Bild
Nästa artikel
Långtest: Seat Leon ST (2021)

Långtest: Seat Leon ST (2021)

Långtest

Testförarnas första intryck av Seat Leon som laddhybrid är oväntat blandade. Den prisvärda modellen har redan märkt ut sig genom krångligt infotainmentsystem.

När jag för första gången möter den Seat Leon i laddhybridutförande som Vi Bilägare köpt in som långtestbil under ett år har bilen rullat tolv kilometer. Jag kliver in på förarplats utan att skrapa plasten på dörrtrösklarna. Jag undviker fingeravtryck på mediaskärmen, lämnar ingen småsten på textilmattan.

Allt det där – och mycket mer – kommer ju i alla fall så småningom men det är kul med den nystrukna upplevelsen så länge den varar. 

Knappt 300 mil senare ger bilen oväntat blandade intryck. Den är rätt rymlig och fartresurserna motsvarar systemeffekten 204 hk, men fjädringen är måttligt sofistikerad. Ibland låter den som när man släpper plank på marken.

Multimediasystemet är överkomplicerat och stökigt. Varför är pekfingerlisten för värmejustering inte belyst i mörker? För att stänga av filhållaren (det gör jag alltid) görs först ett tryck i änden på blinkersspaken, sedan ett tryck på höger rattrulle. För att återgå till den vy man hade i det varierbara instrumenthuset krävs därefter tre tryck på knappen märkt ”View” i ratten. Endast en sadist kan konstruera något sådant.

Hittills har jag som bäst nått 50 kilometer elkörning på en full laddning, mot utlovade 62. Den blandade förbrukningen håller sig ännu kring 5,0 l/100 km. Med bättre nattladdningsmöjligheter kommer förbrukningssiffran troligtvis snart bli lägre.

»Endast en sadist kan konstruera något sådant.«
Seat Leon ST
Modell 1,4 e-Hybrid 204 DSG6 FR
Årsmodell 2021
Inköpspris 353 957 kr
Aktuell körsträcka 479 mil
Förbrukning (dek.) 1,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s) 3,7 l/100 km
Taggar: Långtest, Seat Leon

När jag för första gången möter den Seat Leon i laddhybridutförande som Vi Bilägare köpt in som långtestbil under ett år har bilen rullat tolv kilometer. Jag kliver in på förarplats utan att skrapa plasten på dörrtrösklarna. Jag undviker fingeravtryck på mediaskärmen, lämnar ingen småsten på textilmattan.

Allt det där – och mycket mer – kommer ju i alla fall så småningom men det är kul med den nystrukna upplevelsen så länge den varar. 

Knappt 300 mil senare ger bilen oväntat blandade intryck. Den är rätt rymlig och fartresurserna motsvarar systemeffekten 204 hk, men fjädringen är måttligt sofistikerad. Ibland låter den som

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.