Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Skoda Karoq, Nissan Qashqai, Opel Grandland X (2018)

Publicerad 1 mars 2018 (uppdaterad 1 mars 2018)
Hög bländfaktor ger minuspoäng till en av bilarna. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Nissans nya LED-strålkastare har tyvärr tappat effekt. Betyget sänks med två poäng till blott en tvåa. Helljuset i Skoda snuddar vid en femma. Ovanligt hög bländfaktor på halvljuset ger dock minuspoäng. Opels halogenstrålkastare presterar sämst i testet. Opel saknar också lyktspolning.

Nissan Qashqai (LED/LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26 vm.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 17 m.
Helljus, betyg: 2/5

Opel Grandland X (H7/H7):
Halvljus, längd: 97 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 156 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5

Skoda Karoq (LED/LED):
Halvljus, längd: 117 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 236 m.
Helljus, bredd: 29 m.
Helljus, betyg: 4/5

Kommentarer

#1 • 2018-03-01 11:10
Roger Skagerström1

Känns lite skevt att Opeln inte har LED i testet. Äpplen och päron. Kollade Nissanen och den har ju LED först på Tekna-nivån (sjätte utrustningsnivån av sju). Skodan vet jag inte. Men känns lite avigt ändå. Nu har det väl med provbilar och vad som erbjuds att göra antar jag - men konstigt att göra ett jämförande test då.

#2 • 2018-03-01 13:32
Axel61

Här håller jag med, led mot led. ViB jämför ju inte 1,5l motor med 3,0l, så principen haltar här.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.