Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Kia Picanto, Toyota Aygo, Volkswagen Up (2018)

Publicerad 29 oktober 2018 (uppdaterad 29 oktober 2018)
Fullpoängarna lyser med sin frånvaro och småbilarna kommer knappt upp till medelbetyg. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Klent ljus på alla tre, bara Kias halvljus förmår att prestera över medel med både bra räckvidd och bredd. Dock med bländningsrisk. VW:s stora reflektor och klassisk H4-lampa ger snäppet bättre bredd och längd på helljuset än Kias och Toyotas halogenprojektorer, men strålkastarbetyget blir ändå underkänt. 

Kia Picanto (HB3):
Halvljus, längd: 116 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 162 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5   

Toyota Aygo (HIR2):
Halvljus, längd: 65 m.
Halvljus, bredd: 10 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 161 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5   

Volkswagen Up (H4):
Halvljus, längd: 63 m.
Halvljus, bredd: 9 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5   
 

Kommentarer

#1 • 2018-10-30 21:03
Grosser

Knappast roligt med sånt klent ljus utanför stadsgränsen. Ett steg upp i prisklassen är det betydligt bättre ställt med ljus åtminstone.

#2 • 2018-10-29 19:10
milkylainen

Men vilket skämt. Halvljus på 63 meter? Kan man ju lika gärna ta med sig ficklampan och hålla ut den genom rutan...
Så evinnerligt tröttsamt. Hur svårt ska det vara att begåva en bil med vettigt ljus?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.