Bild
Nästa artikel

Stolsvärmen tillbaka i Mercedes B-Klass

Långtest

Skulle du klara dig en vinter utan värme i sitsen? Just stolsvärmen i vår långtestare Mercedes B-Klass hade slutat fungera sedan förra vintern, något som nyligen upptäcktes.

Vem vet hur länge det har varit fel på sätesvärmen i vår B-klass? Det uppmärksammades nyligen vid höstens första frostmorgon. Hos verkstaden misstänkte man först skada på värmemattan i stolen. Felsökningen gav så småningom besked att ett styrdon behövde bytas, något som inte fanns på lager, varför bilen blev stående ett par dagar extra.

Här ordnade Mercedes fram en lånebil. Mercedes tog på sig reparationen trots utgången garanti. Däremot betalade vi 2 223 kronor för byte av gnisslande kilrem och trasigt plastskydd. Här hade vatten från vägbanan stänkt in och på så vis skadat remmen.

Diskutera: Hur viktigt är det för dig att bilen har stolsvärme?
FAKTA: Mercedes B 180

Modell: CDI Business
Årsmodell:  2012
Inköpspris: 285 400 kr
Aktuell körsträcka: 7 460 mil
Förbrukning (dek.):  4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,7 l/100 km

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2014-12-01 10:20

"Hur viktigt är det för dig att bilen har stolsvärme?" Viktigt, men inte så viktigt att bilen måste stå på verkstad och att ha en lånebil innan felet är fixat.

#2
2014-12-01 10:53

Styrdon? Varför måste så många enkla funktioner gå via diverse datorer i bilen. Vad är det för fel på en knapp? Av - på?

#3
2014-12-01 10:55

Bajamajan har fått värme till rumpan......fungerar värmen i ratten, för det har den väl? Vad är det mer som inte fungerar som man inte vet? Ja, Mercedes är väldigt vänliga/generösa mot VIB med sin test bil, men hur är det för de "vanliga" dödliga när de kommer med ett fel på Mercedes och vill ha åtgärdat på garanti/goodwill........då låter det annorlunda.

#4
2014-12-01 12:23

"Skulle du klara dig en vinter utan värme i sitsen?"

Jag använder aldrig stolsvärmen! En anledning är att stolsvärmen (och den eluppvärmda bakrutan) drar väldigt mycket ström och belastar batteriet på tok för hårt. En annan anledning är att den elektriska stolsvärmen misstänks ligga bakom väldigt många fall av prostataproblem. Det sistnämnda är bara det skäl nog för mig att aldrig använda stolsvärmen. Vill man bums ha varmt om baken kan man i stället lägga ett tunt skumsittunderlag i lämplig färg i sätet. Då blir det varmt på två sekunder.

#5
2014-12-01 12:49

Nåja - nog borde även en Mercedes tåla den belastning som elsätena ger på elsystemet. Inga problem på mina bilar genom åren och det finns ofta olika effektlägen på eluppvärmningen och väljer man 1:an så har jag svårt att tro att denna funktion skulle generera prostataproblem - men det blir ändå klart angenämare än att sitta på vinterkalla säten. Att bilen blev kvar på verkstan kanske var på just verkstadens initiativ så att dom skulle slippa göra om ev "rivningsprocedur" igen - t ex ....

#6
2014-12-01 13:40

Fårskinnsfäll eller annat ickeelektriskt under rumpan tack. Att just prostatacancern är så stor i just elvärmesitsländerna kan ju vara en tillfällighet men jag chansar inte, har inte gjort det på många år sen jag från ganska initierade källor hörde talas om detta. Vi snackar ganska rejäla kraftfält i häcken. Och jag behöver inte vänta på värmen, den är omedelbar.

#7
2014-12-01 16:56

Och jag har hört tvärt om att man får problem med prostata om man sitter kallt.

