Bild
Nästa artikel

Ljustest: Audi A4 allroad, Skoda Octavia Scout, Volvo V60 Cross Country (2019)

Ljus

LED i hela testtrion. Två imponerar, en får godkänt. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Alla testbilar är utrustade med LED både på halv- och helljus. Audis strålkastare får godkänt medan Skoda och Volvo imponerar. För Volvon är det helljusets räckvidd som sticker ut och lyser upp vägen en bit bortom 250 meter framför bilen.

Audi A4 allroad (LED): 
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 188 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5 

Spolning: Ja.

Skoda Octavia Scout (LED):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 215 m.
Helljus, bredd: 32 m.
Helljus, betyg: 4/5 

Spolning: Ja.

Volvo V60 Cross Country (LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 278 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 5/5 

Spolning: Ja.

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2019-04-28 10:06

Volvo briljerar, som vanligt:)

#2
2019-04-28 10:10

En av få saker jag saknar med Volvon, den hade utan tvekan bättre lyse än min nuvarande bil. Och en snabbare ljusautomatik.

Volvo har verkligen lyckats riktigt bra med sina LED, en del av deras tänk kring säkerhet såklart. Mer förvånande att VAG sätter bättre ljus i Skoda än i Audi......

#3
2019-04-28 11:50

Jag har kört mer än 12000 mil med Octavia Led/xenon och när jag kört firma Forden med fler halogen bilar så känns det som att ha parkeringsljusen på.

Konstigt att folk prioriterar bort ett bra ljus.
Många väljer och värdesätter en digital hastighetsmätare mer kan man få en känsla av.

#4
2019-04-28 12:11

Det jag inte fattar är att det här inte är en paradgren i Euro-NCAP.
Icke-5 i ljus = EPIC fail. Bilfan borde inte ens bli godkänd.

Borde vara skottpengar på ljusramper för 20k st som inte är markant bättre än halogener för en tusenlapp max.

#5
2019-04-28 12:27

Svagt audi; (

#6
2019-04-28 12:37

mso: Nu är det väl iofs knappt någon bil du kan få digital instrumentering i men inte led som standard eller i samma paket så det resonemanget var väl ändå ganska löjligt. Sen självklart måste väl folk få prioritera olika. Jag har en vän som de senaste 5 åren knappt aldrig varit utanför Helsingborgs stadsgräns med sina bilar, vad ska han med bra ljus till?
Det där med att försöka styra folks val är ett fult sätt tycker jag. Massvis med folk som undrar hur jag kan köpa bil utan dragkrok, det som man verkligen måste ha......nä, det måste jag inte, lägger mycket hellre motsvarande pengar på en taklucka då....vägrar husvagn när det finns hotell, finns företag som flyttar åt en när man behöver göra det....

#7
2019-04-28 13:06

Jag kunde haft lite bättre ljus på min bil, speciellt vintertid vill man kunna se lite bättre. Men så bra som Volvo, tveksamt.. blev bländad av vita skyltar utanför Åre av starkt reflekterande ljus när jag åkte en V60. (då är det lite för bra).

#8
2019-04-28 16:58

Bra jobbat av Volvo. Det jag alltid uppskattat med Volvo är att dem så vitt jag stött på alltid haft bra bredd på ljuset.

Generellt sett är det alldeles för många modeller som har kasst ljus. Jag håller med om Milky att det skulle förmodligen börja hända saker om Euro-NCAP började att ”säkerhetstesta” strålkastarna.

#9
2019-04-28 17:56

Nja Henrik. Såå många som imponerar sig blind av en digital hastighetsmätare som snurrar och roterar med hälsningsfras när motorn startas.

Och så många som köpt en fin ny bil med halogen men tre veckor senare lämnar in bilen och får en ljus ramp monterad för 7800:- när man kommit på det dåliga ljuset.
Värdelöst ändå när man får möte var annan minut.

Och visst är det olika prioriteringar om ljus osv men även om man bara lämnar stan två ggr i månaden så är älgen eller vildvinet bara bakom busken i skogen.

Jag tycker nog att många inte tänker till för bilköpet ändå.
Som han som kom hem med nybilen och gumman konstaterar att det bara är förarsätet som går att höja.
Bara att skaffa en kudde för att hon skall se ut.

#10
2019-04-28 18:33

Vad har du egentligen emot skärmbaserade instrumenthus? det är inte första gången du ondgör dig över dem. Det är väl bara fördelar med det? Att man kan efter eget tycke och behov välja vad för information man vill ha där istället för det förutbestämda som är i en bil utan? Tycker du inte det är bättre kunna få upp navin där istället för på en skärm ner på mittkonsollen?
Jag kan verkligen inte komma på nån nackdel med digitalt mätarhus kontra det traditionella......

Sen att jämföra det med halogenljusen blir korkat bara....hur många av de som du ondgör dig över köpt bil med dåligt halogenljus tror du valt digitalt instrumenthus istället?! Och därav inte hade råd med bra lyse........dumheter och löjligt det påståendet!

