Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Kompakta som kan

Publicerad 10 november 2014 (uppdaterad 10 november 2014)
Nästan full pott för Peugeots LED-helljus. Samtliga har godkända halvljus, men Volkswagens helljus imponerar inte.
Peugeot 308 har LED-strålkastare som ger bäst längd och bredd på såväl helljus som halvljus, mycket nära betyget 5 på halvljus men får avdrag för bländningsrisk. Kia och VW har halvljus med bra räckvidd och bredd, om än inte på samma nivå som Peugeot. Deras helljus är däremot något mer begränsat, i VW:s fall avsevärt kortare och med smalare ljuskägla.

Kommentarer

#1 • 2014-11-10 11:39
Raphael

Jag säger som jag brukar - Peugeot är ljuset i mörkret. :)

#2 • 2014-11-10 12:32
hultarn

Kort fråga: är detta standardutrustning eller option, och vad kostar det i så fall? Gäller förstås alla tre.
Det vore bra om ViB skrev detta i artikeln.

#3 • 2014-11-10 13:10
Swemba

Håller med hultarn. Vad som är standardutrustning och vad som är tillval är högst relevant. Tycker att biltestare ofta testar bilar med varierande extrautrustning och värderar betyget där efter.
Lite som att kora McDonalds till den godaste hamburgaren i en jämförelse mellan McDonalds, Pizza Hut och Mongolian Palace ...

#4 • 2014-11-10 13:18
Raphael

Peugeot 308 SW har huvudbelysning av LED-typ som standard i Allure-versionen, vilket är just den version som ViB testade. Inte extra tillbehör alltså, utan standard. 308 SW finns med flera olika motorer men i Sverige enbart i två utrustningsversioner - Active och Allure. Det är Allure som har huvudstrålkastare av LED-typ som standard.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-10 15:32
Peugo

Vilka ljus i Golffen? Vet att om dom ställer in Xenon-ljusen med nuvarande programvara (verkstadens grejer och programvara) så lyser dom allt för neråt och så var det också direkt efter leverans. Hade våra bilar några gånger för att ställa in ljuset och nu är dom ok, men kanske lite lågt visar dom ännu också. Kollar man dom på traditionellt sätt så märker man att dom är fel inställda.

PS. Kom ihåg att använd teknologi bestämmer inte hur bra/dåliga ljusen är, man kan sabba dom med vilken teknologi som helst. Nutida Xenon-ljus är ju också sämre än dom var förut, såklart kan det finnas undantag men...

#6 • 2014-11-10 18:23
PNI

Simulera ett hyfsat nersmutsat strålkastarglas.
Vore intressant och se om olika strålkastares ljus påverkas olika med samma smutsgrad.

#7 • 2014-11-10 19:12
Axelman

Det går att produktutveckla och uppfinna det ena underligare efter det andra till bilen. Men VARFÖR ska det vara så SVÅRT att skicka med ett bra ljus på en vanlig bil????? Det fyra senaste bilarna jag ägt har haft halvkasst halvljus och direkt obefintligt helljus som standard. BEVISLIGEN kan man lösa både halv och helljus utan en massa led och xenon OM MAN BARA VILL. Men man vill inte.

#8 • 2014-11-10 19:27
Peter E

Tror det är xenon på Golfen i testet, och då kan jag skriva under på att halvljuset är helt ok....men helljuset är väl inte någon direkt kioskvältare om man säger så.... :-)

#9 • Uppdaterat: 2014-11-10 21:36
Pi

Men Peter då - det är klart att du skall säga att helljuset på Golfen är marknadens bästa - det är bara ViB som inte klarar av att mäta...:)

#a • 2014-11-10 21:58
saabnisse

Huvudsaken är ju ett bra halvljus.
Att Golf inte har ett acceptabelt helljus är dåligt, men det går ändå att göra något åt genom att montera ett par extraljus.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.