Nästa artikel
Irriterande skrammel i B-klass
Långtest

Irriterande skrammel i B-klass

Publicerad 5 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
I Vi Bilägares Mercedes har ett oljud från instrumentbrädan stört sedan bilen var ny, och fler har haft samma problem.

Ett irriterande skrammel någonstans från instrumentbrädans innandöme har stört ljudkomforten i vår Mercedes B-klass ända sedan bilen var ny. Av någon anledning har felet ännu inte blivit åtgärdat, men vid den 5 000-milaservice som snart ska göras kommer problemet att påtalas.

Uppenbart är också att långteststallets B-klass inte är den enda bilen i modellserien som drabbats av instrumentskrammel. Via mail har några ägare med samma problem hört av sig till redaktionen. De har dessutom fått felet åtgärdat genom att panelen helt sonika bytts ut.
På frågan om skramlet är ett generellt B-klassproblem ger märkets informationschef Sverker Dahl följande svar:

– Nej, enligt vår verkstadsstatistik finns inga tecken på att felet skulle vara typiskt för B-klass. Däremot kan, oberoende av modell, skrammel från  instrumentbrädan ibland förekomma och då försöker vi naturligtvis åtgärda problemet.

En annan irriterande egenskap hos vår B-klass är att den ljuger ganska rejält om den genomsnittliga bränsleförbrukningen. Enligt färddatorn har bilen under de drygt 600 mil den rullat efter senaste förarbytet gjort av med i snitt 5,2 l/100 km. Men den verkliga förbrukningen är betydligt högre, närmare bestämt 6,6 l/100 km. En skillnad på nästan 30 procent!

Förklaringen till den förhållandevis höga förbrukningen på senare tid är att Mersan då mestadels rullat i stadstrafik. Totalt sett (sedan bilen var ny) ligger snittförbrukningen på mer humana 5,6 l/100 km.

Ett annat fel, som tycks ha reparerat sig själv, är att bilen numera inte varnar för låg spolvätskenivå varje gång den startas. Det gjorde den tidigare, trots att behållaren var fylld till brädden.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes B-klass?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes B-klass B 180 CDI Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes B-klass

Modell: B 180 CDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 285 400 kr
Aktuell körsträcka: 4 623 mil
Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,6 l/100 km

Vi Bilägares långtest:
  • Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

    Honda CR-V, 2013
    Kia Cee'd, 2013
    Mazda6, 2013
    Volkswagen Golf, 2013
    Volvo V40, 2013
    BMW 118d, 2012
    Hyundai i40, 2012
    Mercedes B180, 2012
    Opel Ampera, 2012
    Peugeot 3008, 2010
    Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-05 10:53
mcregor (ej verifierad)

När någonsin har en representant för en tillverkare medgivit att det finns "typiska" fel för en av deras bilmodeller... Nä - det spelar nog ingen roll hur frekventa dessa fel kan ha varit - att förneka hör tyvärr till deras roll.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-05 13:20
kameo

Va, bara en kommentar hittills, hade det varit en koreansk bil hade kommentarsfältet varit fyllt med bredden med negativa kommentarer från tyskälskarna.......

#3 • Uppdaterat: 2013-07-05 14:04
Raphael

Färddatorn i min Picasso visar ett fel på 0,02. Det innebär att om den visar 0,48 så har den dragit 0,50. Detta uppmätt vid tankning. Jag tycker detta är ok. Men skillnaden 0,66 och 0,52 - som artikeln tar upp gällande B-klass - det är för mycket.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-05 18:01
Pattebb

Tyska skrammel lådor, och ingen som vill kännas vid problemet..Toyota tar iaf ansvar, och fixar problemen, på alla bilar..

#5 • Uppdaterat: 2013-07-05 18:42
lasse_jo

Premiumbil, eller?

#6 • Uppdaterat: 2013-07-05 18:44
Leom

Min förra BMW 320d -10 skramlade och knakade en del från instrumenteringen. Inte speciellt premium alls. Tror de flesta bilmärken har nån form av skrammel eller missljud nånstans. Inte ens fina präktiga Mercedes klarar sig undan...

#7 • Uppdaterat: 2013-07-05 19:36
Roger Skagerström

Ja min smäckiga mediokra ;) Mazda skramlade inte ett dugg mer än min solida, välbyggda BMW E90. Senaste jag hittat, som jag trodde var knarr från instrumentpanelen, är att backspegelns fram- och baksida knarrar jämt och ständigt. Men tyskarna kan det här så det är väl jag som hör fel ;-)

#8 • Uppdaterat: 2013-07-05 20:01
Raphael

Min Picasso skramlar inte, men så är det ingen tysk bil. :)

#9 • Uppdaterat: 2013-07-05 20:59
Audi A5 SB

Min svåger och hans familj var här på besök förra helgen. Deras Peugeot 307 skramlade inte alls. Den skallrade så man blev lomhörd. Det gick ö.h.t. inte att kommunicera i bilen utan att skrika. Bakluckan hade rostat bort, fjärrstyrningen till centrallåset hade sagt upp sig, vindrutan var spräckt, startmotorn fungerade "intermittent" och radion var det enda som skramlade.

#a • Uppdaterat: 2013-07-05 21:48
Peugo

Vår 307 SW (hade den 7 år) hade inga missljud någonsin men vår bekantas Audi A6 Allroad är hela tiden på verkstaden (alla missljud har visat sej vara stora riktiga fel) och dyrt har den bilen blivit. :)
Vad lär vi oss av detta? Just det, ingenting!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.