Bild
Nästa artikel
Vlogg

Långtest 2018: Opel Insignia

Publicerad 21 december 2018 (uppdaterad 7 januari 2019)
Vi sammanfattar teståret med bil 176 och listar Opel Insignias fördelar och nackdelar.

Teståret 2018 lider mot sitt slut. Långteststallet har rullat sina 4.000 mil per bil och nu är det dags att sammanfatta hur det var att leva med bilarna. I det här avsnittet berättar Calle Carlquist och Mikael Schultz om Opel Insignia och dess strapatser under året. 

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?
 

Kommentarer

#1 • 2018-12-21 18:50
Styggavargen

Det är något skumt med denna bilen, enligt uppgift skall den väga 1613 kg.. drar 0,77 liter/mil med en 6-stegs automatlåda. En Avensis med 4-stegs automatlåda ifrån 2006 drog ca 0,85 liter/mil (ungefär exakt samma vikt). Jag skulle nog tro att Opel har fuskat med tjänstevikten på denna bilen, ställ den på vågen? Annars har Opel lyckats göra en väldigt ineffektiv drivlina?. Skatten är väldigt låg (specificerad efter låga officiella siffror). Nä, har ni möjlighet att ställa den på vågen, tror jag den diffar minst 100 kg, möjligen uppåt 150 kg mer än uppgivna siffror.

#2 • 2018-12-21 19:14
crylen

Näru vargen så tung va inte avensisen, jag tycker inte förbrukningen är speciellt hög på en 5 meter bil på 1600 kg,

#3 • 2018-12-21 20:07
Opeljanne

Jag har hittills kört 800 mil med min Insignia bensin aut, dvs samma drivlina som vi Bilägares testbil. Snittförbrukning enligt färddatorn är hittills 0,81 lit per mil där största delen är stadstrafik. Vår Tidigare bil Hyundai i40 (manuell diesel) förbrukade 0,65- 0,70 vid samma typ av körning, skillnaden är mindre än jag räknat med. För övrigt en väldigt bekväm bil med betydligt bättre köregenskaper än i40. Men baksätet är sämre för tre personer, även värme/defroster var bättre på i40. För endast 229000kr fick vi en ny fullvuxen kombi med metalliclacksportstolar, 18tums fälgar och extraljudisolerade rutor, ett fynd enligt min mening.

#4 • 2018-12-21 23:42
Styggavargen

Eh, Hyandai's diesel motorer är erkänt dåliga när det gäller förbrukning. Grannes Ceéd ifrån 2010 slukade någon liknande, typ 0,6-0,7 liter per mil och Ceéd är typ Golf klass.

#5 • 2018-12-22 06:12
John2008

Apropå 0,77 liter/ mil, så var det som en dieselbil i Sverige förbrukade i genomsnitt år 1988, alltså för 30 års sedan. Motsvarande för bensinbilar var 0,91 liter/ mil, så framsteg har ju gjorts, men visst hade man hoppats på mer, eller?

#6 • 2018-12-22 10:15
hultarn

Min gamla C5 break ligger på 0,78 mätt över drygt 900 mil, bensinare med 4-stegsautomat. Det tycker jag är helt OK.
På tal om gamla dieslar minns jag ett test TV gjorde runt 1975, där de körde Stockholm - Oslo ToR. Det var Opel, Peugeot och MB. De var väldigt nöjda med den låga förbrukningen: 0,85 (!).
Och de bilarna hade effekt på 55-60hk, runt en tredjedel av vad moderna dieslar har, som dessutom drar hälften mot de gamla.

#7 • 2018-12-22 10:40
Lars58

Insignia vinner för övrigt långtestet i överlägsen stil. 4 av 5 testförare hade den på första plats, den femte hade den som tvåa.
Enda bil som klarade långtestet utan något tekniskt/elektroniskt mankemang.

#8 • 2018-12-22 12:57
mso 1000

DEt är väl inte helt konstigt att den vinner mot några småsuvar och en minibil.
Skall jag ha en stor fosil bil väljer jag superben alla dagar annars är laddhybriden optiman klar etta.

#9 • 2018-12-22 15:59
Pi

Man måste säga att Insignia med alla dessa extrapriser är rätt mycket bil för pengarna när man kan få hyfsat välutrustade, nya bilar ifrån 229.000 kr. Visserligen tycks dessa tyvärr sakna adaptiv farthållare för det mesta men f ö verkar dom bra utrustade - t o m en hel del med bränslevärmare. Nästan så man blir sugen att prova men bilen är lite för stor för min smak...

#a • 2018-12-22 20:31
crylen

De är helt enkelt en bra bil inget snack om den saken, och den går utmärkt att köra utan adaptiv farthållare och automatlåda, att någon sedan utan att ha provkört bilen skulle välja ” superben ” ha jag full förståelse för efter dom hyllningar 1 liters motorn fått i samma bilmärke.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.