Bild
Nästa artikel
”Jag saknar att köra elbil – men saknar inte ID.3”

”Jag saknar att köra elbil – men saknar inte ID.3”

Långtest

Fullpepprad med buggar och några 40 mil kom vi aldrig i närheten av. Men livet med Volkswagen ID.3 har ändå inte varit helt fel.

Efter bara 418 mil slutar min resa tillsammans med Volkswagen ID.3. Jag hade stora förhoppningar på dig och kanske var det på grund av mina höga krav som besvikelsen blev extra tydlig när du inte kunde leva upp till dem.

På ett sätt tycker jag synd om dig som blev utskuffad på scen innan du ens hunnit läsa igenom manus, sytt färdigt teaterkostymen eller fått göra någon generalrepetition. Ditt framträdande blev därefter. 

Under årets kyliga inledning blev avsaknaden av förvärmning via app påtaglig. Det blev till att huttrande springa ut i tofflor, slänga nyckeln i främre kopphållaren, göra en yogasträckning in över ratten och trycka på startknappen, noga med att ej tillämpa tryck på stolen och sedan sätta igång defrostern och springa in igen för att ta på sig ytterkläderna innan avfärd. 

Den kaskad av felmeddelanden du vräkte ur dig, från ”fel på airbag” till ”fel på drivsystem” och att dessutom billarmet gick igång då och då, körde mitt förtroende i botten. Jag litar inte på dig. Efter att Möller Bil i Västerås förbarmade sig och installerade mjukvara 2.0, verkar de flesta dataspöken i alla fall ha jagats på flykten. 

Att du redan vid 20 procents batterikapacitet börjar stressa på mig att koppla in laddsladden höjer blodtryck och kortisolnivåer. Dessutom rekommenderas att bara ladda dig till 80 procent. Då har jag inte mycket att spela med i räckvidd. Under min tid med dig såg jag inte skymten av några utlovade 40 mil, runt 30 mil var den bästa prognosen jag fick med 100 procent i batteriet.  


Jag tar ändå med mig några positiva minnen av vår tid tillsammans. Du är ärlig med räckvidden och har finfina strålkastare. Att backa till laddstolpen är busenkelt med din utfällbara backkamera som alltid är ren från smuts kombinerat med god svängradie. Isofix i framsätet gillas av barnen och erbjuder mer flexibilitet på långresa. Och rattvärmen i tre steg har gått varm hela vintern.

Jag kommer att sakna att köra på el, men jag kommer inte att sakna dig.

Tittut! Utfällbar backningskamera.
Tittut! Utfällbar backningskamera.

Efter bara 418 mil slutar min resa tillsammans med Volkswagen ID.3. Jag hade stora förhoppningar på dig och kanske var det på grund av mina höga krav som besvikelsen blev extra tydlig när du inte kunde leva upp till dem.

På ett sätt tycker jag synd om dig som blev utskuffad på scen innan du ens hunnit läsa igenom manus, sytt färdigt teaterkostymen eller fått göra någon generalrepetition. Ditt framträdande blev därefter. 

Under årets kyliga inledning blev avsaknaden av förvärmning via app påtaglig. Det blev till att huttrande springa ut i tofflor, slänga nyckeln i främre kopphållaren, göra en yogasträckning in över ratten och trycka på startknappen, noga med att ej tillämpa tryck på stolen och sedan sätta igång defrostern och springa in igen för att ta på sig ytterkläderna innan avfärd. 

Den kaskad av felmeddelanden du vräkte ur dig, från ”fel på airbag” till ”fel på drivsystem” och att dessutom billarmet gick igång då och då, körde mitt förtroende i botten. Jag litar inte på dig. Efter att Möller Bil i Västerås förbarmade sig och

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.