Bild
Nästa artikel
Laddningsavgifterna sjönk drastisk under 2020. Istället valde vi att ladda hemma.
Laddningsavgifterna sjönk drastisk under 2020. Istället valde vi att ladda hemma.

Långtestet avslöjar: Hyundai Kona Electric historiskt billig i drift

Långtest

Efter två år som långtestbil är det dags att ta farväl av Hyundai Kona Electric som nu är färdigtestad. Kostnader för service och batteriladdning är historiskt låga. Läs vidare för att se alla siffror.

De bilar som ingår i Vi Bilägares begagnatstall rullar nu vidare in i 2021 bortsett från vår helelektriska Hyundai Kona som går under klubban med ett stabilt andrahandsvärde.

Även om elbilar fortfarande är svåra att beräkna håller de få bilar som kommer ut sitt värde på begagnatmarknaden. 

– Antalet begagnade elbilar ökar från väldigt låga nivåer vilket gör att dagens värderingar kan svänga mer än för övriga biltyper, säger Johan Trus, analysansvarig hos oberoende värderingsinstitutet Autovista som värderar Vi Bilägares testbilar. 

För den som har tillgång till hemmaladdning är vår färdigtestade Hyundai Kona ett intressant alternativ. Utbudet av elbilar som begagnade är fortfarande litet vilket gör dem dyra även som begagnade men vår bränslekostnad hittills, räknat på hemmaladdning, ger en milkostnad på låga 2,52 kronor.

Fullständig redovisning av bilarnas servicekostnader hittar du här intill. Oförutsedda utgifter räknas inte med som skadereparationer och rutbyte. 

Värt att tänka på är dagens allt högre självrisker under vagnskadegarantin som i regel gäller de tre första åren men i hela fem år för Hyundai. I vissa fall blir det billigare att teckna en helförsäkring trots att vagnskadegarantin fortfarande gäller. 

”Även om elbilar är svåra att beräkna håller de få bilar som kommer ut sitt värde”
Ett hastigt filbyte gav karosskador. Skador som vi själva orsakar    
tas inte med i kostnadskalkylen.
Ett hastigt filbyte gav karosskador. Skador som vi själva orsakar tas inte med i kostnadskalkylen.

Ingen räckviddsångest

Med ett väl tilltaget batteri på 64 kWh drabbades vi aldrig av någon räckviddsångest i Kona Electric. Under sommarhalvåret låg räckvidden gott och väl över 40 mil vilket innebar strax under 30 mil när vintern slog till i Svealand.

Bilen har varit uppskattad med sin omedelbara kraftleverans som bjuder på mycket körglädje. På minuskontot noterar vi litet bagage och högt vägljud.  

När bilen levererades fick vi omgående problem med bilens frontmonterade laddlucka – snörök läckte in och frös till is. En tillverkningsmiss som skadade låsanordningen som nyper fast laddsladden i bilen.

Reparationen drog ut på tiden och totalt stod Konan på verkstad en månad under första året. Att få fram en åtgärd, till slut en gummilist som tätade laddluckan bättre, tog Hyundai elva månader. 

Ett antal uppdateringar av bilens mjukvara var nödvändigt första året och i slutet av förra året dök det upp två till. Den sista gällde ett möjligt fel i batteriets operativsystem. 

Även om garantiåtgärderna har varit många blir servicebehovet mindre på en elbil i längden, bytesintervall på motorolja, oljefilter samt motorns luftfilter faller bort. Gissningsvis kommer elmotorns bromsregenering även att spara på bromsskivor och belägg för nästa ägare.

”Att få fram en gummilist som tätade laddluckan tog elva månader”
Ett strulande dörrhandtag gav förarna huvudvärk.
Ett strulande dörrhandtag gav förarna huvudvärk.

Bromsvätska och kupéfilter byttes vid 3 000 mil och ett år senare utfördes rost- och fordonskontroll enligt Hyundais garantiprogram. Fem års nybilsgaranti och vagnskada är generöst tilltaget men både Kia och Hyundai har valt 1 500 mil eller årlig service vilket ger täta verkstadsbesök. 

