Nästa artikel
Komponera ditt långteststall 2018!
Långtest

Komponera ditt långteststall 2018!

Publicerad 30 oktober 2017 (uppdaterad 30 oktober 2017)
Vi Bilägares långteststall för 2017 ska snart pensioneras. Hur skulle ditt långteststall för 2018 se ut? Skriv och motivera!
Om du fick välja – vilka bilar skulle ingå i långteststallet nästa år?
Så här års brukar Vi Bilägares redaktion lägga pannan i djupa veck och det diskuteras fram och tillbaka på redaktionsmötena. Funderingen lyder: Vilka bilar ska vi köpa in och långtesta nästa år?

Vi tycker att det vore intressant att involvera er läsare i detta och höra era åsikter. Om du skulle sätta ihop långteststallet 2018 – vilka fem bilar skulle ingå? Det finns vissa regler att hålla sig till:
  • Det måste vara nya bilmodeller, eller nya generationer av modellår 2018. Facelifts räknas inte.
  • De måste finnas tillgängliga för leverans i december. Detta är en viktig punkt – eftersom bilen behöver vara med i det årliga vintertestet Vi Bilägare gör i januari månad. Bilar som dyker upp hos generalagenten senare än i december 2017 går alltså bort. 
Skriv ditt bidrag i kommentarsfältet nedan och motivera varje val!
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-30 09:16
L. Mäkinen

Förra året var besvikelsen stor när det bara var gammaldags bilar som köptes in.
Ioniq EV, för att den snabbt blivit viktig på marknaden
MINI Countryman Plug In All4, hybrid med udda yttre
Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, för att den finns

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

En titt på listan över kandidaterna till Årets Bil 2018 ger depressionsvibbar, men gör ändå ett försök. Ibiza eller Polo. Verklighetsanpassade och hyfsat rymliga som familjebil. C3 Aircross att ställa mot den ofullkomliga Ignis man släpat runt senaste året. En Skodakombi av lämplig storlek, vanligtvis hyfsat prisvärd. Eventuellt Stonic. Vettig storlek, men har sannolikt ett antal tillkortakommanden. Ampera-e, samt någon prisvärd hybrid, än så länge oidentifierad, dock inte laddito som jag tror är en parantes i bilhistorien. Ingen SUV. Drivmedel: Bensin, gas, etanol eller el.

#3 • Uppdaterat: 2017-10-30 10:16
Apex

Alfa Romeo Giulia!

#4 • Uppdaterat: 2017-10-30 10:20
Mattse

ViB långteststall ska vara en blandning av konsumentjournalistik och vardagsdrömmar där både billiga och dyra bilar ska ha sin plats. Skippa dieseln till 2018 och testa enbart bensin eller hybrid/el.

- VW Polo 1,0 TSI DSG, småbilsreferensen som växt till sig
- Volvo XC60 T5 AWD, för att det är bilen som ”alla” vill ha
- KIA Stinger 3,3 GT, hur står sig Korea mot övriga prestandabilar
- Audi A8 55 TFSI, för att testa och leva med framtidens teknik redan idag
- Nissan Leaf / Hyundai Ioniq EV, för att se om en 2-300 km elbil är ett alternativ eller om det är bättre att vänta på 4-600 km bilarna som kommer.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-30 12:44
Rutger Jönåker

Tycker som flera andra att ni ska skippa diesel i år. Av nya bilar tycker jag Opel Insignia vore kul läsa om. Volvo XC40 vore kul, men hinner väl inte komma... Toyota C-HR kanske och Kia Stonic. Nya Dacia Duster vore kanske också kul se vad den går för. Extrema lyxbilar, som A8 och Panamera, både tror och tycker jag ni kan glömma. Hellre då nån mera rimligt prissatt elbil eller laddhybrid.

#6 • Uppdaterat: 2017-10-30 12:55
mw73

Håller med övriga, Diesel är för mig ointressant.. men kanske inte för dom på glesbyggden.. med dom är en liten procent av bilköparna..

#7 • Uppdaterat: 2017-10-30 13:17
gmogmo

Så himla tråkiga bilar i listan över årets bil 2018!

Mini countryman all4 - för att få med något som driver med el, öht!
Volvo xc40 eller xc60 - Volvo är alltid volvo
VW Polo - VW är alltid VW

Någon korean, något som kompletterar resten....

Annars tycker jag ni skulle satsa på bara hybrid och el, men då måste ni vidga era kriterier till att godkänna nya varianter, typ Kia Optima plugin hybrid....

#8 • Uppdaterat: 2017-10-30 13:20
Apex

Varför skulle man skippa diesel? Diesel dominerar fortfarande i bilar större än golf-klassen. MB har visat att det går att utveckla en dieselmotor som är renare än motsvarande bensinmotor, även om det kostar en del. Kör man tex dessutom på HVO100 så kör man 100% fossilfritt. Har ni glömt att direktinsprutade bensinmotorer också släpper ut massa skit?

#9 • Uppdaterat: 2017-10-30 14:05
Henrik M

Att folk utanför tätortsregionerna är en väldigt liten procent av bilköparna är väl ändå lite korkad kommentar? Sen tror jag att väldigt stor del av de som bor i tätorterna men jobbar utanför i sitt arbetsområde fortfarande kommer titta på diesel som drivmedel några år till.
Sen håller jag helt med om att jag hoppas vibilägare väljer att ta med lite alternativ som både laddhybrid och ren elbil med bra räckvidd med så att vi som tvekar lite har mer kött på benen nästa gång det ska bytas bil.

#a • Uppdaterat: 2017-10-30 14:53
HT19

Skippa el bilarna ingen köper dem. Hybriderna oxå, bensindrivna.. En plug-in-hybrid kanske skulle vara intressant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.