Tidigare var stolsvärmen och bakrutan ett problem för bilen när den var kall. Då kopplades de ur och knapparna började blinka på Mercedes om spänningen var akut svag. Idag är det tvärt om. Generatorn belastas med flit för att motorn ska jobba mer och bli fortare varm.

#8
2014-12-01 17:29

Nu får vi nog styra upp allt detta lite. Allmänna prostataproblem kan uppstå om man ofta sitter kallt, men för att detta förhållande ska ge upphov till framtida cancerproblem måste man råka ut för ganska många prostatainflammationer till följd av "kall sittning". Sitta kallt betyder alltså i sig inte mycket, det är alltså om man ofta får inflammationer i prostatan som allvarliga problem kan uppstå längre fram. Om man bortser från detta i sammanhanget så genererar stolsvärmen höga magnetiska fält, och prostatacancer är illavarslande överrepresenterad i kalla länder där fordon sedan årtionden är standardutrustade med stolsvärme - dock verkar detta inte vara fallet i kalla länder där bilarna oftast saknar stolsvärme. Forskarna har mig veterligen inte kunnat fastslå sambandet helt, men blotta misstanken får i alla fall mig att inte använda stolsvärmen.
Bättre då med fårskinn eller skumsittunderlag som ger värme så fort man sätter sig. I annat fall hinner man ju bli iskall om häcken ändå: Först sätter man sig, sedan ska man starta motorn, slå på stolsvärmen och därefter vänta kanske 15-20 sekunder innan man känner någon förändring. Under den här typ halvminuten till minuten har man ju redan blivit iskall om rumpan. Och att då i det läget smälla på med kraftiga elektriska fält i häcken som lök på laxen ... Nej, tack!

Förutom detta och den höga belastningen på bilens elsystem ökar givetvis också bränsleförbrukningen märkbart med stolsvärmen och bakruteuppvärmningen inkopplad. Testa gärna genom att låta motorn gå på tomgång och slå på till exempel bakruteuppvärmningen så märker man genast på motorljudet och varvtalsmätaren att något händer innan motorstyrningen kompenserar för det plötsliga, extra effektuttaget.

#11
2014-12-01 20:25

Tack Kapten, då är vi två (minst) med samma uppfattning. Jag fick höra för många år sedan, från en bilfabriksanställd kompis i hög position. De kunniga kollegorna på bilföretaget, som var väldigt tidigt ute med elvärme i stolen, vågade inte använda det själva. Marknadsfolket ville väl annorlunda och på den tiden var de ju dessutom ofta automatiska. Man fick koppla ur dem om man ville undkomma elfälten. Jag önskar att detta kunde sprida sej så folk får upp ögonen för det.

#12
2014-12-01 20:44

Klart att stolsvärmen ska fungera .. i hela stolen.
De som inte tål det har troligen för klena kulor .. :-)

#13
2014-12-01 20:51

Shit happens, ett styrdon som sannolikt produceras av tredjepart i något låglöneland har pajjat ihop.
Kan hända vilket märke som helst och därför vi har garanti att luta oss emot.
Och stolsvärme är guld, man kör det ju bara en kort tid, precis vid start, innan värmen i övriga kupen kommit upp i acceptabel temperatur.

#14
2014-12-01 21:19

Och kylan ska naturligvis också fungera ... för de av oss som inte har porslinsballar.

#15
2014-12-02 06:33

Okej det är alltså magnetfält, inte värme, man får problem av vad gäller prostata. Men jag har hört att prostatacancerfall är högre i de delar av världen där man dricker mycket mjölk. Att det är tillväxthormonet i mjölken som ställer till det.

#16
2014-12-02 13:14

Enligt Kapten är det alltså av hänsyn till sina kunder som MB ser till att stolvärmen inte fungerar.
Märkligt.

#17
2014-12-02 13:42

Saab hade väl automatisk stolsvärme redan i början av 70-talet. Vi är väl tillräckligt många för att det statistiskt ska gå att fastställa om Saabägare är mera drabbade av prostatacancer?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.