Bild
Nästa artikel
Så mycket drar långtestbilarna i verklig trafik

Så mycket drar långtestbilarna i verklig trafik

Långtest

Vi Bilägare långtestar just nu BMW 3-serie, Renault Clio, Mazda 3, Toyota Corolla och Tesla Model 3. Så här mycket drar bilarna i verkligheten.

2020 blev det andra långteståret där bilarnas deklarerade förbrukning anges i den tuffare WLTP-körcykeln.

Innan var det NEDC-cykeln som gällde med stora gråzoner och låga hastigheter i körproven som gjorde att bilarna ofta drog över 20 procent mer än utlovat.

Trots WLTP-reglerna får årets långteststall bara knappt godkänt i hur nära ”broschyrsiffran” vi kommer i verkligheten. Överförbrukningen totalt för förbränningsmotorerna är 9,6 procent.

Närmast att infria sitt löfte är hybriden Toyota Corolla med en överförbrukning på 6,6 procent. Vår eldrivna Tesla Model 3 är inte med i denna jämförelse då elbilens förbrukning påverkas mycket av laddbeteendet, där förusterna blir stora om man exempelvis ofta laddar fullt. 

Så mycket drar långtestbilarna i verklig trafik
Corollas hybriddrivlina blev snålast av alla under året. Sedan är det förhållandevis jämt mellan 320d, Clio och Mazda trots olika bilstorlekar och förbränningstekniker.
Corollas hybriddrivlina blev snålast av alla under året. Sedan är det förhållandevis jämt mellan 320d, Clio och Mazda trots olika bilstorlekar och förbränningstekniker.

2020 blev det andra långteståret där bilarnas deklarerade förbrukning anges i den tuffare WLTP-körcykeln.

Innan var det NEDC-cykeln som gällde med stora gråzoner och låga hastigheter i körproven som gjorde att bilarna ofta drog över 20 procent mer än utlovat.

Trots WLTP-reglerna får årets långteststall bara knappt godkänt i hur nära ”broschyrsiffran” vi kommer i verkligheten. Överförbrukningen totalt för förbränningsmotorerna är 9,6 procent.

Närmast att infria sitt löfte är hybriden Toyota Corolla med en överförbrukning på 6,6 procent. Vår eldrivna Tesla Model 3 är inte med i denna jämförelse då elbilens förbrukning

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-01 09:58

Toyota självladdande hybdridsystem är rätt överlägset.

#2
2021-01-01 12:01

Men Jarl Karlsson Toyotas självladdande hybridsystem på corollan som tog 0,52 i vibils test är väl ganska värdelöst mot en PHEV sladd hybrid med senaste tekniken som används på rätt sätt.

Ett optimalt Brukande av en PHEV hybrid kan ju lätt halvera Toyotas förbrukning och mer därtill.

#3
2021-01-01 13:09

Sladdhybrid kostar väl 100k till. Och kan man inte ladda den hemma drar den mer är Corollan

#4
2021-01-01 16:36

Nja Jarl sist jag fick offer på en färdig corolla hamnade den på 305 tusen så upp till Leon laddhybrid pris så skiljer den en bråkdel av 100.
Dessutom får man åka tyst i Leon och med sportbils prestanda
jämfört med corollans sega surr.

Men har man ingen laddmöjlighet är väl corollan ett alternativ.

#5
2021-01-01 18:24

Har man ingen laddmöjlighet finns det många alternativ förutom Corolla!

#6
2021-01-04 00:34

Ett årtionde med en massa fusk, inte roligt att de leker med siffrorna för förbrukningen för i slutänden handlar det om utsläppen.

#7
2021-01-04 16:17

"Vår eldrivna Tesla Model 3 är inte med i denna jämförelse då elbilens förbrukning påverkas mycket av laddbeteendet, där förlusterna blir stora om man exempelvis ofta laddar fullt. "
Väldigt märklig kommentar.
Förbrukningen har ingenting att göra med hur mycket batteriet är laddat.
En Tesla M3 drar ungefär 1,5 kWh/mil i "normala" temperaturer. Är batteriet laddat till 50 kW räcker det alltså till 33 mil.
Är det laddat till 30 kW räcker det till 20 mil.
Och är det fullladdat, 75 kW, räcker det till 50 mil.
WLTP säger 56 mil.
När norska NAF testade kom bilen över 60m mil i sommartemperaturer.
Men att påstå att laddbeteendet inverkar är....

#8
2021-01-04 21:49

Tänk om alla likt kommunist länder varit tvungna att välja en toyota hybrid redan när den kom för plus femton år sedan....då hade miljön mått så mkt bättre.....körde nyligen rav4 m ca 0.5 i en vecka trots relativt oförsiktigt .....Första bil som tickar ner förbrukning då det blir kö....sånt är ju kul

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.