Nästa artikel
Subaru Outback: I kläm mellan verkstäderna
Långtest

Subaru Outback: I kläm mellan verkstäderna

Publicerad 25 april 2023 (uppdaterad 30 juni 2023)
Att byta ut kameran i vår Subaru Outback visade sig vara enklare sagt än gjort.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Skomakarens barn är ett uttryck som jag själv fick kännas vid när chefredaktör Niklas Carle stannar till i dörröppningen.

– Ska vi verkligen betala den här fakturan?

– Ja, tyvärr, meddelar jag och ångrar att jag inte tog fajten med märkesverkstaden.

Som konsumentreporter ser jag gladeligen till att ingen bilägare blir lurad på extrakostnader, men nu åkte jag dit själv. Allt började med att förarassistanssystemet EyeSight slutade fungera och slutade med att vi fick betala 6 525 kronor!

Systemet använder sig av en kamera placerad mellan framruta och innerbackspegel, en enhet som redan har bytts ut vid första servicen då en mjukvaruuppdatering fick kamerans styrdon att hänga sig.

Efter årsskiftet dök problemet upp igen och Risbergs Bil i Täby gjorde ett misslyckat reparationsförsök. Serviceteknikern bad oss i stället att kontakta Min Bil i Bromma, som utförde första kamerabytet, för vidare problemlösning. Verkstadens första teori var att plastkåpan runt kamerans siktfält hade släppt mot rutan och hamnat i vägen för kamerans arbetsområde. Hur detta skulle ha gått till är det ingen som vet men eftersom bilen har fått framrutan bytt två gånger utgick Min Bil från att glasfirman måste ha slarvat vid senaste rutbytet. 

Subarus kameralins är överkänslig mot damm.

En bedömning som Carglass i Västerås inte delar, med hänvisning till att alla rutbyten avslutas med en kamerakalibrering som upptäcker om monteringen är felaktig. Min Bil konstaterar även att en skruv till plastkåpan saknas, att det finns fingeravtryck på vindrutan vid kameran och damm på linsen. Faktorer som enligt Carglass skulle ha gjort det omöjligt att slutföra kalibreringen. Ingen av verkstäderna ville ta på sig ansvaret och vi blev till slut tvungna att betala för reparationen.

Om orsaken var damm (pollenfrön?) eller fingeravtryck förblir en gåta. 

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 25 april 2023 Varför inte kalibrera om?
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.