Bild
Nästa artikel
Rosttest: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Rosttest: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Rost

Så bra är rostskyddet i småbilarna.

Rosttest: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.


HYUNDAI

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Alla karossdelar är tillverkade av vanlig karossplåt. I motorhuv, baklucka och dörrar finns vaxbehandling, dock ej särskilt jämnt applicerad. Tätningarna i huv och dörrar är tillräckliga, men sämre i bakluckans hörn.

Innerskärmar av plast i främre hjulhusen, inga innerskärmar i bakre hjulhusen. Innerskärmarna fram är neddragna och skyddar trösklarnas framkanter, stänklappar finns ej. Tröskellådorna har nedåtvända skarvar med bra tätning.

Underredet är fritt från smuts- och fuktsamlande kåpor/sköldar och slitskyddet är bra genomgående, utom runt bakvagnsupphängningen. Avgassystemet har inga rostfria delar.


RENAULT

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 5/5

Kaross, huvar, dörrar och baklucka av stålplåt. Framskärmar av plast som inte kan rosta. Innerskärmarna fram och bak är också av plast, liksom trösklarnas yttre.

Genomgående har Zoe fått en mycket bra rostskyddsbehandling där så behövs, dock inte på bakluckans insida.

På motorhuvens insida, i dörrarna, i balkarna under bilen samt i alla kritiska övriga hålrum finns ett rejält lager rostskyddsmedel som dessutom har ovanligt god spridning. Alla skarvar har välgjord limning.

Underredet täcks av batteripaketets låda av aluminium (bild 2). ”Så här ser ett bra rostskydd ut”, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström om Zoe.


VOLKSWAGEN

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Invändig behandling saknas i huv och baklucka som dock har bra tätningar ut i hörnen i plåtomvikningarna (bild 3). I dörrarna finns däremot ett effektivt rostskyddsvax, liksom i balkar och hålrum under bilen.

En mindre bra detalj är ljudisoleringen vid vindrutestolparna som är av ett tvättsvampliknande material vilket suger åt sig fukt och kan bli en framtida rosthärd.

Bilen är försedd med innerskärmar av plast bak och underredet täcks till stor del av batteriets förseglade låda.. I övrigt är e-Up väl rustad för att stå emot rost. Alla skarvar är mycket väl tätade, men skyddet vore ännu bättre om bilen haft stänklappar.

Rosttest: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.


HYUNDAI

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.