Bild
Nästa artikel
Honda HR-V.
Honda HR-V.

Rosttest: Honda HR-V (2016)

Rost

”Helheten är bland det värsta jag sett”, kommenterade vår rostskyddsexpert. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Kaross av stålplåt, behandling i motorhuv, baklucka och längsgående ”krockbalkar” fram.

Dåliga limningar i dörrar och luckor. Innerskärmar av filtmaterial. Underredet täcks till stor del av en fuktsugande filtskiva. Ovanpå den, mot det obehandlade karossgolvet, finns en ljuddämpande ”madrass”. Den samlar också fukt och hade en reva på testbilen. Bränsleröret av plåt går genom filtskivan/”madrassen” och är utsatt för hög rostrisk.

Åtskilliga otätade skarvar i underredet, illa anbringade tätningssträngar, slask kan spruta in mellan tröskelplast och kaross. ”Helheten är bland det värsta jag sett”, kommenterade vår rostskyddsexpert.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

  

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Taggar: Rost, Honda HR-V

Kommentarer

#1
2016-04-04 16:00

...fast den är ju japansk och då rostar den väl inte ? Skämt åsido - tråkigt att till synes trevliga bilar skall vara så ogenomtänkta på ställen där man som bilköpare inte normalt kan se och bedöma.

#2
2016-04-04 16:43

Pi håller med dig där, Men borde inte generalagenten bry sig eller läser han inte Vib eller läser han Vib och hoppas att alla som dömer ut Vib s rosttest har rätt ? De är ju katastrof för dom stackare som köper en bil med de rostskyddet som Hondan tydligen har.

#3
2016-04-04 17:12

En 1, trodde inte man skulle få se det, intressant.
Annars är det väl som vanligt att man prioriterar nybilsförsäljning och räknar med att de som hela tiden köper nya bilar inte hinner få rostproblem och därför kommer att fortsätta köpa nya utan att bry sig ett smack om vad som sedan drabbar senare köpare.

#4
2016-04-04 17:38

N-iklas är konspiratorisk som vanligt, ser jag.
Tror snarare det handlar om att Sverige är en liten marknad med ganska speciella krav på rostskydd, ljudisolering och fjädringskomfort.

#5
2016-04-04 17:48

Sanslöst. Det här är bra mycket värre för miljön än några droppar bensin hit eller dit. Att tillverka en bil tar enorma mängder energi och att de då skall rosta sönder är ett slöseri av sanslösa proportioner.

.

#6
2016-04-04 18:00

Var inte oroliga, Honda lämnar 12 års rostskyddsgaranti. De tar säkert sig an rostskador under denna tid, eller?

#7
2016-04-04 18:08

Japaner japaner..

#8
2016-04-04 19:24

Vad sysslar japanerna med?

De måste efterbehandla de i svensk importhamn om fabriken gör en så undermålig behandling. Detta är ju i absoluta lingonserien tillsammans med Toyota.

#9
2016-04-04 19:35

Hur har det varit med VW tester som har blivit rosade genom åren
Har kört honda sen 98 och har under alla dessa år läst hur dåligt rostskyddet har varit, men själv har jag aldrig haft något på mina bilar

#11
2016-04-04 20:29

Honda brukade bygga bra bilar men det var längesedan nu.

#12
2016-04-04 20:42

Har kört Honda ca 20 år tycker själv att jag är den bästa experten på märket.
Har haft Honda accord års modell 91 utan galvad kaross 32 tusen mil på mätaren lite små rost bara.
Andra bilen också accord års modell 00 efter 14 år och ca 15 tusen mil ingen rost alls behövde inte byta någon del pga rost.
Idag civic hybrid års modell 09 ingen rost.
Tycker att experter ska titta på 10-15 år gamla Honda bilar.

#13
2016-04-05 07:56

Varför skall experterna titta på 10-15 år gamla Honda-bilar? Det är ju nya bilar de rosttestar och det är ju intressant idag när konsumenter skall köpa nya bilar. Varför vill de veta hur rostskyddet på 10-15 år gamla är?

