Bild
Nästa artikel
Ljustest: Audi E-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC och Tesla Model X (2020)

Ljustest: Audi E-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC och Tesla Model X (2020)

Ljus

Vi testar halvljus och helljus i fyra intressanta elsuvar.

Audi

Halvljus: Längd 110 m, bredd 29 m
Helljus: Längd 220 m, bredd 27 m
Betyg halvljus: 5/5
Betyg helljus: 4/5
Spolning: Ja

Jaguar

Halvljus: Längd 85 m, bredd 18 m
Helljus: Längd 208 m, bredd 45 m
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 5/5
Spolning: Ja

Mercedes

Halvljus: Längd 122 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 221 m, bredd 24 m
Betyg halvljus: 4/5
Betyg helljus: 4/5
Spolning: Nej

Tesla

Halvljus: Längd 118 m, bredd 16 m
Helljus: Längd 198 m, bredd 23 m
Betyg halvljus: 4/5
Betyg helljus: 3/5
Spolning: Nej


Bara I-Pace har ett halvljus som går kortare än medeltestbilen. I gengälld har helljuset bra längd och en enastående bred ljuskägla. E-tron och EQC är utrustade med adaptiva strålkastare med imponerande prestanda. Testlaget håller Mercedes för strået vassare än Audi, testlabbet säger oavgjort. Tesla och Mercedes har valt bort strålkastarspolning, dumt. Dels för att det innebär att strålkastarna smetar igen av slask, dels för att det innebär vissa juridiska begränsningar för hur ljusstarka strålkastarna kan göras. Kul detalj: I Jaguar kan föraren välja om sidoblinkersen ska vara animerad ”rinnande” funktion eller klassiskt blinkande. Jaguar ska ha en eloge för väsentligt kraftigare backljus än övriga, en allt för ofta förbisedd funktion. 

Audi

Halvljus: Längd 110 m, bredd 29 m
Helljus: Längd 220 m, bredd 27 m
Betyg halvljus: 5/5
Betyg helljus: 4/5
Spolning: Ja

Jaguar

Halvljus: Längd 85 m, bredd 18 m
Helljus: Längd 208 m, bredd 45 m
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 5/5
Spolning: Ja

Mercedes

Halvljus: Längd 122 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 221 m, bredd 24 m
Betyg halvljus: 4/5
Betyg helljus: 4/5
Spolning: Nej

Tesla

Halvljus: Längd 118 m, bredd 16 m
Helljus: Längd 198 m, bredd 23 m
Betyg halvljus: 4/5
Betyg helljus: 3/5
Spolning: Nej


Bara I-Pace har ett halvljus som går kortare än medeltestbilen. I gengälld har helljuset bra längd och en enastående bred ljuskägla. E-tron och EQC är utrustade med adaptiva strålkastare med imponerande prestanda. Testlaget håller Mercedes för strået vassare än Audi, testlabbet säger oavgjort. Tesla och Mercedes har valt bort strålkastarspolning, dumt. Dels för att det innebär att strålkastarna

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Ljustest: Audi E-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC och Tesla Model X (2020)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.