Nästa artikel
Långtest 2008: Peugeot 308 – bror duktig
Långtest

Långtest 2008: Peugeot 308 – bror duktig

Publicerad 19 juni 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
Peugeot 308 är teststallets billigaste, minsta och klenaste bil men definitivt inte den minst användbara. Lilla Pegan visar sig vara en riktig Bror Duktig när den ska bära folk och last.

- Här sitter vi riktigt bra, konstaterar de tre testpassagerarna - två stora karlar och en mindre kvinna - när de spänt fast sig i baksätet. Sittdynan är bekvämt hög, det finns gott om plats för knäna och ingen behöver klämma ihop axlarna. Lätt att komma in är det också, för bakdörrarna öppnar generöst.

För sin storlek är Peugeot 308 förvånansvärt rymlig. Karossen är inte ens 430 centimeter lång, ändå har Peugeot lyckats få till en kupé som mäter tre meter mellan vindruta och bakruta. Stora glasytor- sammanlagt 3,6 kvadratmeter - förstärker intrycket av att man sitter i en betydligt större bil.

Ljudvolymen avslöjar dock storleken. Däcken väsnas ganska hårt och på grov beläggning måste kontakten mellan fram- och baksäte skötas med höga röster.

 Som passagerare är det lätt att trivas i Peugeot 308. Vår bil är lite extra bekväm tack vare ett komfortpaket för 4 900 kronor. Det innehåller bland annat luftutsläpp till baksätet.

Att finna sig tillrätta bakom ratten kan vara knepigare. Åtminstone för vissa. Halva testlaget - tre förare - hade klara problem att komma överens med förarstolen. Formen är av typ hängmatta och höjden för knapp. Högerbenet svajar i luften och det går inte många mil förrän värken molar i låret. Problemen minskade dock med förarens storlek. Körställningen verkar anpassad för storväxta.

I vintras var vi inte särskilt förtjusta i att köra Peugeot 308. Den var nervös och spårkänslig i snöigt väglag. På bara asfaltvägar kommer den däremot till sin fulla rätt: reagerar kvickt på ratt och gas och svänger glatt och stadigt.

Den varvvilliga och pigga motorn har bara 120 hk men det räcker fint. Det är en tekniskt sofistikerad maskin som Peugeot och BMW utvecklat tillsammans. Både insugs- och utblåsventilerna är variabla och det håller kraften uppe på både låga och höga varv. Bästa vridmomentet är 160 Nm men föraren har aldrig under 140 Nm till sitt förfogande mellan 2 000 och 6 000 v/min. Man behöver alltså inte växla så ofta och tur är det, för spaken är sladdrig och trist att hantera.

Solsken är rätt väder för Peugeot 308. Regn och rusk undanbedes, ty att städa bilen efter smutsiga passagerare och väskor är inte lätt. På mattorna märks det att 308 inte tillhör de dyraste bilarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.