Nästa artikel
Vinglar inte längre
Långtest

Vinglar inte längre

Publicerad 11 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter en uppfräschning på verkstaden har Vi Bilägares långtestbil Suzuki SX4 blivit betydligt mer stabil.

Efter en rejäl omgång på verkstad har Suzukin blivit en annan och trevligare bil. Den vinglar inte längre fram på vägen utan går snällt rakt fram som föraren vill. Styrningen har programmerats om och fått ett mer distinkt centrumläge, samtidigt som det progressiva motståndet i ratten ökat. Kontakten med framhjulen känns bra nu.

Efter verkstadsbesöket har bilen även slutat vibrera. I de vanligaste farterna uppstod en dov, irriterande ton som om hela drivsystemet börjat darra. Det visade sig bero på obalans i kardanaxeln. När den blev bytt upphörde missljudet.

Något ljud över huvud taget gick däremot inte att få från signalhornet. Verkstaden bytte hela enheten och nu trumpetar bilen glatt med klar stämma.

Efter alla krämpor har vi inget större förtroende för Suzukis byggkvalitet, men vi kanske ändrar uppfattning under testårets gång. SX4 är en bil som det är lätt att gilla. Dieselmotorn låter visserligen ganska grovt men är dragvillig. Den höga körställningen gör det lätt att lotsa fram bilen i Stockholmsröran.

Fyrhjulsdriften har vi tyvärr inte haft tillfälle att testa så mycket eftersom vintern med något enstaka undantag lade av redan i februari.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki SX4 S-Cross?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki SX4 S-Cross 1,6D Exclusive 4x4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Suzuki SX4 S-Cross

Modell: 1,6D Exclusive 4x4

Årsmodell: 2014

Inköpspris: 224 800 kr

Aktuell körsträcka: 1 030 mil

Förbrukning (dek.): 4,6 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 6,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014

Peugeot 308, 2014

Skoda Octavia, 2014

Suzuki SX4, 2014

Toyota Auris, 2014

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

Hyundai i40, 2012

Opel Ampera, 2012

Mercedes B-klass, 2012

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-04-12 10:59
Raphael

Jösses säger jag bara, behöva byta kardanaxel på en ny bil. Vilket plåtschakbrat och skrammelhög. Suzuki verkligen definierar de begreppen tydligt. Hur var det nu, japanska bilar har inte måndagsexemplar? Jag tycker ju att det är tydligt att denna Suzki helt uppenbart är ett måndagsexemplar.

Peugeot 308 i ViB:s test är ju helt felfri, verkstan har ju bara gjort förebyggande åtgärder (pekskärm med ny mjukvara och en justering av låsen) utan att det har varit fel på bilen.

Och att återförsäljaren hade vinterdäck på fälgar för sommarväder, det är inte bilens eller Peugeots fel. Det är inte fel av Peugeot att i sitt fälgsortiment även ha modeller som enbart är för sommarväglag och inte passar vinter, alla fälgar som tillverkas måste inte vara året runt. I Sverige har vi lag på vinterdäck, de sätts då lämpligen på andra fälgar än sommarfälgar. Peugeot har även fälgar för vinterväglag i sitt sortiment.

Jämför att återförsäljaren sätter vinterdäck på en sommarfälg istället för en vinterfälg, med att kardanaxeln behöver bytas på en ny bil...

#9 • Uppdaterat: 2014-04-12 11:19
saabnisse

Raphael, har du läst det här:
http://www.vibilagare.se/test/langtest/valsedd-gast-pa-verkstaden
?

#a • Uppdaterat: 2014-04-12 11:23
Reverend Benny

Sålänge det är människor som är involverade i bygget av bilar så kan vi alltid råka på måndagsexemplar, oavsett tillverkare.

Det man kan fråga sig är hur kvalitetskontrollen är hos Suzuki då dessa fel borde upptäckts innan leverans.
Men återigen, dessa utförs av människor.
Det räcker med att en anställd inte tar sitt jobb på allvar för att något som beskrivs i artikeln ska kunna inträffa.

Samma gäller ju även tyvärr ÅF, och i fallet med 308;an så räcker det ju med en okunnig säljare för att det ska skapa stora problem på en ny bil.