Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Citroën Berlingo (2018)

Publicerad 16 januari 2019
Citroën Berlingo.
Hög blästringsrisk och tunn lacktjocklek. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Berlingo har en huv av aluminium, resten av karossen är stålplåt. Bakluckan saknar invändig behandling och har bara tätning i nederkant. Undertill saknas skyddande plastsköldar. Slitskyddet är bra, men bara fram till bakaxeln. Skarvarna är överlag väl tätade, så också den nedåtvända tröskelskarven. Tanken är av plast medan avgassystemet är av vanlig plåt. 

Innerskärmar av plast både fram och bak men stänklappar saknas och hög blästringsrisk på skärmkanterna fram. Framkanten på skjutdörrarna sticker ut en knapp centimeter och är också ovanligt utsatta för blästring. Tunn lacktjocklek över hela bilen. Nära en etta i betyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-01-16 10:43
Klarsynt

Usch å fy. Alla nya pålagor från tossiga politiker fördyrar bilarna så till den milde grad att tillverkarna tvingas spara in på annat, såsom lacktjocklek och liknande. Tragisk utveckling. Det bästa för miljön är ändå att de redan tillverkade bilarna håller så länge som det bara är möjligt.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-01-16 10:56
hultarn

Klarsynt: jodå, det sparas både här och var hos tillverkarna. Se bara på Volvo som gått från bästa rostskyddet till enbart ett frågetecken...
Men. stora petskärmar verkar vara viktigare än rostskydd numera.

#3 • 2019-01-16 10:57
Pi

Tror nog att tillverkarna själva är fullt kapabla att välja så billiga lösningar som möjligt eftersom ekonomin hela tiden styr. M a o - knappast myndigheterna som är skyldiga till Citroens undermåliga rostskydd/rostskyddskonstruktion.

#4 • 2019-01-16 11:07
Klarsynt

@hultarn

Ja, tråkig utveckling. De satsar all FochU på helt fel saker. Så går det dåligt för bilindustrin nu också.

@Pi

Nej, det är de inte. Diverse avgaslagar med mera tvingar dem att lägga pengarna på fel saker. T ex VW har ju gått ut och tydligt förklarat att bilarna blir dyrare, tack vare alla dessa regler.

"De allt hårdare utsläppskraven kommer kraftigt att påverka bilpriserna, menar Volkswagen."

https://teknikensvarld.se/hardare-utslappskrav-driver-upp-priserna-pa-bilar/

Dessvärre finns det inte motsvarande lagar på att bilarna skall hålla, så då sparar man inte där istället. Vore bättre om dessa galna politiker satte upp regler för hur länge bilar skall hålla (garanti 20 år), men det gör de inte. Här ser vi följden av detta.

.

#5 • 2019-01-16 11:08
Styggavargen

Efter 10 år betraktas en bil numera som skrot, varför lägga energi på rostskydd? Tråkigt utveckling med slit och släng som nått bilbranchen.

#6 • 2019-01-16 12:09
N-iklas

Den skärmkanten var häpnadsväckande, betydligt sämre än Opels innerskärm-skärmkant från 1982, vilket väl säger en hel del.

#7 • 2019-01-16 12:19
hultarn

Ja, för Opel har ju alltid så bra skyddat bakom framhjulen. Eller hur var det nu?
Insignia 2017: " Dessutom finns risk för blästring i tröskelkanterna fram som saknar skydd för stensprut"

#8 • 2019-01-16 13:15
N-iklas

Ja om man inte vill se faktumet att detta är sämre än Opel 1982 så vill man ju väldigt gärna parata om något annat - som vanligt...

#9 • 2019-01-16 13:20
Highlander

"Nära en etta i betyg". Tack och lov är det väldigt sällan man ser ett så dåligt betyg som här för Citroën Berlingo.

#a • 2019-01-16 13:36
hultarn

ja, om man inte vill se annat än fel så är det OK att blanda in gamla bilar - som vanligt.
Men, Insignians brist på skydd är förstås inget fel, bara om motsvarande sitter på en annan bil än Opel - som vanligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.