Nästa artikel
Rosttest: Audi A4 (2015)
Rost

Rosttest: Audi A4 (2015)

Publicerad 5 februari 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Audi A4.
Limningarna får plus men motorhuv och baklucka saknar behandling på insidan. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya A4 har kaross helt tillverkad av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men någon behandling på insidan finns inte i motorhuv och baklucka, däremot i dörrar.
 
Bra skärmkanter bak. Innerskärmarna fram och bak har en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Framskärmarna har bra blästringsskydd.
 
Underredet täcks av skivor av pressad papp. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Rejäl bakvagnsram av stålplåt.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-05 16:46
PREVIA

Förr kallades (DKW ) för spånkorg när delar av karossen var i trä så nu blir väl benämningen papperskorg när delar av bilarna görs i papp!
Egenskaperna hos höghållfastighetsstål går förlorade om man varmgalvar stålet så det är väl därför man har fått gå ifrån galvningen och på köpet slipper bilägarna lacksläpp vilket var vanligt när galven vart för tjock.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-05 17:29
systembolaget

väldigt snålt att inte behandla motorhuv och baklucka, fy skäms Audi.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-05 17:33
Peter E

Konstigt, på bilderna och på de A4.or jag sett så är motorhuv och baklucka behandlade. Med färg :-)
Både in- och utvändigt.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-05 17:40
Vidstige

Lite ologiskt att man ger en fyra i betyg om det är snålt med rostskyddsmedel, eftersom Vi bilägare annars lägger mycket stor vikt vid det i sina rostbetyg.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-05 18:24
Peter E

simon_d; Det var därför jag skrev om färgen- så att även du kunde förstå ;-)

#6 • Uppdaterat: 2016-02-05 19:15
Vidstige

Peter, är det färg (lika lackad på insida som utsida) så är det ju bättre än rostskyddsmedel. Men då undrar man över texten här.

#7 • Uppdaterat: 2016-02-05 20:27
Peter E

Vidstige: Ärligt talat så har jag inte en aning om hur det ser ut i tex balkar under huv och lucka.
Finns det ingen färg där så är det dåligt, finns det färg så är det bra ;-)

#8 • Uppdaterat: 2016-02-07 15:24
Feed

Basfärgen och klarlacken utgör inget nämnvärt korrosionsskydd. Det finns där av estetiska skäl. Rostskydd läggs direkt på plåten innan lackeringen sker med den kulör som bilen skall få. Det kan inte tidningen betygsätta. Dom tittar snarare på exempelvis hur dörrarna ser ut invändigt med vax om är en annan typ av rostskydd för att stänga ute fukt & syre i skarvar.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-07 16:28
Vidstige

En anledningen att jag skriver är ett litet men ganska obefintligt hopp om att Vi bilägare ska skärpa sig och bli en bättre tidning för konsumentupplysning. Rost-registret är basen i tidningen men har uppenbarligen rostat sönder kvalitetsmässigt. Det blir då tyvärr motsatsen till bra konsumentupplysning. Men jag är glad att jag hittade den kanadensiska undersökningen och kommer fortsättningsvis hänvisa till den, så helt klart ett framsteg.

Men för att bättre knyta an till ämnet så bekräftar i alla fall den kanadensiska undersökningen att Audi har ett mycket bra rostskydd, ligget i toppen av alla märken. Så kanske A4 faktiskt är värt en femma i Vi bilägares egna test, inte som nu bara en fyra alltså.

#a • Uppdaterat: 2016-02-06 09:21
milkylainen

Kostar inte den här vagnen runt 400k? Känns som om de kunde kostat på sig invändiga behandlingar överallt då...

(redigerat/Hackenbush)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.