Bild
Nästa artikel

Rosttest: Citroën DS4 (2011)

Ljus

Bilen är bra byggd och rostskyddet duger gott för marknader utanför Sverige. Men i vårt klimat och med vår användning av salt behövs ett bättre skydd, kommenterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Huven är i alumium och resten av karossen i förzinkad plåt. Vid besiktningen konstaterades att dörrar och baklucka endast har tätade plåtskarvar i nedre delen. DS4 har plastinnerskärmar fram och bak. Bak finns en liten skärmkant men med mindre risk för rost. Bilen har stänklappar fram.

Undertill finns endast ett visst slitskydd, främst i ytterkanter, och vissa skarvar är tätade. Men stora ytor och flera skarvar är oskyddade. Tröskelbalkens nedåtriktade skarv är väl skyddad annars saknas heltäckande slitskydd och hålrumsbehandling. Bränsletank och påfyllningsrör är av plast. Krockbalk fram och bak är av aluminium.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën DS4 HDi Sport

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.