Bild
Nästa artikel
Mazda 3.

Rosttest: Mazda 3 (2019)

Rost

Bristfälligt slitskydd och balkarna saknar behandling. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Mazda-karossen är helt och hållet byggd av stål, så även avgassystemet. Innerskärmarna är gjorda av plast och bakom dem finns ett filtmaterial. De flesta skarvar är tätade men de nedåtvända tröskelskarvarna är helt otätade.

Stora plastsköldar undertill men slitskyddet är bristfälligt. I A-stolparna finns stora, fuktsamlande ljuddämpande kuddar. Dåligt tätade hörn på bakluckan. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade, men alla balkar saknar invändig behandling.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-06-27 10:25

Jag hade en Mazda 3 en gång i tiden som rostade något alldeles för jävligt. Trevlig bil, annars. Men synd i dessa miljödagar att det satsas så lite på att få upp livslängden på fordonen. Malus borde utbetalas till de som garanterar en viss livslängd, istället för det meningslösa slaktandet av 1.4 miljarder per år som nu pågår.

.

#2
2019-06-27 17:02

Den här mazdan saknade förmodligen också behandling i balkar mm.
http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken

#3
2019-06-27 17:09

Synd på en i övrigt bra och intressant bil.

#4
2019-06-27 17:16

För 20 år sedan rostade balkarna bort på 7 år på Mazda 3.
Har dom gjort en miss igen eller.

#5
2019-06-27 18:03

Inga nyheter tyvärr, snarare tvärtom. Japanerna är välkända för sin rost i Sverige med Mazda som fanbärare. Däremot är det mycket fina bilar ändå men dom är inte gjorda för vårat klimat. Äger en Miata själv och så länge den enbart få gå sommartid så kommer den klara sig.

#6
2019-06-27 18:54

Jag litar inte en sekund på dessa rosttester. Om dom skulle stämma skulle frugans förra Yaris varit omvandlad till kompost för länge sedan.....

#7
2019-06-27 20:36

Och jag som var sugen på en Mazda cx-30 men nu börjar jag undra. Även om jag byter bil ganska ofta.

#8
2019-06-27 22:29

Jag har ägt en antal Mazda-bilar av olika åldrar, senast en 2004 årsmodell Rx-8. Den var 100% rostfri när jag sålde den för två år sen. Faktum är att ingen av dem har visat några rosttendenser, tvärtom några av dem har varit bland de mest rostresistenta bilar jag ägt, bl a en -85 års modell Rx-7, som var helt sandblästrad plåtren bakre hjulhusen av sprut från bakhjulen. Den höll sig trots detta helt rostfri under de fyra år jag ägde bilen. Däremot har några av de bilar som fått toppbetyg i ViBs rosttest varit rena rostburkarna. Min Renault Megane var stamkund på Bilia för att laga rostskador före två års ålder på bilen. Efter det har jag 0 tilltro till dessa "rostskyddsbetyg"...

#9
2019-06-27 22:42

http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken
Mazdorna i testet var av årsmodell 2003 och 2004.

Men det är klart, de fick väl inte tillgång till den magiska japanska stålplåten som inte kan rosta, det får ju bara bilar som köps av riktiga japanfans. Konstigt att fabriken kan veta vem som köper bilarna...

#10
2019-06-27 22:45

Jo, jag har ofta ifrågasatt rostskyddsprognoserna, främst för Toyota under många år. När får vi se alla upprostade bilar i reportage? Ägare borde stå i kö för att visa upp sina bilar vid detta laget som inte går igenom besiktningen pga rost.

