Bild
Nästa artikel

Rosttest: KIA Soul 1,6 EX (2009)

Rost
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Kia vågar inte lova mer än sex års rostskyddsgaranti för sin nyaste modell, vilket är dåligt. Soul har nog chans att klara sig längre än så, även om rostskyddet inte är särskilt välgjort.

Hela bilen är av plåt och det gäller förvånansvärt nog även bränsletanken, vilket är omodernt. Huv och dörrar har fått någon slags inre behandling med ett hårt vax som lägger sig fläckvis och inte skyddar alls. Balksystemet under bilen är bara grundlackat inuti, men de yttre partierna av bottenplattan har fått ett lager slitskydd. Skarvarna undertill är väl tätade.

Sparklådan och dess nedåtriktade skarv skyddas bristfälligt av små stänklappar. De bakre hjulhusen har inget skydd alls - innerskärmar saknas. Men skärmkanterna är små och lagrar inte på sig något grus.

Bakom bakdörrarna träffas karossen av sprut från framhjulen. Lacken skyddas av en liten bit genomskinlig plast som inte räcker till. Så småningom kommer färgen att blästras bort.

Rostbetyget blir precis godkänt, en trea.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Kia Soul

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.