Bild
Nästa artikel
Rosttest: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Rosttest: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Rost

Så bra är rostskyddet i kombimodellerna.

Bilarma är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Rosttest: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Hyundai

Hela karossen är av stålplåt och dörrar, motorhuv och baklucka är invändigt behandlade. Dörrar och huv har bra tätningar, medan bakluckan är något sämre på den punkten. Bakre skärmkanter är av bra konstruktion och bränsletank/påfyllningsrör är av plast. Stänklappar saknas till N-Line. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. I stort sett alla skarvar under bilen är tätade och invändig behandling finns i balkar och hålrum, inklusive i tröskellådorna. Större delen av underredet täcks av plastsköldar och innanför dessa saknas behandling. Minus för fuktsugande ljudisoleringkuddar mellan A-stolpar och framdörrar.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Rosttest: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Seat

Som väntat är Leon en kopia på Golf, fast med tunnare lack och sämre karosspassning med högre blästerrisk. Kaross och chassi i stålplåt där dörrar och huv saknar invändig behandling men har vältätade hörn. Stänkskydd saknas men skärmarnas utformning skyddar mot stenskott. Innerskärmar av plast fram, filt bak.

Underredet har ett bra slitskydd med vältätade skarvar, fast under de täckande plastsköldarna saknas behandling. Balkar och håligheter har riklig vaxbehandling, överflödet syns tydligt på en ny bil. Avgassystem av vanligt stål. Sämre detaljnivå än Golf. De båda ryms ändå inom samma betygssteg.

Rosttest: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Volkswagen

Kombins sammansättning speglar halvkombins. Kaross och chassi i stålplåt. Precis som dörrar och huv saknar kombiluckan invändig behandling. Hörnen är föredömligt tätade. Stänkskydd saknas men innerskärmarnas utformning – plast fram, filt bak – skyddar mot stenskott. 

Underredet har ett bra slitskydd med vältätade skarvar, men under de täckande plastsköldarna saknas behandling. Balkar och håligheter är vaxbehandlade. Avgassystem i vanligt stål, bara ljuddämparen är rostfri.

Välbyggd bil, men standardutförande med vissa genvägar och enkla materialval ger ett medelbetyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Bilarma är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Rosttest: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.