Jag håller däremot med att bra lyse är en bra sak, men att komma och försöka lägga sig i vad folk borde och inte borde välja, det är bara så otroligt dumt......låt folk välja själva hur dumt de än väljer, de flesta är iaf så smarta att de lär sig av sina misstag. T.ex. om nu din skröna vore sann köper han ju säkert inte bil utan höjdjusterbart passagerarsäte nästa gång med.....

#11
2019-04-28 18:37

Henrik
Därför att dumhet och dumma människor belastar samhället och/eller alla andras försäkringspremie...

#12
2019-04-28 18:48

Axa: Ok, då blir ju följdfrågan, om du nu vill leva i ett samhälle där vi inte har fria val av vad vi får köpa för det kan belasta samhället skadekostnadsmässigt, vart ska då gränsen gå? Ska folk enbart få köpa nya bilar av största storleksklass då småbilar är större risk att skadas allvarligt i? Ska folk bara få köpa bilar utrustade med aktiv filhållning, adapriv farthållare, blindspot detective, large animal detection m.m.? Tror du får väldigt få med dig på den tanken......

För det kan väl inte vara så att folk ska behöva köpa just exakt det DU anser vara viktigt?!

Nejdu, ett samhälle där vi tar bort fria valet i vad folk väljer att skaffa sig, nej tack.......
Jag själv väljer nästan bara fullutrustade säkra bilar, så inga problem för mig, men jag har också insikten att förstå att alla andra varken kan eller vill välja det.

#13
2019-04-28 19:00

Här håller jag med Henrik till fullo !
Sen är det i största allmänhet väldigt svårt att veta hur bra ljuset är på den bil man planerar att köpa.
Köper man under den ljusa årstiden så ger en provkörning knappt nåt alls i det avseendet.
Och stirrar man sig blind på den närmast magiska bokstavskombinationen LED så är ju inte heller detta nån absolut garanti för att man får ett bra ljus - dock får man ett vitare ljus. De flesta hoppas väl att om man väljer LED istället för halogen på en specifik modell så får man i alla fall så bra ljus som möjligt på just den bilmodellen. Men är det en halvdålig implementation av LED kanske den andra bilmodellen man var intresserad av men saknade LED ändå har ett bättre billjus... Jag har inte svaret men så enkelt är det inte jämt.

#14
2019-04-28 19:26

Nja Henrik.
Många billigare bilar har bara den enkla introt och så nån liten bling funktion att tex ändra storleken på hastighetsmätaren eller flytta varvräknaren till höger.

Flera gånger har det hänt och sist på corollan och solen snett bakifrån på mätarna så såg man Pricis ingen ting på skärmen.
Likadant på 3008an.
Otroligt känsliga för solljus.

Man måste också upp i pris för att få vettiga funktioner som tex nav i den andra skärmen.

Och pi visst är det svårt att testa och veta vilket ljus som är bra och speciellt på sommaren.

#15
2019-04-28 19:47

Har aldrig varit med om nån digital instrumentering man haft svårare att se i solljus än normal instrumentering, där däremot har jag vart med om solljusreflexer i glaset framför mätarna. Men visst, dåliga budgetkonstruktioner kan det såklart finnas. Men det är ju bara att undvika dem då.

Varför kan du inte helt enkelt erkänna att det är en fördel kunna anpassa informationen man vill se?

Sen är jag säker på att Skodan med fulldigitalt instrumenthus går att få upp navin i instrumenthuset. Det var det iaf på den jag provkörde så säg inte nu att man måste upp massa i spris för detta när du i andra trådar håller Skoda som sååååå otroligt prisvärda.....

#16
2019-04-28 19:49

Hade Led i min BMW 1 serie, halvljuset var ok men helljuset rätt värdelöst. Väldigt kall färgtemperatur med. Tycker min gamla Saab med xenon hade bättre ljus. Nu har jag en vag med halogen och (digitala instrument) lyser sådär. Å andra sidan är lamporna billiga :P

#17
2019-04-28 20:34

Henrik
Jag konstaterade ett faktum, att låta folk välja fritt är dumt. Du fick ett generellt svar utifrån ditt argument.
Ifråga om just digitala instrumentpaneler så kan väl det vara fritt att välja som man vill tycker jag.

#18
2019-04-28 22:44

Vi kan väl konstatera att;
- LED halvljus oftast är betydligt bättre än halogen
- LED helljus kan vara halvkasst, knappt skillnad mot helljus och att en bra halogenstrålkastare kan lysa bättre
- Bra LED lyser betydligt bättre, ja så bra att extraljus är överflödigt, än halogen och xenon
- Skärmbaserade instrumentkluster kommer troligen bli standard på alla bilar då den lösningen säkert är billigare än en analog lösning. Men tillverkarna säljer det som ett dyrt tillbehör med god förtjänst
- Sina egna preferenser oftast är baserade på den bil man för tillfället äger.

#19
2019-04-29 07:07

”Därför att dumhet och dumma människor belastar samhället och/eller alla andras försäkringspremie...”

