Bild
Nästa artikel
Långtestbilarna rullar vidare: Här är våra senaste uppdateringar

Långtestbilarna rullar vidare: Här är våra senaste uppdateringar

Långtest

Årets långteststall bjuder bland annat på en smart hybridkombi, en elbil med bråkig Autopilot och en superbekväm BMW. Så här tycker testförarna om årets långtestbilar hittills.

Den andra etappen för årets långteststall blev förmodligen den mest stillastående sedan långtestverksamheten drog igång 1989. Mest vila fick vår Renault Clio som bara rullade 167 mil under mars och april. 

Men medan vi förväntade oss högre förbrukningar, av hög andel korta lokala körningar, svarade vår hybriddrivna Corolla med häpnadsväckande siffror. Snittet för de fyra första tankningarna blev endast 4,2 l/100 km. En av tankningarna kröp under 4,0-strecket! Ett kvitto på hur effektiv Toyotas hybriddrift är i lugn, stadsnära trafik. 

Sedan följde tre tankningar med takräcke och taklast, vilket gjorde att periodens snitt slutade på 5,0 l/100 km blankt. Det kan jämföras med vår annars så snåla BMW-diesel som plötsligt slurpade i sig 7,0 l/100 km under alla korta körningar. 

Även vår andra japan, Mazda 3, svarade med sänkt förbrukning – 6,0 mot 6,5 under vinterperioden. Börjar den bli inkörd tro? 

Den kalla våren gjorde att Teslan fortsatte att dra en bit över 20 kWh/100 km. En luftvärmepump till kupévärmen hade gett bättre räckvidd och energieffektivitet.

Långtestbilarna rullar vidare: Här är våra senaste uppdateringar

BMW 320d: 1 135 mil

Nära nog exemplarisk

Helhetsintrycket av långtest-BMW var rätt blandat efter vintertestet. Förarna, inklusive jag själv, hade synpunkter på spårstabiliteten, styrkänslan och greppet över framhjulen på halt underlag.

Nu, efter min dryga tvåmånadersperiod i bilen då det varit både senvinter och (kall!) vår, är bilden mer entydigt positiv: Vilken tilltalande bil! Från egenskapssynpunkt undrar jag om den har någon konkurrent i årets stall?

På de mestadels torra, halkfria vägar jag kört har de klassiska BMW-fördelarna verkligen framträtt. Karaktären är både spänstig och ytterst komfortabel, en svår konst att lyckas med men som 320d fixar nästan perfekt när hjul/däck inte är mer extrema än så här.

Lägg därtill den urstarka och förbluffande dieselsnåla motorn, sköna stolar (med lite bökig manuell inställning) och låg ljudnivå och fram tonar bilden av en snudd på exemplarisk långresebil. 

Till och med baksätet, historiskt sett en svag punkt i 3-serien, duger utmärkt i den här utgåvan av modellen. Bagageutrymmet också, den öppningsbara bakrutan som extra clou. Varför tar inte fler efter den?

Det enda jag något stört mig på är den typiskt BMW-tröga, ibland omedgörliga manuella växellådan och att utväxlingen på femman och sexan har känts alltför hög emellanåt.

Jag hade svårt med instrumenteringen i början, en BMW ska väl ha sina klassiska runda mätare och inte så hårt designade moderniteter som här? Jag fick ge mig efter ett tag, nyordningen fungerar utmärkt och jag har högeligen njutit av den höga finish kupén utstrålar i helhet och i detalj.

Fel? Inte ett enda under min period.

Calle Carlquist

Långtestbilarna rullar vidare: Här är våra senaste uppdateringar

Mazda 3: 1 302 mil

Kul att köra bil!

Långteståret började i Tesla Model 3 och ledde till trea nummer två, Mazda.

Efter vibrationsfria elbilsmil räknade jag med att tillbakagången till fossillivet skulle kännas smärtsamt stenåldersmässigt. Jag hade fel. Motorn går så mjukt och tyst att inte ens den känsligaste av möss torde reagera, det här är så nära elmotor det går att komma.

Lite mer av elmotorns knuff hade inte skadat. Nu vill elektroniken ha raska uppväxlingar, och gärna det då växellådan är en riktig juvel, men när växelindikatorn har lugnat sig och man kör 50 km/tim på femmans växel och motorn vevar runt på 1 100 vibrationsfria v/min finns ingen kraft till annat än planflykt. Det har blivit några tjuvstopp under perioden.

