Bild
Nästa artikel
Rosttest: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)

Rosttest: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)

Rost

Så bra är rostskyddet i småbilarna.

Mazda

Alla karossdelar är tillverkade av stålplåt. Motorhuven, bakluckan och dörrarna är behandlade i fram- respektive nederkant. Behandlingen är dock ojämn och tätningen av plåtskarvarna i hörnen är mindre bra. Innerskärmarna är tillverkade av mjukt filtmaterial som drar åt sig fukt, dessutom finns smutssamlande skärmkant bak.

Stänklappar fram saknas (bild 1) men innerskärmen sluter väl an mot skärmkanten. Bra PVC-skydd av underredet. Balkar är generöst sprutade men med mindre bra spridning (två av balkarna saknar behandling). Omsorgsfullt monterade dörrar minskar blästringsrisken. Bensintanken är av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Peugeot

Motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Bakluckan är tätad bara i nederkant medan dörrarna är ordentligt tätade. Motorhuven har dålig inpassning och det finns blästringsrisk i framskärmarnas nederkanter. Stänklappar saknas. Innerskärmar av plast fram och bak.

Bakre skärmkant av ovanlig konstruktion med inflyttad skarv som dock har mycket dålig tätning (bild 2). De flesta skarvar undertill har tätning, dock ej under de plastskivor som delvis täcker underredet. Balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Tröskelskarvarna är nedåtvända och har bra tätning. Tunn utvändig lackering, 60–80 mikro.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5


Renault

 Motorhuv av aluminium, som dessutom har välgjorda tätningar och bra invändig behandling. Övriga karossdelar tillverkade av stålplåt. Vaxbehandling och bra tätning även av dörrar och baklucka.


Dörrarna har dräneringshål under utsidans list (bild 3). Innerskärmar av plast fram och bak, bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts eller fukt. Plastsköldar undertill, under dem finns bra skarvtätningar. Trösklar med nedåtvända kanter som har bra tätning.

Vaxbehandling inne i trösklar. Främre stänklappar saknas. Väl inpassade dörrar, ingen blästringsrisk. Karosslackering utförd i tjockare skikt än Peugeots, utvändigt cirka 130 mikro.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Mazda

Alla karossdelar är tillverkade av stålplåt. Motorhuven, bakluckan och dörrarna är behandlade i fram- respektive nederkant. Behandlingen är dock ojämn och tätningen av plåtskarvarna i hörnen är mindre bra. Innerskärmarna är tillverkade av mjukt filtmaterial som drar åt sig fukt, dessutom finns smutssamlande skärmkant bak.

Stänklappar fram saknas (bild 1) men innerskärmen sluter väl an mot skärmkanten. Bra PVC-skydd av underredet. Balkar är generöst sprutade men med mindre bra spridning (två av balkarna saknar behandling). Omsorgsfullt monterade dörrar minskar blästringsrisken. Bensintanken är av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Peugeot

Motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Bakluckan är tätad bara i nederkant medan dörrarna är ordentligt tätade. Motorhuven har dålig inpassning och det finns blästringsrisk i framskärmarnas nederkanter. Stänklappar saknas. Innerskärmar av plast fram och bak.

Bakre skärmkant av ovanlig konstruktion med inflyttad skarv som dock har mycket dålig tätning (bild 2)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.