Bild
Nästa artikel
Rosttest: Kia Sportage (2014)

Rosttest: Kia Sportage (2014)

Rost

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Karossens alla delar är av stålplåt. Invändig behandling med rostskyddsmedel finns i motorhuv, alla dörrar och i baklucka – men medlet är applicerat bara fläckvis. Produkten Kia använder sprider sig inte som den borde. Dörrar och motorhuv har bra tätning av plåtfogarna, bakluckan inte fullt lika bra. Alla hjulhus är täckta av plastinnerskärmar och under bilen är balkarna behandlade invändigt – men det vax som används är tjockt och har svårt att tränga in där det ska. Underredets skarvar är väl tätade och slitskyddet täcker ordentligt. Tank av plåt (se bild) är ett minus, liksom att trösklarnas skarvar är vända nedåt.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Sportage 2,0 CRDI AWD Komfort

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, , Nyheter, Kia, Kia Sportage

Kommentarer

#1
2014-05-14 17:19

Obegripligt att de fortfarande använder tank av plåt, något som europeerna slutat med sedan årtionden. Och de är inte billiga att byta.

Fråga: Är rostskyddsmedlet pålagt här eller i Korea? Vem är det som slarvat?

#2
2014-05-14 17:29

Plåttanken säger en del om bilen i helhet,skrotfärdig efter 10 år.

#3
2014-05-14 19:37

Ledsen Kia men usch en sån skräpbil.
Vem vill äga en sådan bil efter 10 år. Nej tack.

Gör om, gör rätt!

#4
2014-05-14 21:11

Det var väl ett reportage i ViB för ett tag sen om en inte alltför gammal Toyota Verso som också hade plåttank så denna bil är nog inte ensam om det....

#5
2014-05-14 22:09

Eftersom de Kia Sportage som säljs här är tillverkade i
Žilina, Slovakien kan vi nog utgå från att rostskyddet inte är pålagt i Korea.

#6
2014-05-14 22:10

Ajajaj, en bil med plåttank. Har haft många bilar med plåttank, men inte en enda av dom har givit mig problem under mer än trettio år jag har haft bilar. Man undrar vilka bilar av låg kvalitet ni kört som haft problem med dessa??

#7
2014-05-14 22:38

Jag tror inte heller att det blir problem med plåttanken och jag tror inte ett skvatt på att bilen kommer att rosta mer än andra bilar efter 10 år. Asiaterna liksom toyota har av tradition ett utmärkt lack och rostskydd utan kladd och smet.

#8
2014-05-15 01:56

@Filips Vem vill äga en tio år gammal bil oavsett märke?

#9
2014-05-15 20:18

Hej
kesey
2014-05-15 01:56
Inte någon. men alla har inte råd!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.