Nu är du ute på riktigt farlig mark tycker jag. Vem ska isåfall bestämma vad som är dumt eller inte? Hur långt ska man dra detta, ska s.k dumma människor fråntas alla rättigheter i samhället? Ska de ”dumbommar” som röstar på ”fel” parti i allmänna val fråntas sin rösträtt? Sådan här resonemang är ju det som diktaturer får sitt existensberättigande ifrån. ”Folk är för dumma så vi som är upplysta bestämmer åt dem”.

#20
2019-04-29 08:41

@Henrik M
"Mer förvånande att VAG sätter bättre ljus i Skoda än i Audi......"
Inget konstigt als, Audi köper man inte för den är bra utan för att den är premium;-)

#21
2019-04-29 09:49

Skodaägare
Ja dumhet belastar samhället, i vissa fall enormt som tex med kriminalitet. Samhället och vi alla tycker att viss dumhet ska straffas i fallet med brottslighet. Om man sedan som individ väljer att bete sig dumt så...ja, det är ett fritt val.

Så vi som samhälle bestraffar redan dumhet, inte bara vad gäller brottslighet men även på andra sätt. Och det här handlar inte om diktatoriska fasoner utan om hur ett sunt samhälle ska agera. Eller tycker du att dumhet ska premieras?

Nu hamnade den här diskussion lite off men för att knyta an till det här med ljus på bilar.
Det finns väl inget som skadar att man väljer tex digital instrumentpanel. Men om man vill köra sin bil mitt i natten med enbart positionsljus är dumt och kan orsaka en hel del kostnader för samhället vid förmodad olycka.

#22
2019-04-29 10:29

Det är ändå en skillnad på dumhet och kriminalitet. Det är inte olagligt att välja sämre strålkastare till förmån för digital instrumentpanel. Och det finns ingen bil i Sverige som säljs enbart med positionsljus, det är inte lagligt. Kör man mycket lite i mörker så kanske man inte har så mycket användning av extremt bra helljus, men uppskattar en digital instrumentpanel. Varför är det då så konstigt att kan väljer det senare istället?

#23
2019-04-29 10:45

Skodaägaren
Nu var ju mitt argument generellt.
Nej, det är inte olagligt att välja sämre strålkastare. Men det kan vara dumt, särskilt om man blir inblandad i en olycka där strålkastarna är orsaken till olyckan. Dock är det väl väldigt få bilar som har så dåliga lysen att det i stadstrafik skulle anses som orsak vid ev olycka.

För övrigt är det egentligen ingen skillnad på kriminalitet och dumhet. Individuellt kan kriminaliteten motiveras rationellt, men ur ett samhällsperspektiv är det enbart dumt att orsaka andra/kollektivet/samhället skada.
Kriminalitet är alltid dumt men dumhet är inte alltid kriminellt.

#24
2019-04-29 11:18

"För övrigt är det egentligen ingen skillnad på kriminalitet och dumhet."

Jo det finns en fundamental skillnad. Vad som är kriminalitet är reglerat i lag med det är inte dumhet. Och vad som är dumt eller inte är högst individuellt och har ingen generell definition. Det som du tycker är dumt, tycker någon annan är högst vettigt och det du tycker är höjden av rationellt beteende kan någon annan tycka är dumt. Det jag i huvudsak vänder mig emot i ditt resonemang är att kalla vissa människor för dumma. Jag har en stark tro på individens kraft och förmåga, och är övertygad av att alla människor har unika talanger som de kan utveckla och på olika sätt komma samhället till gagn. Så egentligen tycker inte jag att några människor är dumma, vi är bara intelligenta på olika sätt. Jag kan ta mig själv som exempel, jag är duktig på vissa områden, som t.ex. språk och musik, men helt hopplös på andra som när det gäller praktiskt arbete. Så när det gäller att lära mig språk är jag inte dum, men jag är stockdum när det handlar om att såga itu en bräda eller slå i en spik.

#25
2019-04-29 13:54

Skodaägaren
Det är skillnad på att tanke och beteende. Att inte kunna ett visst språk handlar inte om man är dum eller inte. Men att som svensk prata på japanska med butikskassörskan så att hon inte fattar är dumt.
Annars kan du läsa in dig på teorin om idioter av ekonomiprofessorn Cipola så förstår du vad jag menar.

#26
2019-04-30 10:20

Läste lite om hans teorier, men vilken oerhört tråkig människosyn, tycker jag. Jag har tyvärr mycket svårt att förstå det här behovet hos vissa att klassificera människor som intelligenta och dumma. Är det för att de s.k. intelligenta människorna ska må bättre av att känna sig överlägsna? Jag gillar teorin om de sju intelligenserna, alla människor är intelligenta på något sätt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_multiple_intelligences

Det här var också tänkvärt:

https://medium.com/the-mission/why-intelligence-is-a-stupid-concept-ed54...

#27
2019-04-30 16:08

Skodaägaren
Uppenbarligen förstod du inte riktigt teorin och dumhet har inget med intelligens att göra. Även den högts intelligente kan bete sig dumt.

#28
2019-05-15 06:30

Ja rätt puckat att köpa en audi när skodan är billigare och bättre; (

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.