Bild
Nästa artikel
Rosttest: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Rosttest: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Rost

Så bra är rostskyddet i de nya modellerna.

Rosttest: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Dacia
Alla karossdetaljer, avgassystem och hjulupphängningar är av stålplåt. Spindelleder är helt obehandlade och rostar, men är inget som påverkar rostskyddsbetyget. Plasttank med påfyllnadsrör i plast. Underredet har ett bra slitskydd. Under plastkåporna är skarvarna väl tätade, ett arbete som sannolikt har gjorts för hand (jämför bild 1 och 2). Nedåtvänd tröskelskarv med mycket väl utförd tätning. Vaxbehandling i balkar och motorvagga. Innerskärmar av plast fram, inga innerskärmar bak. Väl tätad baklucka, dörrar och huv. Huven har fått delvis vaxbehandling, men de viktigaste skarvarna är skyddade. Plastskoningar ger blästerskydd.

Rostskyddsgaranti:12 år
Betyg: 4/5

Rosttest: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Kia
Alla karossdetaljer, avgassystem och hjulupphängningar är av stålplåt. Det är även bränsletanken som har fått slitskydd. Underredet täcks av plastsköldar. Innerskärmar fram och bak av plast, skärmkanter bak av ej smutsamlande konstruktion. Tätning i dörrar och motorhuv är bra, sämre i baklucka och i de nedåtvända trösklarna. De flesta av underredets skarvar är tätade (bild 2, en tätad skarv och en otätad) och slitskyddet godkänt. Några enstaka balkar och hålrum har rostskyddsbehandlats men behandlingen är ojämn. Det gäller även baklucka, dörrar och motorhuv. Plastskoningen runt karossen gör att risken för blästring är låg. Små stänklappar.

Rostskyddsgaranti:12 år
Betyg: 2/5

Rosttest: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Seat
Alla karossdetaljer, avgassystemet och komponenter i hjulupphängningarna är av stålplåt. Underredet täcks av plastsköldar. Under sköldarna är slitskyddet bristfälligt, men utformningen är bra, rosten har svårt att få fäste. Underredets balkar och hålrum har mycket bra invändig behandling och i stort sett samtliga skarvar undertill har tätats. Innerskärmar fram och bak är av plast. Skärmkanterna bak är välkonstruerade och samlar inte smuts. Hörnpartierna i dörrar (bild 3) och motorhuv har bra tätning, liksom de nedåtvända tröskelskarvarna. Bakluckans tätning är inte fullt lika bra. Motorhuv och baklucka saknar invändig behandling.

Rostskyddsgaranti:12 år
Betyg: 4/5

Rosttest: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Dacia
Alla karossdetaljer, avgassystem och hjulupphängningar är av stålplåt. Spindelleder är helt obeha

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.