Bild
Nästa artikel
Rosttest: Hyundai i30 kombi, Kia Ceed SW, Toyota Corolla Touring Sports (2020)

Rosttest: Hyundai i30 kombi, Kia Ceed SW, Toyota Corolla Touring Sports (2020)

Rost

Hyundai

Hela karossen är av stålplåt och såväl dörrar, motorhuv som baklucka är invändigt behandlade. Dörrar och huv har bra tätningar, medan bakluckan är något sämre på den punkten. Bak-re skärmkanter är av bra konstruktion och bränsletank/påfyllningsrör är av plast. Stänklappar fram/bak är extra (bild 1). Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. I stort sett alla skarvar under bilen är tätade och invändig behandling finns i balkar och hålrum, inklusive tröskellådorna. Större delen av underredet täcks av plastsköldar och innanför dessa saknas behandling. Minus även för fuktsugande ljudisoleringkuddar mellan A-stolpar och framdörrar.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Kia

Ceeds rostskydd får godkänt. Karossen är av stålplåt men såväl huv, dörrar och baklucka är invändigt vaxbehandlade. Huv och dörrar har bra tätade hörn och, till skillnad från halvkombin, har SW en väl tätad baklucka (bild 2). Underredet täcks av stora plastsköldar och i princip alla skarvar är tätade. Dock sparsamt med slitskydd på de delar som inte täcks av sköldarna. Invändig behandling finns i tröskellådor och i de mest utsatta balkarna under bilen. Även motor- och bakvagnsvagga är behandlade inuti. Stänklappar finns både fram och bak, men liksom konkurrenterna har Kia fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Toyota


Corolla är till största del en plåtkonstruktion bortsett från tvärbalkarna, kardantunneln och motorhuven som är av aluminium och bakluckan av plast (bild 3). Filtinnerskärmar i hjulhus fram och bak. De nedåtvända tröskelskarvarna är inte tätade. Avgassystem av stål, utom ändrören som är av rostfritt. Rostskyddsbehandling i trösklarna men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum. Tunt lackeringsskikt på bottenplåtarna under de plast- och filtskärmar som täcker stora delar av underredet. Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna. Ingen skyddande plastskoning mot ”hundbenen” framför bakre hjulhusen.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Hyundai

Hela karossen är av stålplåt och såväl dörrar, motorhuv som baklucka är invändigt behandlade. Dörrar och huv har bra tätningar, medan bakluckan är något sämre på den punkten. Bak-re skärmkanter är av bra konstruktion och bränsletank/påfyllningsrör är av plast. Stänklappar fram/bak är extra (bild 1). Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. I stort sett alla skarvar under bilen är tätade och invändig behandling finns i balkar och hålrum, inklusive tröskellådorna. Större delen av underredet täcks av plastsköldar och innanför dessa saknas behandling. Minus även för fuktsugande ljudisoleringkuddar mellan A-stolpar och framdörrar.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Kia

Ceeds rostskydd får godkänt. Karossen är av stålplåt men såväl huv, dörrar och baklucka är invändigt vaxbehandlade. Huv och dörrar har bra tätade hörn och, till skillnad från halvkombin, har SW en väl tätad baklucka (bild 2). Underredet täcks av stora plastsköldar och i princip alla skarvar är tätade. Dock sparsamt med slitskydd på de delar som inte täcks av sköldarna. Invändig beh

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Rosttest: Hyundai i30 kombi, Kia Ceed SW, Toyota Corolla Touring Sports (2020)
Rosttest: Hyundai i30 kombi, Kia Ceed SW, Toyota Corolla Touring Sports (2020)
Rosttest: Hyundai i30 kombi, Kia Ceed SW, Toyota Corolla Touring Sports (2020)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.