#11
2019-06-28 10:06

Jag funderar seriöst på om inte en Mazda 3 vore vettigt. Hustrun vill ha en Mercedes A-klass. Jag tvivlar på att det är värt de extra pengarna samt att Mercedes totalt struntat i att deras bilar rostat sönder (skrivits mycket on i ViB). Så planen är att åka till vår lokala Mazda-handlare de närmaste veckorna och provköra en 3:a.
Köper vi en ny så blir det med automat, motorvärmare och dragkrok. Lämnar sedan in bilen på extra rostskyddsbehandling direkt efter sommaren. Har gjort det på andra bilar vi köpt nya, förutom den Peugeot hustrun äger nu. Vi borde rostskyddsbehandlat Peugeoten när vi tog ut den men det blev inte av och glömdes bort. Tyvärr straffas vi nu när bilen börjat rosta vid sju års ålder.

#12
2019-06-28 11:38

Kräv extra rostskyddsbehandling av leverantören som ska ingå i priset. Annars välj annan bil.

#13
2019-06-28 15:31

Kanske, Mazda 3 (2019) 2 av 5 i rostskyddstestet, Mercedes A-klass (2018) 4 av 5 i rostskyddstestet, jag vet då vilken jag hade valt om jag oroat mig för framtida rost. Du måste ha läst 15-20 år gamla nummer av ViB om du helt missat vilken förändring Mercedes fått till i rostskydd efter den mörka Daimler-Chryslertiden.

#14
2019-06-28 15:33

Kanske.

Jo MB rostade tidigare. Jag var en av de som uppmärksammade VIB Boo Wennerberg som jag kontaktade. Det blev ett reportage om bilen i tidningen. Resten som följde är historia, men jag köper ingen ny Mercedes pga deras agerande och nonchalans.

#15
2019-06-28 17:25

Var det inte en e klass? Som sen blev påkörd på nån skogsbilväg...

#16
2019-06-28 20:03

Jag tvivlar inte på att Mercedes har bättre rostskydd än Mazda. Vad jag har svårt med är hur Mercedes kunder bemöttes när deras bilar förvandlades till rost. Må vara att det var länge sedan, men det som de gjorde fick mig att känna mig mycket tveksam till deras bilar. Samma med VW's elproblem och senare avgasfusk.

Mellanskillnaden mellan en Mercedes A-klass och en Mazda 3 räcker till väldigt mycket rostskydd. Om vi bestämmer oss för att köpa en Mazda 3 så kommer jag dock begära, precis som Saabium föreslår, att försäljaren ordnar ett bättre rostskydd. Vore Mazda Sverige smarta så skulle de ta till sig det låga betyget och köpa in extra rostskydd till samtliga sina bilar. Det borde bli mycket billigare, per bil, om de köper in för tusentals bilar. Samt det visar också på seriositet. De kunde även köra en annonskampanj och utnyttja rosttestet!

"Tyvärr får Mazda 3 endast 2 av 5 poäng i stort oberoende rosttest. Därför efterbehandlar vi våra nya bilar sålda i Sverige med extra rostskydd för att säkerställa att din nya Mazda har rostskyddet 5 av 5."

#17
2019-06-28 21:08

Fniss! Japaner och deras rostskydd ...

#18
2019-06-28 21:56

Förra generationen av Mazda 3 extrabehandlades tydligen i Europa men som vanligt rationaliserar man bort sådana förbättringar. Så gjorde ju bl a även Toyota och Ford under några år i början av 2000-talet och då berömde tidningarna dessa märken - sen smögs det bort när man redan fått berömmet.

#19
2019-06-28 22:59

Även om man extra rostskyddar den aktuella Mazda 3 kvarstår ju tveksamma kontruktioner och materialval. Något markant bättre rostskydd totalt sett är det därför inte säkert att man får.

#20
2019-06-29 17:32

@HT19, Opel och deras rostskydd... Eller har du glömt bort ramsan?

Köp Opel bli belåten, se naturen genom plåten.

Egentligen önskar jag att bilmärken som inte uppfyller ett visst minimått av rostskydd skulle förbjudas på en marknad. Men det kommer nog aldrig att ske. Så vi kommer fortsätta se rostande Oplar, Mercedesar, Toyotor och Mazdor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.