Bild
Nästa artikel
Rosttest: BMW 320d (2012)

Rosttest: BMW 320d (2012)

Rost

BMW har en tradition med bra rostskydd och nya 3-serie Touring är inget undantag. Karossen är visserligen helt av plåt men alla skarvar är väl tätade och vaxbehandlingen i huv, dörrar och balkar under bilen är generös. Underredet skyddas av plastade sköldar och under dessa finns ett skikt slitskydd.

I hjulhusen sitter innerskärmar av plastad textil som inte suger åt sig fukt lika lätt som filt. Skärmkanterna är vikta så de inte samlar lort.

Hjulupphängningarna fram är gjorda av aluminium. Avgassystemets sista lilla rörbit är rostfri men resten är gjort av vanlig plåt. Stänklappar saknas och det finns risk för att karossen blästras av grussprut.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 320d Touring

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, BMW 3-serie

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.