Bild
Nästa artikel
Ljus

Ljustest: Alfa Romeo Giulietta (2011)

Publicerad 25 november 2011 (uppdaterad 25 november 2011)

Bländrisk: Både Alfas och Citroëns xenonljus innebär en hög risk för bländning av mötande bilister på halvljuset.

Lamptyp halv/helljus: Bilarna har projicerande xenonljus på halvljuset. Båda har bixenon d v s avskärmat halvljus och full effekt på helljus. Alfa har dessutom en extra reflektor med en H1-lampa som lyser på helljus. Därför har Giulietta avsevärt bättre helljus. Båda har automatiskt halvljus, Alfa Giulietta med LED-teknik som dagbelysning.

Lampbyte: Båda rekommenderar verkstad vid glödlampsbyte, även om det är god åtkomlighet för byte.

Kommentar: Giulietta når högsta betyg på halvljus trots något kortare räckvidd men tack vare lägre risk för bländning. DS4 har också ett halvljus klart bättre än medelbilen. När det gäller helljus är det en större skillnad. Giulietta når 57 meter längre än DS4 och har drygt dubbelt så bred ljuskägla vid 150 meter. Alfa har den bästa belysningen med xenon.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Alfa Romeo Giulietta Distinctive JTDm Citroën DS4 HDi Sport
Betyg halvljus: 5 av 5
Betyg helljus: 4 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.