
Fjällfarare i Stora Sjöfallets nationalpark. Det lilla lastutrymmet åtgärdas med en takbox.
En liten men retsam sak i Vi Bilägares långtestbil Hyundai i10 är armstödet på förardörren. Plasten är så förbenat hård att armbågen skaver oskönt. Så vad göra? Införskaffa en musmatta för 44,90 och klippa till ett eget armstöd. Inte för att skryta men det ser nästan fabriksmässigt ut!
Den andra åtgärden blev en flopp. Jag köpte en ”resekudde” som enligt beskrivningen skulle passa som svankstöd. Förarstolen ger inte mycket av den varan men jag fick heller inte till det med kudden som bara gjorde saken värre. 84,90 i sjön ...
Att en liten bil är förenat med knapert utrymme är självklart men Hyundai överraskar när det gäller själva kupén. Passagerarna har gott om plats. För packningen är det sämre ställt och därför skruvade jag på våra lastbågar (3 990 kr) och la på en takbox som mer än fördubblade lastvolymen och gjorde att den lilla bilen fick en avgjort fältmässig look.
Sedan var det det där med bullret. Jag laddade upp med öronproppar och brusreducerade hörlurar för att göra resan dräglig. Propparna la ett lock på oljudet men jag föredrog lurarna som bara tog bort oönskat brus och möjliggjorde samtal med familjen, inte helt oväsentligt.
Så bar det av mot fjällen – och bilen växte med uppgiften. De värsta tjälskottsvägarna var knappast mammas gata men i övrigt var det inga problem att åka långt med en så här liten bil. De 67 hästkrafterna gav ett lugn till körningen och med farthållare gick det att få till en hyfsat vilsam körställning.
Förbrukningen med takbox över 300 mil stannade på 0,61 liter per mil mot 0,52 under resten av sommaren utan box.
Framme i Stora Sjöfallets nationalpark var det lätt att glömma att bakluckan ibland kan vara svårstängd och backväxeln ibland svår att lägga i och bara häpnas av omgivningen.
Modell: 1,0 Essential
Årsmodell: 2024
Inköpspris: 164 900 kr
Aktuell körsträcka: 2 432 mil
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km
Testförbrukning: 5,5 l/100 km
Kommentarer till artikeln (2)