Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mazda 2,0 MZR-CD Touring

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

På pluskontot för Mazda 5 finns egentligen bara tre punkter att ta upp. Bakluckan är i plast och kan inte rosta, limningarna i dörrarna är välgjorda och innerskärmarna fram är bra.

Resten av bilen lämnar en hel del övrigt att önska. Värsta rostfällan är de bakre skärmkanterna som är av dålig konstruktion med en smutssamlande hylla. Dessutom är innerskärmarna bak i filtmaterial, som suger åt sig fukt.
Invändig behandling i dörrar och motorhuv saknas helt och samma sak gäller hålrummen under bilen. Underredet har dessutom en mängd otätade skarvar och slitskyddet är ersatt av två plastsköldar.

Stänklappar saknas och under sparklådorna löper långa plastlister, där risken är stor att fukt och smuts samlas. Bilen har också bränsletank i plåt, vilket inte är optimalt från rostskyddssynpunkt.

- Det blir underkänt för Mazdan. Bilen får en svag tvåa, summerar Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Mazda 5

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.