Bild
Nästa artikel
Rosttest: Audi E-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC och Tesla Model X (2020)

Rosttest: Audi E-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC och Tesla Model X (2020)

Rost

Så bra är rostskyddet i de nya elsuvarna.

Audi

Länkarmar, bärarmar och fjäderinfästningar är av aluminium, övrig karosstruktur av stålplåt. Länkarmarna bak har slitageskydd i form av aerodynamiskt effektiv plastinklädnad (bild). Dörrar, motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Bottenplattan av stålplåt har väl tätade skarvar. Batteriet skyddas av en stor aluminiumplåt, plåten är delvis filtklädd för minskad ljudnivå. Hjulhusen fram och bak är klädda med likande filtmaterial. Stänklappar fram, plastklädda skärmkanter och sparklådor skyddar mot blästring. För ett högre betyg skulle en större del av bilen vara byggd av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Jaguar

Aluminium rostar inte men kan oxidera (vitrost). Jaguar är vana vid aluminium och har god ordning på hur man bygger för att hålla risken för oxidation låg. Skarvar är vältätade, liksom dörrar och motorhuv. Testbilen saknade stänklappar, risk för blästerskador på framdörrarna. Sparklådan/tröskeln skyddas av plast. Framflyglar och bagagelucka av plast. Bärarmsstagen i bakvagnen är av stål, sannolikt arvegods från fossilkusinen F-Pace. Batteripaketet skyddas av en aluminiumplatta. Innerskärmar av plast fram, filt bak med märkliga hål (bild). Något tunn lack, 100 my mot konkurrenternas 120. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 5/5

Mercedes

Kaross av stålplåt, väl tätade skarvar i bottenplattan (bild) och vax behandlade hålrum. Motorvaggan är av aluminium, lika så länk- och bärarmar i fram och bakvagn. Fjäderinfästning fram samt krockbalk är även de av aluminium medan multilänkaxelns vagga är av stålplåt. Motorhuv, framskärmar och baklucka är gjorda av aluminium medan dörrarna konstruerats i stålplåt. Tätningar i form av pvc-lim är väl utförda, dörrarna har behandlats med vax. Batteripaketet skyddas av en aluminiumplatta, plattan täcks av bullerdämpande filtmaterial. Innerskärmarna fram är av plast, filt bak. 


Rostskyddsgaranti: 30 år
Betyg: 4/5

Tesla

Hela karossen gjord av aluminium. De flesta skarvar i bottenplattan är tätade, men den främre bagageluckan, dörrar och bakluckan har inte försetts med tätningar runt plåtfalsningarna. Med tiden kan de ge upphov till oxidation. Plast runt skärmkanter och sparklådorna ger låg risk för blästerskador. Innerskärmar av filt fram och bak, oskyddade balkar bakom (bild). Helt slät bottenplatta tack vare batteriets placering. Batteripaketet skyddas av vad vi uppfattar som en aluminiumplatta. Tesla har angett att man för syskonmodellen Model S har använt titanplåt som batteriskydd. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 5/5

Audi

Länkarmar, bärarmar och fjäderinfästningar är av aluminium, övrig karosstruktur av stålplåt. Länkarmarna bak har slitageskydd i form av aerodynamiskt effektiv plastinklädnad (bild). Dörrar, motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Bottenplattan av stålplåt har väl tätade skarvar. Batteriet skyddas av en stor aluminiumplåt, plåten är delvis filtklädd för minskad ljudnivå. Hjulhusen fram och bak är klädda med likande filtmaterial. Stänklappar fram, plastklädda skärmkanter och sparklådor skyddar mot blästring. För ett högre betyg skulle en större del av bilen vara byggd av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Jaguar

Aluminium rostar inte men kan oxidera (vitrost). Jaguar är vana vid aluminium och har god ordning på hur man bygger för att hålla risken för oxidation låg. Skarvar är vältätade, liksom dörrar och motorhuv. Testbilen saknade stänklappar, risk för blästerskador på framdörrarna. Sparklådan/tröskeln skyddas av plast. Framflyglar och bagagelucka av plast. Bärarmsstagen i bakvagnen är av stål, sannolikt arvegods från fossilkusinen F-Pace. Batteripaketet skyddas av

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.