Bild
Nästa artikel
”Ny bes ua”, som det heter på Blocket.
”Ny bes ua”, som det heter på Blocket.

Kia Optima som begagnad: Godkänd med beröm – men fortfarande för dyr

Långtest

Vår laddhybrid rann inte bara igenom första besiktningen utan anmärkning – den fick också beröm! Kostnaderna fortsätter dock att vara höga.

Genom åren har vi sett andelen laddbara bilar öka markant i vårt långteststall. Inledningsvis med statlig stöttning och andra morötter för att slutligen stå på egna ben.

Vår populära laddhybrid Kia Optima har etablerat sig på begagnatmarknaden och har över tid också haft en stabil prisbild.  

– Modellen säljs med få paket utan några extra tillval som riskerar att tappa i värde. Det går inte att göra så många felaktiga val vilket gör att laddhybriderna håller prisnivån uppe, men allting handlar om tillgång och efterfrågan, säger Johan Trus på Autovista.

Första besiktningen ska inte vara någon match för en treårig bil och det var den inte heller för vår Kia Optima PHEV.

– Den är som ny. Ser jättefin ut. Det är bara att köra på, hälsade besiktningsmannen.

Trots att bilen har både el- och bensinmotor gjordes ingen avgasmätning, det går helt enkelt inte att varva bensinmotorn när bilen står stilla. Här måste en ny lösning till, annars kommer tusentals laddhybrider att smita undan kontroll.

”Värdetappet har varit brutalt”
Bortsett från en rostig svetskarv i bakvagnen har Kian klarat sig bra.
Bortsett från en rostig svetskarv i bakvagnen har Kian klarat sig bra.

2020 var ett annorlunda år, även för vår Kia. Undertecknad långtestförare har varit föräldraledig och arbetat hemifrån, där möjlighet till laddning tyvärr saknas. Bensinförbrukningen har därmed ökat men 0,52 liter milen är ändå inte uppåt väggarna för en nästan 4,9 meter lång kombi.

Räckvidden på el är fortsatt fem–sex mil, batteriet verkar fortfarande vara i god form. Kvarstår gör också irritationsmomentet att bilen använder bensinmotorn för att värma kupén, trots att man kör på el. För att kunna köra helelektriskt brukar vi slå av värmen och hålla till godo med stols- och rattvärme men det känns ju lite sådär.

Kort serviceintervall har gjort att vi redan hunnit med fem stycken. Den senaste var av modell mindre, mest byte av filter och olja, och gick på 3 245 kr. Den totala servicekostnaden har dock klättrat upp till hela 21 262 kr.

Inför servicen påtalade vi att bensintanklocket var svåröppnat men detta kunde inte kontrolleras på samma gång: ”Ska vi göra en felsökning behöver vi bilen i två dagar”.

Vi påtalade också att AC:n fungerat dåligt under sommarens hetaste dagar, några gånger fick vi ingen kyla alls. Inte heller detta kunde kontrolleras i samband med servicen men lyckligt nog försvann problemet av sig själv.

Så funkar rostskyddsbetyget

Vi Bilägare granskar rostskyddet vid varje nybilstest. Prognoserna samlar vi därefter i vårt rostregister med en motivering och betyg från 1 till 5, och du kan även se en samlad lista över rostbetygen här.

Nivån på rostskydd och utformning av bilens kaross och chassi avslöjar tidigt risken för kommande rostangrepp. Men problem med rost är även starkt kopplat till hur bilen används och sköts av ägaren. 

Navkåpor av dålig kvalitet.
Navkåpor av dålig kvalitet.

En överraskning var att mediasystemet såg annorlunda ut efter servicen, grafiken var ny och nya funktioner hade tillkommit. Kanske att verkstaden skulle nämna något om detta?

Som ny fick Optima tre av fem i rostskyddsbetyg och det betyget kvarstår efter tre år. Rosten har börjat komma krypande i skarvar under bilen men ingen anledning till oro än så länge, enligt vår rostskyddsexpert. En potentiell rostfälla är den utsatta bensintanken i plåt som har flera otätare skarvar och en fastnitad värmesköld.

Rent estetiskt är det tråkigt att alla fyra navkåpor, de som sitter i mitten av fälgarna, har ärgat och fått fula bubblor och färgsläpp. Borde inte kvaliteten vara bättre på delar där märkesloggan sitter?

Bland bilens många goda sidor finns den smidiga hybriddriften, den höga utrustningsnivån, de sköna framstolarna och det rymliga baksätet. Men vi stör oss också på den bakåtlutande lastgolvet, det svaga helljuset och den stötiga gången över ojämnheter.