Start-/stoppfunktionen aktiveras först när man lägger foten på gasen. Är man (jag) för snabb med kopplingen hinner inte motorn vispa igång innan motståndet blir för stort och maskinen dör. En del förare tror att handbromsen inte släpper automatiskt. Det gör den. Tricket är att man måste ha dragläge med lite grundgas. 

Begränsningar i resandet och långresorna har uteblivit, men 3:an är verkligen lysande lätt och alert. Raskt chassi, manuell växellåda och motor med spets – jösses vad kul det är att köra bil! 

Jag sitter bra i 3:an, kupén är omslutande mysig och behagligt ”analog” jämfört med kliniska Tesla. C-stolparna är hysteriska men de stör inte så mycket i vardagen som jag befarade, under vårvintern har det varit mer störande att rattvärmen stänger av så snabbt. 

Anders Helgesson

Långtestbilarna rullar vidare: Här är våra senaste uppdateringar

Tesla Model 3: 1 258 mil

Bjuder på laddbuffé

Efter att ha kört långteststallets elbil kom jag flera gånger på mig själv med att glömma att slå av tändningen på andra bilar innan jag öppnade dörren för att kliva ur. Den funktionen finns som bekant inte på Tesla och att leva med bilen har förändrat mig, kanske mer än någon annan bil gjort hittills. 

Eftersom coronaviruset satte stopp för de inplanerade långresorna under min tid med bilen kan jag inte säga hur den är på längre turer men att ha möjligheten till Teslas Supercharger-nätverk plus alla andra CCS-laddare känns som den lyxigaste buffé man kan tänka sig.

Som vi tidigare har berättat larmar bilen om en obältad passagerare i baksätet när jag har monterat bältesstol och det inte sitter något barn där. Jag skapade ett ärende i appen och fick snabbt svar att detta är ett känt problem som uppstår när stolen är tillräckligt tung för att trycka ner med sådan kraft att bilen tror att det sitter någon där.

Vidare säger Tesla att byte av säte inte kommer lösa problemet utan rekommenderar istället att alltid ha bältet fastknäppt i låset för att slippa varningen. Detta har inte hänt på någon annan bil jag kört med samma bältesstol monterad i baksätet.

Autopiloten tycker jag inte är värd 66 000 kronor extra, den är mest bara bråkig och lynnig. Ibland har det hänt att bilen tvärbromsat när man ligger i högerfil och någon närmat sig på en påfart.

Att styra funktionerna via skärm är inget fel i sig, men det borde inte vara möjligt att exempelvis logga in på Spotify samtidigt som man kör i motorvägsfart. Eftersom hastigheten bara visas på skärmen och inte framför föraren har min blick fastnat i något slags titta-snett-ner-till-höger-läge.

Maria Dahlin

Långtestbilarna rullar vidare: Här är våra senaste uppdateringar

Renault Clio: 866 mil

Pyttestort alternativ

Årets minsting gör ett bra jobb i att försvara småbilens rykte.

Nya Renault Clio är verkligen ingen nödtorftig produkt vars enda uppgift är ett billigt ägande. Tvärtom är den väl så ombonad som många av sina större arbetskollegor i långteststallet.

Utrustningsnivån Intens ger en stor, stående mediaskärm som adderar teknisk fräschör och Bose-högtalare ger en klar ljudbild.

Bakom ratten känns Clio minst ett nummer större än den lättparkerade småbil den är. Bullernivån är låg och fjädringen föredömligt följsam. Faktum är att jag tycker att Clios allra bästa sidor kommer fram på längre utflykter utanför stadsmyllret. Storbilskomforten får en att ifrågasätta hur stor bil man egentligen behöver. 

Kraftresurserna i instegsmotorn, trecylindriga TCe med 100 hk, räcker till med råge även i högre hastigheter. Istället är det i stadstrafiken som irritationsmomenten är störst. Drivlinan är osmidig att samarbeta med. Känslan i pedaler och växelspak är diffus och förhindrar att Clio blir den smidiga lilla stadsloppan som man förväntar sig av biltypen.

För ovanlighetens skull saknar jag en automatlåda. Det kräver nästa steg i motorhierarkin. Fyrcylindriga TCe 130 hk med sjustegad dubbelkopplingslåda har imponerat i andra Renault- och Mercedesprodukter. Den skulle förmodligen höja kompetensnivån på Clio ytterligare en nivå.

Vår TCe 100 har hittills varit relativt törstig. Gissningsvis hade en större maskin arbetat mer avslappnat utan märkbar merförbrukning. 

