Nästa artikel
Rosttest: Fiat 500e, Honda e, Mazda MX-30, Mini Cooper SE och Peugeot e-208 (2021)
Rost

Rosttest: Fiat 500e, Honda e, Mazda MX-30, Mini Cooper SE och Peugeot e-208 (2021)

Publicerad 18 juni 2021
Rosttest av Fiat 500e, Honda e, Mazda MX-30, Mini Cooper SE och Peugeot e-208

Rostskyddsprognos

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Fiat
Kaross i stålplåt. Mellan innerskärm och A-stolpe finns ljuddämpande material som suger fukt. I innerskärmen bakom laddkontakten finns ett stort obehandlat utrymme som tyder på att bilen är förberedd för flytande bränsle. Området är helt obehandlat och rostrisken är mycket stor. Skärmkanterna bak är punktsvetsade och har en liten smutssamlande hylla, rostrisk. Motorhuven är bara tätad i framkant, dörrar och baklucka bara i nederkant. Batterilåda av aluminium.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Honda
Konstruktionstekniskt märks det att bilen är byggd som elbil från början. Batterilådan av stålplåt är väl inpassat mellan axlarna. Detaljer av hjulupphängningen i aluminium. Dörrar, baklucka och motorhuv är acceptabelt tätade. I balkar och axlar saknas invändig vaxbehandling. 
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Mazda
Batteri mellan bilens axlar, batterilådan är av stålplåt. Chassi av stålplåt utan aluminiumkomponenter. Inget vax i balkar eller hålrum. Bottenplattans skarvar är delvis tätade. Hela underredet är täckt av plastsköldar. Innerskärman av filt bak, plast fram. Inget vax i balkar eller hålrum. Framdörrar med bra tätning, bakdörrarna saknar tätning i framkant. Huv och baklucka har dåligt tätade hörn. Vaxbehandling i dörrar och baklucka. 
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Mini
Karossen är helt av stålplåt, men är en av marknadens bäst rostskyddade bilar med plåtkaross. Dörrar och huv har bra limningar och är invändigt vaxbehandlade. Även balkarna under bilen har invändig behandling och trösklarna är helsvetsade mot golvet. Helt plastinklätt underrede, synliga skarvar är väl tätade. Batterilådan är av stålplåt och har täckts av PVC-lim. Ett underkörningsskydd framför batteripaketet är av galvaniserad stål. Delar av hjulupphängningarna är av aluminium. 
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Peugeot
Motorhuv i aluminium, övriga karossdetaljer är i stålplåt. Bakluckan har bara tätats i nederkant, dörrarna har bra tätningar. Motorhuven har dålig inpassning och det finns viss blästringsrisk i framskärmarnas nederkanter. Stänklappar saknas. Innerskärmar av plast fram och bak. De flesta skarvar undertill har tätats. Balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Batterilåda av stålplåt. 
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Ämnen i artikeln