Bild
Nästa artikel
Långtest: Mercedes GLB ger mycket suv för pengarna

Långtest: Mercedes GLB ger mycket suv för pengarna

Långtest

Fyrhjulsdriften slutade fungera – men det är nu löst på verkstad. Första långtestrapporten av vår Mercedes GLB slutar med en hel del beröm.

Sjusitsiga Mercedes GLB som ingår i Vi Bilägares långteststall hamnade direkt i händerna på en av redaktionens barnfamiljer som genast satte utrymmena på prov. Totalt hann det blir fyra resor till snö och skidåkning i Jämtland.

De extra stolsparen hann dock aldrig utnyttjas. De fick snällt ligga nedfällda under bagagegolvet. Men bara vetskapen att de finns där är lockande. 

Det kantiga lastutrymmet är lättpackat. Baksätets flexibilitet, med ställbart ryggstöd och skjutbara stolar, ser till att bakluckan alltid går att stänga. Även med takbox och fullt packad bil räcker effekten i 200d till. Förbrukningen på 6,3 l/100 km hittills får också anses som rimlig.

Mediasystemet i GLB är omfångsrikt. När man väl lärt sig hitta runt i den digitala djungeln är det lättanvänt och kan styras med flera olika knapplösningar om man inte vill använda pekskärmen (det vill man inte ...).

Under perioden har systemet uppdaterats online utan att behöva besöka verkstad. De uppkopplade tjänsterna inkluderar även kartdata och navigationssystemet har varnat för halka på utsatta vägpartier.

Ett oplanerat verkstadsbesök har perioden bjudit på. Ett elektroniskt spöke i styrenheten till 4Matic-systemet gjorde att fyrhjulsdriften försvann. Ingen kostnad drabbade oss, utom det irriterande omaket att lämna in bilen på verkstad.

Den raka vinkeln gör vindrutan känslig för stenskott – två stenskottslagningar hittills i vinter – och den är svår att hålla isfri under färd i tuffa väderförhållanden med blötsnö.

En bil gjord för att frakta folk och fä.
En bil gjord för att frakta folk och fä.

GLB är inte Mercedes allra mest påkostade modell. Den är byggd på märkets småbilsplattform. Komforten och omsorgen för detaljer är inte på topp.

Vår bil är heller inte optimalt utrustad. För att få leverans i tid fick vi nöja oss med en färdig bil tänkt som demovagn med många onödiga tillval för att ge visuell fräschör. Personligen hade jag valt standardhjul i 18 tum och lagt pengarna på komforthöjande funktioner som adaptiva strålkastare, adaptiv farthållare, komfortstolar och gärna ett adaptivt chassi för behagligare gång.   

Totalt sett är GLB lockande för vad man faktiskt får för pengarna. En rymlig Mercedes-suv med fyrhjulsdrift och automatväxling till ett grundpris under 400 000 kr. Jämfört med övriga suvar och premiumkombi är det lockande. Speciellt med tanke på den flexibla kupén som alltid tycks räcka till, oavsett tillfälle.

Sjusitsiga Mercedes GLB som ingår i Vi Bilägares långteststall hamnade direkt i händerna på en av redaktionens barnfamiljer som genast satte utrymmena på prov. Totalt hann det blir fyra resor till snö och skidåkning i Jämtland.

De extra stolsparen hann dock aldrig utnyttjas. De fick snällt ligga nedfällda under bagagegolvet. Men bara vetskapen att de finns där är lockande. 

Det kantiga lastutrymmet är lättpackat. Baksätets flexibilitet, med ställbart ryggstöd och skjutbara stolar, ser till att bakluckan alltid går att stänga. Även med takbox och fullt packad bil räcker effekten i 200d till. Förbrukningen på 6,3 l/100 km hit

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.