Bild
Nästa artikel
Rosttest: Chevrolet Epica 2,5 LT (2007)

Rosttest: Chevrolet Epica 2,5 LT (2007)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Chevrolet Epica har nog mer motståndskraft mot rost än Chevrolet-bilar som byggts i USA, men  för svenska förhållanden räcker det inte långt. Huv, baklucka och dörrar har visserligen fått skarvarna tätade, men någon inre behandling finns inte.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Chevrolet Epica har nog mer motståndskraft mot rost än Chevrolet-bilar som byggts i USA, men  för svenska förhållanden räcker det inte långt. Huv, baklucka och dörrar har visserligen fått skarvarna tätade, men någon inre behandling finns inte.

Undertill finns ett tunt lager PVC som slitskydd, men det var redan bortnött på sina håll.  Bilen saknar stänkskydd så grus och smuts blästrar underredet.

Inuti underredets balksystem består skyddet bara av grundlack och fiberoptiken avslöjar ett lapptäcke av förstärkningsplåtar som ligger på varandra. Något skydd mellan lagren finns inte och där kommer rosten säkert att få fäste.

Trösklarna är av gammalmodig konstruktion med skarven vänd nedåt. Utanpå har det monterats en plastkjol som inte tar tätt. Massor av blött grus samlas vid domkraftsfästena.

Även vid skärmkanterna kan det samlas fukt och grus. Baktill sitter innerskärmar av filt som på testbilen var genomblöta.

Bränsletank av plast som hänger i aluminiumfästen är ett litet plus, men betyget blir en svag tvåa.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.