Bild
Nästa artikel
Vår BMW 320 d (långtest 2020) är nu återställd efter viltolyckan.
Vår BMW 320 d (långtest 2020) är nu återställd efter viltolyckan.

Så slutade rådjurskrocken i vår långtestade BMW 3-serie

Långtest

Krutladdningen löste ut när vi krockade med ett rådjur i vår BMW 320d. Reparationen blev inte gratis – men ändå en tiondel av vad den kunde blivit.

Under hösten 2020 hade Klas Skarin ett oplanerat rådjursmöte i den BMW 320d som Vi Bilägare köpt in som långtestbil.

Hastigheten var låg och rådjuret kunde lätt omtumlat skutta vidare, så även BMW:n. Nästan. Inga repor, bucklor eller spräckta strålkastare, men väl en glipande motorhuv.

Glipan kommer sig av motorhuvens fotgängarskydd. Krutladdningar i bakkant av huven detonerar när en tryckkänslig list i bilens stötfångare registrerar krock. Huven trycks upp cirka tio centimeter i bakkant. Tanken är att det extra utrymmet mellan den relativt sett mjuka motorhuven av aluminium och de hårda motorkomponenterna ska skydda den påkördes kropp och huvud.

Förutom ett ilsket pipande varningsljud samt det faktum att motorhuven delvis skymmde sikten gick det bra att köra bilen. Vare sig krockkudde eller bältesförsträckare hade löst ut. Efter en fältmässig reparation där motorhuvens utlösta gångjärn tvingas ihop med hjälp av buntband gick huven att stänga som vanligt.

Två månaders väntetid

För en mer permanent återställning kontaktades BMW-verkstaden. Någon inspektion av skadan behövdes inte, ett mejl med bilder räckte som underlag. Mycket smidigt då det beroende på säsong kan ta veckor innan det går att få en tid för skadeinspektion.

Då det inte fanns några synliga skador på vare sig stötfångare, huv eller annan del av karossen räknade vi med att det skulle vara en ganska smal sak för verkstaden att återställa fotgängarskyddet. Plåtverkstäderna visade sig dock ha fullt upp och reperationstiden bokades två månader fram i tiden. 

I början av december lämnades till slut bilen till plåtverkstaden. För att kunna återställa huven behövde BMW bland annat beställa och lackera nya gångjärn och montera sensorer till fotgängarskyddet. Skulle kostnaden för reparationen överstiga bilens självrisk? Sannolikt.

BMW räknade med att det kunde finnas skador som inte var synliga för blotta ögat. Exempelvis är krutladdningarna så våldsamma att motorhuven kan knäckas/bucklas när de löser ut, vilket påverkar krocksäkerheten. I värsta fall skulle reparationen av vår tillsynes oskadda 320d kosta närmare 80 000 kronor... Verkstaden räknade med att reparationen skulle ta omkring tio arbetsdagar.

»I värsta fall skulle reparationen av vår till synes oskadda 320d kosta 80 000 kronor.«
Så slutade rådjurskrocken i vår långtestade BMW 3-serie

Ny krutladdning

Ett par dagar efter inlämning blev vi kontaktade med frågan om vi ville passa på att få en mindre parkeringsskada lackerad när den främre stötfångaren ändå var demonterad för montering av fotgängarsensorer. Beroende på om man bara lackerade själva skadan eller hela stötfångaren skulle det kosta från 2 000 till 4 000 kronor.

Vi tackade för omtanken men valde att behålla den knappt skönjbara repan som en stilla påminnelse att passa 2021 års långteststall från höga trottarkanter. 

Efter fem dagar på plåtverkstad hade vår BMW 320d laddats om med nya krutladdningar och sensorer. Motorhuv, stötfångare och skärmar var som vi misstänkte helt oskadda vilket gjorde att rådjursincidenten slutade på något under 7 800 kronor. Bara några futtiga hundralappar mer än självrisken …

BMW 320d
Modell Touring Connected
Årsmodell 2020
Inköpspris 425 195 kr
Aktuell körsträcka 3 485 mil
Förbrukning (dek.) 5,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s) 5,8 l/100 km

 

Under hösten 2020 hade Klas Skarin ett oplanerat rådjursmöte i den BMW 320d som Vi Bilägare köpt in som långtestbil.

Hastigheten var låg och rådjuret kunde lätt omtumlat skutta vidare, så även BMW:n. Nästan. Inga repor, bucklor eller spräckta strålkastare, men väl en glipande motorhuv.

Glipan kommer sig av motorhuvens fotgängarskydd. Krutladdningar i bakkant av huven detonerar när en tryckkänslig list i bilens stötfångare registrerar krock. Huven trycks upp cirka tio centimeter i bakkant. Tanken är att det extra utrymmet mellan den relativt sett mjuka motorhuven av aluminium och de hårda motorkomponenterna ska skydda den på

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-02-05 16:13

Dyr reparation, om man inte har försäkring.

#2
2021-02-05 16:13

Dyr reparation, om man inte har försäkring.

#3
2021-02-05 16:13

Dyr reparation, om man inte har försäkring.

#4
2021-02-05 16:13

Dyr reparation, om man inte har försäkring.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.