
Ljustest: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass och Volkswagen Golf (2020)
Så bra är ljuset i de nya modellerna.


Audi | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 109 | 188 |
Bredd, m | 28 | 13 |
Betyg | 4/5 | 2/5 |


BMW | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 118 | 207 |
Bredd, m | 25 | 33 |
Betyg | 4/5 | 4/5 |


Mercedes | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 109 | 188 |
Bredd, m | 28 | 13 |
Betyg | 4/5 | 2/5 |


VW | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 91 | 177 |
Bredd, m | 27 | 9 |
Betyg | 3/5 | 2/5 |
Kommentar: Mercedes adaptiva strålkastare (4 800 kr) ger ett magnefikt helljus och är mycket nära en femma i betyg. För ett fylligare halvljus behöver man vända blicken mot München. 1-seriens breda och långa ljuskägla är ett av klassens kraftfullaste halvljus. Att lägga till 4 900 kronor för att få de adaptiva strålkastarna känns rimligt. Tyvärr övertygar inte helljuset på samma vis. Audi tar 8 700 kronor för adaptiva strålkastare. Halvljuset går något längre än BMW men den smalare ljusbilden gör att BMW:s ljus är att föredra. Med Audis adaptiva strålkastare kommer även strålkastarspolning. Observera att testbilen har vanliga LED-strålkastare. VW tar 10 200 kronor för testbilens LED-strålkastare. De adaptiva strålkastarna ”IQ-Light” kostar 21 000 kronor. Kostsamt.
Medelvärde | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 99 | 186 |
Bredd, m | 25 | 18 |
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev