Bild
Nästa artikel
Långtest: Honda Jazz är alert och kul att köra – ”löser allt med bravur”

Långtest: Honda Jazz är alert och kul att köra – ”löser allt med bravur”

Långtest

Småbilen Honda Jazz imponerar på vår långtestförare. Bilen går lugnare än den betydligt större familjebilen Seat Leon.

Under mina knappa tre månader med bilen hann Vi Bilägares långtestbil Honda Jazz Crosstar rulla lite över 1 200 mil (sista tankningen innan bilbyte vid 1 197 mil).

Det har blivit många långresor med den 409 centimeter långa ”suven”. Vintertestet följdes av en extra vända till Jokkmokk. Perioden avslutades med en tur till den nyrenoverade akvedukten i Håverud.

Oavsett väder och vägunderlag har Jazz löst transporten med bravur. Att Jazz går lugnare över vägen än stora och tunga Seat Leon som också ingår i teststallet imponerar storligen. Fjädersättningen är komforthöjande mjuk och karossen kränger därför ganska ordentligt i kurvorna men Jazz är alert i styrkänsla och väguppträdande.

Motor och drivlina har skött sig exemplariskt men för att förbrukningen inte ska skena i högre hastigheter bör föraren ha viss förståelse för konstruktionen. Elmotorn har högre effekt än förbränningsmotorn och är primär drivmotor medan bensinmotorn fungerar som generator. Från cirka 70 km/tim upp till styv motorvägshastighet kan förbränningsmotorn låsa mot drivhjulen.

Inkopplingen sker absolut obemärkt men avslöjas av ett kugghjul i färddatordisplayen. Vid motorvägskörning gäller det att balansera gasen på så vis att förbränningsmotorn inte släpper kopplingen till drivhjulen.

Jag sitter riktigt bra, avsaknaden av justerbart svankstöd stör inte. Förarmiljön är avskalad och praktisk. Hårdplasten är i glansigaste laget för min smak och varför instrumentdisplayen har upp till elva (!) olika gröna symboler går att fundera över. Rattreglagen är distinkta men kunde vara tydligare markerade, men på det hela taget är det petitesser.

Under mina knappa tre månader med bilen hann Vi Bilägares långtestbil Honda Jazz Crosstar rulla lite över 1 200 mil (sista tankningen innan bilbyte vid 1 197 mil).

Det har blivit många långresor med den 409 centimeter långa ”suven”. Vintertestet följdes av en extra vända till Jokkmokk. Perioden avslutades med en tur till den nyrenoverade akvedukten i Håverud.

Oavsett väder och vägunderlag har Jazz löst transporten med bravur. Att Jazz går lugnare över vägen än stora och tunga Seat Leon som också ingår i teststallet imponerar storligen. Fjädersättningen är komforthöjande mjuk och karossen kränger därför ganska ordentligt i kurvorna men Jazz är alert i styrkänsla och väguppträdande.

Motor och drivlina har skött sig exemplariskt men för att förbrukningen inte ska skena i högre hastigheter bör föraren ha viss förståelse för konstruktionen. Elmotorn har högre effekt än förbränningsmotorn och är primär drivmotor medan bensinmotorn fungerar som generator. Från cirka 70 km/tim upp till styv motorvägshastighet kan förbränningsmotorn låsa mot drivhjulen.

Inkopplingen sker absolut obemärkt men a

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.