Och så var det det där med kostnaderna. Inköpspriset var högt och värdeminskningen har varit tämligen brutal. Tappet har dock avtagit under det senaste året, bland annat för att laddhybrider blir allt mer eftertraktade på begagnatmarknaden.

Kian fortsätter att rulla i långteststallet. 

Kia Optima SW PHEV 2,0

Registreringsdatum: 17 november 2017

Mätarställning, mil: 7 548

ViB:s förbr. l/100 km: 5,2

Officiell förbr. l/100 km: 1,4

Garantier, år: 7/3/12

Serviceintervall, mil/år: 1 500/1

Inköpspris, kr: 411 700

Inbytespris, kr: 213 900

Marknadsvärde, kr: 243 100

Värdeminskning, kr: 197 800

Bränsle, kr: 56 877

Elkostnad, kr: 3 822

Service/reparation, kr: 21 262

Däck, kr: 19 348

Skatt/besiktning, kr: 1 555

Försäkring, kr: 17 048

Underhåll, kr: 8 440

Totalt, kr: 326 152

Totalt/mil, kr: 43,21

Siffrorna i långtestet

Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss genom åren sedan de köptes som nya, vissa med omfattande extrautrustning. 

Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2020. 

Inbytespriset är det pris som icke-märkessäljare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är sålunda högre, en näringsidkare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnat.

Under posten service/reparation redovisas de kostnader vi haft för respektive bil, med undantag för skador som testförarna själva orsakat eller rena försäkringsärenden.

Bränslekostnaden bygger på ett snittpris under 2020, 14,43 kr/liter för blyfri 95, 14,41 för diesel och 1,53 kr/kilowattimme för batteridrift.

Försäkringskostnaden är uppgifter från Folksam, där bilägaren är 50+ och bor i en mellanstor stad. Vissa av bilarna är miljöklassade och skatte-befriade de första fem åren.

Garantiåren är i tur och ordning nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti.

Genom åren har vi sett andelen laddbara bilar öka markant i vårt långteststall. Inledningsvis med statlig stöttning och andra morötter för att slutligen stå på egna ben.

Vår populära laddhybrid Kia Optima har etablerat sig på begagnatmarknaden och har över tid också haft en stabil prisbild.  

– Modellen säljs med få paket utan några extra tillval som riskerar att tappa i värde. Det går inte att göra så många felaktiga val vilket gör att laddhybriderna håller prisnivån uppe, men allting handlar om tillgång och efterfrågan, säger Johan Trus på Autovista.

Första besiktningen ska inte vara någon match för en treårig bil

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-22 11:23

Nästan 3:-/mil i servicekostnader tycker jag är mycket!
Och 26:-/mil i värdeminskning och det är ju något många glömmer att räkna med!
Inte underligt att den totala milkostnaden blir hög.

#2
2021-01-22 16:31

Det kan bli problem med både elmotor och bensinmotor.

#3
2021-01-22 21:10

Min octavia 1,0 tsi ter sig som ett klart vettigare val i det mesta.
Hur kan det vara vettigt med att lägga ut 21000 i service på 7000 mil.
En tredjedel på min bil och nästan samma förbrukning pratar vi om.
Och vad det gäller komfort och utrymme är det ju snarlikt.
Förutom att Kia inte ens har inbyggd förvärmning av cupe och motor.

#4
2021-01-22 23:26

Vad är det som är så speciellt med däcken för bilen att man måste pröjsa 20 papp redan efter 2år?
Har de hunnit bli så pass slitna? :o

#5
2021-01-23 09:48

Ekonomerna på min arbetsplats tyckte att andrahandsvärdet var förvånande bra. Inte lika illa som på Volvo-dieslarna.

#6
2021-01-24 10:19

MikaelS, behöver inte vara något speciellt med bilens däck, men det kan ju vara något speciellt med den som sitter bakom ratten!

#7
2021-01-31 17:04

Bra med tydlighet i kalkylen på kapitalkostnaden Den visar att provisionen att byta in en KIA är ca 15% dvs Skillnaden mellan inbytesvärdet och marknadsvärdet Att köra en ny bil bara tre år ger dålig bilekonomi 2021 Förr kunde man göra det men nu är
mer optimalt att köra en ny bil typ KIA minst 5 år som privatperson med 7 årsgarantin även om servicekostnaden med de korta serviceintervallen är lite högre. Fel på nya bilar är elektronik då är 7 års garanti guld värd och håller upp andrahandsvärdet efter 5 år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.