#14
2016-04-05 08:07

Jag har haft en Honda. Köpte den ny 2003 och efter tre månader var den inne för att åtgärdas för att det börjat komma rostprickar ovanpå tröskeln på höger sida. Den var för tunt lackad så plåten där hade inget skydd. Hur den var undertill vet jag inte. Bytte bort den efter knappt ett år då jag hade tröttnat på att åka tunnelbana för att bilen var på verkstad.

#15
2016-04-05 08:20

Har också haft flera Honda Accord, den sista var en 1990års modell. Ingen rost där heller, en av de bättre bilarna jag haft totalt sett.

#16
2016-04-05 08:59

Tvivlar inte på det Shogun men vi vet att rostskydd förändras med tiden. Andra medel används och man försöker nog även att dra ned kostnader för rostskydd liksom alla andra kostnader för att tillverka en bil.

#17
2016-04-05 09:31

Att gå tillbaka 10-15 år i tiden för att se hur de bilarna står sig idag säger ingenting om hur dagens rostskydd fungerar, utan endast hur rostskyddet på den tiden såg ut.

Rostskydd, materialval, konstruktionslösningar, kostnadsbesparingar, lack och plåtkvalitet är i ständig förändring och därför inte applicerbart som en konstant faktor.
En utgående bilmodell som har haft ett fullgott rostskydd har därför inte det per automatik när den nya modellen lanseras.

ViB:s rostskyddstester skall ses som ren konsumentupplysning och inte en absolut sanning.
Jämför med en vanlig husbesiktning som talar om vilket skick huset för närvarande befinner sig i och vilka eventuellt dolda fel som kan tänkas orsaka problem inom en snar framtid, den talar inte om skicket på huset om 15 år eftersom den inte säger något om hur den nya ägaren kommer att sköta huset,,,

#18
2016-04-05 10:09

I detta fallet kvittar det om bilen är galvad, är dåligt att inte ens försöka. Bromrör och bränslerör är slut om 6-7 år.

#19
2016-04-05 11:13

På min sons Audi A6 Avant släpper lacken på bakskärmen. Ska visa upp detta på Lecab i morgon. Har tidigare åtgärdade dörrar som det verkar komma tillbaka på ska visa upp detta också. Han upptäckte detta igår vid biltvätt. Bäst att visa så fort som möjligt.

#20
2016-04-05 12:05

Shogun. Vilken årsmodell på A6?

#21
2016-04-05 12:58

M3.

2008-2009. ca 13000mil.

#22
2016-04-05 14:28

Svärfar hade Honda Accord en period i början på 2000-talet. Den vittrade bokstavligen till smulor runt honom mycket snabbt, garantin gällde givetvis inte och han sålde den privat till en stackare. Och han vårdar sina bilar väl, kan jag tillägga. Men just den bilen tillhörde de få han köpt begagnad, gissningsvis var det en -00 som han köpte -02 och sålde -04. Men det säger inget annat än att jag har en annan erfarenhet än en del nöjda Hondaägare här i tråden.

#23
2016-04-05 15:27

Vår andrabil, en Hyundai Atos 2002 fick betyget 1 i Vib:s rosttest. Den är nu 14 år gammal och helt fri från rost bortsett från en rostskada på framaxelbalken som var lätt att laga. En sådan rostskada lär ju vara vanlig på modellen. Antagligen en dålig konstruktion. Bilen är uselt tvättad genom åren, in och ut i varmgarage på dagtid och aldrig rostskyddad. Dessutom har den gått mycket på grusväg och även på kraftigt saltade vägar. Förutom ovannämnda rostskada finns inte en rostfläck på bilen, varken under eller på lacken. Märkligt...

#24
2016-04-05 19:08

Lassejo3:
Kanske måndagsexemplar?
:-D

#25
2016-04-05 20:19

"Helt fri från rost men "lättlagad" rostskada på framaxelbalken".... Hmmm - låter knappast troligt att karossen är rostfri i så fall.

#26
2016-04-08 10:43

I Kiruna där rostar inga bilar ,ingen saltning. Jag har aldrig sett så mycket rost som när min förra chef köpte 100 beg Volvo från västra Götaland 1996 högst 3 år gamla, bromsskivor och bromsok fick bytas på hälften av bilarna.Då hade inte saltningen kommit till Luleå. Kan ingen få stopp på vansinnet med vägsaltet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.