Bild
Nästa artikel
Rosttest: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Rosttest: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Rost

Så bra är rostskyddet i suvarna.

Rosttest: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Hyundai

Kaross av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har dåligt tätade hörn (bild 1) men den invändiga behandlingen är bra. Tröskellådans nedåtvinklade skarv saknar tätning. Underredet har dåligt slitskydd, endast en del av skarvarna har tätats med PVC-lim (bild 1, ej tätad). Chassit använder inga aluminiumkomponenter och balkarna är endast sporadiskt behandlade. Lackskicket på chassikomponenterna är normala 20 my. I framskärmarna (i A-stolpens förlängning) används ljuddämpande material vilket binder fukt. Innerskärmar av plast fram, filt bak. Plast runt skärmkanter och tröskellåda ger obefintlig blästringsrisk. Bränsletank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Rosttest: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Volkswagen

Karossen är av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv har inte fått någon invändig behandling. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att inspektera och rensa, förhoppningsvis är det en del av verkstadens servicerutin. Tröskellådan har en nedåtvänd och väl tätad skarv. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen binder fukt (bild 3). Bra slitskydd men inte under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar har tätats. Det gäller även bakom innerskärmarna. Mycket väl utförd behandling i hålrum och balkar. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Rosttest: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Volvo

Motorhuv av aluminium, resterande kaross är av stålplåt. Även hjulupphängningarna är av stål. Invändig behandling finns i dörrarna, bakluckan är obehandlad men är väl tätad med pvclim. Dörrarnas hörn saknar den extra tätningen (bild 3). De nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller flertalet av skarvarna under bilen, speciellt den bakre halvan. Skärmkanterna bak har en bra, icke smutssamlande form. Balkarna under bilen är delvis vaxbehandlade. Bakom höger innerskärm (av filt) finns en smutssamlande ficka vid bränslepåfyllningsröret. Testbilen har ovanligt rejäla stänklappar. Ett tillval för 590 kr + 575 kr (fram+bak).

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Rosttest: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Hyundai

Kaross av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har dåligt tätade hörn (bild 1) me

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.