Nils Svärd

Långtestbilarna rullar vidare: Här är våra senaste uppdateringar

Toyota Corolla: 1 044 mil

Kombi för lastsugna

Vinterns impulsiva Blocketköp börjar göra sig påminda. Vedspis med skorsten och en vattenleksak ska hämtas på västkusten – helst innan helgen.

Åktuben ska finnas i Såtenäs som vid närmare granskning visar sig vara Sotenäs. Halvdagsutflykten Stockholm–Göteborg–Stockholm har blivit en dagsutflykt och det börjar bli hög tid att sadla hästen i garaget. Lastbågar, spolarvätska, spännband och arbetshandskar – monterat, påfyllt och lastat. 

Att få lämna ifrån sig långteststallets Mazda 3 till förmån för en kombi, eller Touring Sports som Toyota kallar det, är en befrielse för hemmafixaren. Men först ska alla skrymmande jalusier, insynsskydd och plastskrot lastas ur – nu ska det hämtas Blocketfynd.  

För att tillhöra Golfklassen bjuder lastutrymmet på gott om plats – totalt 581 liter. Det vändbara lastgolvet, med en smutståligare undersida, används flitigt.

Som förare sitter jag väldigt bra och bilen är lätt att leva med. Visst känns motorn på 122 hk lite klen vid omkörningar men drivlinan fungerar utmärkt för motorvägskörning så länge varvtalet är konstant.

När all kraft behövs väcks bilens CVT-låda till liv och överröstar det mesta. Ett karaktärsdrag som inbjuder till följsam och bränslebesparande körning.

När jag rullar in i Kungshamn lyser kvällssolen på Smögens klippor. Åktuben är utlagd på gräsmattan, barnen vinkar genom fönstret och pengar swishas över. Nästa stopp blir Onsalahalvön där Husqvarnas vedspis nr. 155 precis får plats ståendes. Skorstenen surras, hemresan inleds och jag imponeras av hur mycket körkomfort och lastförmåga Corollan bjuder på för under 300 000 kr.

Klas Skarin

Den andra etappen för årets långteststall blev förmodligen den mest stillastående sedan långtestverksamheten drog igång 1989. Mest vila fick vår Renault Clio som bara rullade 167 mil under mars och april. 

Men medan vi förväntade oss högre förbrukningar, av hög andel korta lokala körningar, svarade vår hybriddrivna Corolla med häpnadsväckande siffror. Snittet för de fyra första tankningarna blev endast 4,2 l/100 km. En av tankningarna kröp under 4,0-strecket! Ett kvitto på hur effektiv Toyotas hybriddrift är i lugn, stadsnära trafik. 

Sedan

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Årets långtestbilar

Mazda 3
Tesla Model 3
Toyota Corolla
Renault Clio
BMW 3-serie

Kommentarer

#1
2020-06-08 10:11

För att vara noga med begreppen när det gäller Teslan: Autopiloten är de funktioner för förarstöd som ingår i bilens pris, bl.a. filhållningsassistent och adaptiv farthållare.
Det som kostar 66000 kr extra - och som Vi Bilägare av för mig outgrundliga skäl valt att köpa till - är det Tesla kallar FSD, Full Self Driving, eller Total Självkörningsförmåga som det översätts. Det handlar alltså om att i framtiden när tekniken så tillåter få funktioner som gör bilen helt självkörande. Idag ger det tillgång till några funktioner som inte ingår i Autopiloten - bl.a. det som kallas Navigate On Autopilot och som om jag minns rätt gör att bilen kan välja avfart på motorväg och lite annat. Men den största delen av kostnaden för FSD-tillvalet är alltså ett slags chansning i att betala för funktioner som (kanske) kommer i framtiden.
Jag blev mycket förvånad när jag läste att Vi Bilägare valt att betala så mycket för något som idag bara är småsaker - med tanke på att man ska köra bilen först och främst i ett år, och därmed kanske inte kommer att se någon som helst utökning av funktionerna.

#2
2020-06-09 16:38

"Lägg därtill den urstarka och förbluffande dieselsnåla motorn?"

Komisk kommentar om BMW diesel som drar 0,7

"Sedan följde tre tankningar med takräcke och taklast, vilket gjorde att periodens snitt slutade på 5,0 l/100 km blankt (Corolla). Det kan jämföras med vår annars så snåla BMW-diesel som plötsligt slurpade i sig 7,0 l/100 km under alla korta körningar"

Hur kan det anses som snålt?

#3
2020-06-09 16:40

Simon

De menade nog att den är snål på långfärd och att den drar 0,7 på korta turer i stadstrafik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.