Nästa artikel
Ljustest: Skoda Karoq, Nissan Qashqai, Opel Grandland X (2018)
Ljus

Ljustest: Skoda Karoq, Nissan Qashqai, Opel Grandland X (2018)

Publicerad 1 mars 2018
Hög bländfaktor ger minuspoäng till en av bilarna. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Nissans nya LED-strålkastare har tyvärr tappat effekt. Betyget sänks med två poäng till blott en tvåa. Helljuset i Skoda snuddar vid en femma. Ovanligt hög bländfaktor på halvljuset ger dock minuspoäng. Opels halogenstrålkastare presterar sämst i testet. Opel saknar också lyktspolning.

Nissan Qashqai (LED/LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26 vm.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 17 m.
Helljus, betyg: 2/5

Opel Grandland X (H7/H7):
Halvljus, längd: 97 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 156 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5

Skoda Karoq (LED/LED):
Halvljus, längd: 117 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 236 m.
Helljus, bredd: 29 m.
Helljus, betyg: 4/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-01 11:10
Roger Skagerström1

Känns lite skevt att Opeln inte har LED i testet. Äpplen och päron. Kollade Nissanen och den har ju LED först på Tekna-nivån (sjätte utrustningsnivån av sju). Skodan vet jag inte. Men känns lite avigt ändå. Nu har det väl med provbilar och vad som erbjuds att göra antar jag - men konstigt att göra ett jämförande test då.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-01 13:32
Axel61

Här håller jag med, led mot led. ViB jämför ju inte 1,5l motor med 3,0l, så principen haltar här.