Efter två års ägande blir vår servicekostnad 5 978 kronor vilket är betydligt lägre än snittpriset för våra långtestbilar med förbränningsmotor. Min Bil i Bromma debiterade 1 775 kronor för Konans sista service, ett väldigt lågt pris men ingenting är bytt på bilen förutom att mjukvaran är uppdaterad.

En utmaning för mindre elbilar är att nybilspriset för bensindrivna småbilar är så pass mycket lägre. Värdeminskningen stannar på låga 28 procent vilket innebär att en begagnad Kona kostar 313 900 kronor. Ska elbilens inköpspris gå att räkna hem är hemmaladdning en avgörande faktor. 

Driftkostnaderna sjönk rejält under 2020 med mestadels hemmaladdning och ett minimum av externa laddavgifter. Med ett beräknat elpris på 1,53 kronor/kWh kostar 1 110 mils elbilskörning endast 2 495 kronor.

Elpriset för snabbladdning blev som väntat betydligt dyrare med ett snittpris på 4,87 kr/kWh. Räknat på Konans snittförbrukning (16,5 kWh/100 km) blir milkostnaden vid snabbladdning 8 kr/mil.

Läs också: Bekräftat: Hyundais populära elsuv återkallas för batterifel

Hyundai Kona Electric 64 kWh

Registreringsdatum: 14 december 2018

Mätarställning, mil: 3 995

ViB:s förbr. kWh/100 km: 16,5

Officiell förbr. kWh/100 km: 14,3

Garantier, år: 5/5/12

Serviceintervall, mil/år: 1 500/1

Inköpspris (-bonus), kr: 393 900

Inbytespris, kr: 282 500

Marknadsvärde, kr: 313 900

Värdeminskning, kr: 111 400

Hemmaladdning, kr: 9 779

Laddavgifter, kr: 5 734

Service/reparation, kr: 5 978

Däck, kr: 16 728

Skatt/besiktning, kr: 720

Försäkring, kr: 8 844

Underhåll, kr: 5 125

Totalt, kr: 164 308

Totalt/mil, kr: 41,13

Siffrorna i långtestet

Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss genom åren sedan de köptes som nya, vissa med omfattande extrautrustning. 

Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2020. 

Inbytespriset är det pris som icke-märkessäljare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är sålunda högre, en näringsidkare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnat.

Under posten service/reparation redovisas de kostnader vi haft för respektive bil, med undantag för skador som testförarna själva orsakat eller rena försäkringsärenden.

Bränslekostnaden bygger på ett snittpris under 2020, 14,43 kr/liter för blyfri 95, 14,41 för diesel och 1,53 kr/kilowattimme för batteridrift.

Försäkringskostnaden är uppgifter från Folksam, där bilägaren är 50+ och bor i en mellanstor stad. Vissa av bilarna är miljöklassade och skatte-befriade de första fem åren.

Garantiåren är i tur och ordning nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti.

De bilar som ingår i Vi Bilägares begagnatstall rullar nu vidare in i 2021 bortsett från vår helelektriska Hyundai Kona som går under klubban med ett stabilt andrahandsvärde.

Även om elbilar fortfarande är svåra att beräkna håller de få bilar som kommer ut sitt värde på begagnatmarknaden. 

– Antalet begagnade elbilar ökar från väldigt låga nivåer vilket gör att dagens värderingar kan svänga mer än för övriga biltyper, säger Johan Trus, analysansvarig hos oberoende värderingsinstitutet Autovista som värderar Vi Bilägares testbilar. 

För den som har tillgång till hemmaladdning är vår färdigtestade Hyundai Kona ett intr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-07 18:03

6000:- i service på två år och 4000 mil på en elbil som inte har någon motor eller växellåda tycker jag är dyrt.
Nästan dubbla kostnaden mot min "fosilbil" efter två år!!

Historiskt billig i drift skriver man.
42 kronor milen är väl dåligt med tanke på bilstorleken och biltyp.

OCH Tillkommer då glykolbytet på batterierna efter tre år på 7000-10000:- som man kan läsa om på nätet vilket verkar vara ett krav.
Fast det blir väl bara några kronor extra per mil och vi måste ju tänka på miljön.

#2
2021-01-07 17:30

När det kommer att finnas många elbilar, kommer värdet på elbilen att sjunka fortare. Då kanske värdet på begagnade fossila bilar ökar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.