Bild
Nästa artikel
Långtest: Seat Leon gör sitt jobb – men är väldigt lättglömd

Långtest: Seat Leon gör sitt jobb – men är väldigt lättglömd

Långtest

Den Seat Leon laddhybrid som ingår i Vi Bilägares långteststall har imponerande låg förbrukning, men en viktig punkt får hård kritik.

Har jag verkligen kört den där? I två månader? Tanken slår mig när jag passerar vår långtest-Leon i redaktionsgaraget. Bilen står där med sina rätt tilltalande linjer, snövit och oftast rentvättad, precis som mitt minne. Vår tyska spanjor har inte lämnat bestående intryck.

Tänker jag efter noga minns jag mörka vintermorgnar med den urdragna laddsladden i hand och runt 50 tillgängliga kilometers eldrift för pendlingen Uppsala–Stockholm. Ack, vore det ett par mil till, jag har 67 kilometer från hemmaplan till redaktionsgaraget!

I början gnällde jag på filbytesvarningens komplicerade strömbrytare. Läsaren Mikael visade mig på mobilfilm vänligt nog en genväg för att slå av funktionen utan de komplicerade manövrer jag höll på med och som jag tidigare ondgjort mig över. Varnaren ligger på som ”default” vid start av bilen, tydligen på grund av någon gemensam regel för hela Europa. Det finns ändå bilar där man en gång för alla kan slå av funktionen tills man vill ha den igen, Renault Megane till exempel. 

Ett par stillestånd har Seats stökiga mediesystem bjudit på men de har lagat sig själv efter omstart av bilen. Ett släktdrag i hela VW-koncernen, elektronikglapp av större eller mindre slag. Det är också den enda felrapporteringen, men medieskärmens små symboler blir ju inte enklare att hantera för det, Seats skärm är en av de värsta i genren.

I vårt test av Skoda Octavia som laddhybrid kostade det välutrustade testexemplaret hela 483 000 kronor. Vår långtest-Leon kostade knappt 355 000 kronor med all sin utrustning och är i många stycken, motorbestyckning inte minst, likvärdig med Skodan. Baksätet är mindre men ändå rymligt, fjädringsegenskaperna är tuffare och inte riktigt bra, vinterväghållningen (särskilt under vintertestet) är under kritik och materialvalen billigare än i Octavia. Men Leon är ändå utståbar och lite till. 

Ur loggboken kan vi saxa lite reda siffror:

Leon har rullat drygt 1 100 mil. Bilen har tjänstgjort som inkörningsdräng av dubbdäck som ska testas. Förbrukningen har i genomsnitt varit ca 5,2 l/1200 km. Det är riktigt bra vintertid för en familjekombi med automatlåda!

Leon har laddats 42 gånger och då svalt drygt 376 kWh. I snitt skedde laddningen när drygt tio procents laddning återstod och avslutades med knapp 83 procents laddning. Elkostnad under perioden: 582 kronor, laddkostnad knappt 110 kronor.

Taggar: Långtest, Seat Leon

Har jag verkligen kört den där? I två månader? Tanken slår mig när jag passerar vår långtest-Leon i redaktionsgaraget. Bilen står där med sina rätt tilltalande linjer, snövit och oftast rentvättad, precis som mitt minne. Vår tyska spanjor har inte lämnat bestående intryck.

Tänker jag efter noga minns jag mörka vintermorgnar med den urdragna laddsladden i hand och runt 50 tillgängliga kilometers eldrift för pendlingen Uppsala–Stockholm. Ack, vore det ett par mil till, jag har 67 kilometer från hemmaplan till redaktionsgaraget!

I början gnällde jag på filbytesvarningens komplicerade strömbrytare. Läsaren Mikael visade mig på

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.