Bild
Nästa artikel
Rosttest: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Rosttest: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Rost

Så bra är rostskyddet i laddhybridsuvarna.

Rostskyddsprognos

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Rosttest: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Kia

Alla karossdelar, chassidelar undertill och batteripaketets inkapsling är tillverkade av stålplåt, medan bränsletanken är av plast. Tröskelskarvarna är nedåtvända, ej tätade och dessutom skarvade. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Stänklappar finns både fram och bak. Underredet saknar i stort sett slitskydd. Behandling inne i olika chassidetaljer saknas. Somliga skarvar i underredet är tätade, andra inte. Bakre skärmkanterna är väl utformade. Motorvaggan har invändig vaxbehandling, annars saknas sådan behandling i dörrar, motorhuv och baklucka. Här är också hörnpartierna dåligt tätade. Bakdörren är en del av skärmkanten bak.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Betyg: 2/5

Rosttest: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Seat

Kaross av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv ej behandlade inuti. Tätningarna är dock välgjorda. Inga stänkskydd, men det finns ingen blästerrisk då dörren skyddas av plastsköldar. Dörrarnas dräneringar under plastsköld och gummilist är svåra att hålla rena, på sikt en rostrisk. Väl tätade nedåtvända tröskelskarvar. Innerskärmar av plast fram, filtplast bak. Bakom innerskärmen finns ljuddämpande kuddar som binder fukt. Underredet täcks av plastskivor som ser täta ut, men på sidan mot underredet finns åtskilliga fickor där vatten och smuts samlas, bitvis direkt mot elektroniken. Bra behandling av hålrum och balkar.

Rostskyddsgagaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Rosttest: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Toyota

Motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Dålig tätning av fogar i dörrarnas och motorhuvens hörn, samt risk för blästring av framskärmarnas nederkanter. Dörrtrösklar med nedåtvända skarvar utan tätning. Underredet täcks av plastsköldar, väl tätade skarvar och bra slitskydd från bakvagnen och bakåt. Samtliga innerskärmar är av filtmaterial. Vissa av balkarna undertill har väl utförd vaxbehandling. Dörrarnas insidor har mer punktvis vaxbehandling och det finns dessutom en smutssamlande nederkant i dem. Alla komponenter i underredet är av kolstål, utom en främre krockbalk som är av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Rostskyddsprognos

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Rosttest: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.