Bild
Nästa artikel
Många Norrlandsmil för Jazz Crosstar som här är på väg i riktning Jokkmokk.
Många Norrlandsmil för Jazz Crosstar som här är på väg i riktning Jokkmokk.

Honda Jazz överraskar som vinterbil: ”Behöver du mer?”

Långtest

Vår hybriddrivna långtestbil är en överraskande bra vinterbil. Men helt felfri är inte Honda Jazz, visar det sig.

Min första långtestbil för 2021 är ett unikum bland årets långtestare. HondaJazz är den enda bil som gått segrande ur ett test inte bara en gång utan två.

Jag har gjort mig ordentligt hemmastadd i bilen och helt nyligen passerades 900 mil. En försvarlig del av dem kommer från en resa till Jokkmokk och Stora Sjöfallet. Vinterföre verkar vara Jazz favoritunderlag. Resan bjöd på 30 minusgrader, infernaliska mängder snö och ordentligt spåriga isvägar men Jazz möter elementen som en välartad större bil i Golfklassen.

Värmepaket håller kupén på behagliga 21 grader utan att fläkten behöver frusta på max. Sätesvärmen är rasande effektiv. Om man vill går den använda för att köra ”chickenrace” mot medpassageraren, den som sänker först förlorar. 

Under vårt test av Honda Jazz noterade testlaget att klädseln var oroväckande sliten redan efter 600 mil. I Crosstar verkar klädseln vara av tåligare sort, stolarna ser fortfarande ut som nya. Det gör däremot inte vindrutan. Bilen hade knappt rullat 100 mil innan det första stenskottet tjongade till.  Rutan började omedelbart spricka och sprickan har nu växt till dryga 20 centimeter.

Mer på temat irriterande är att bilen inte varnar för låg spolarvätskenivå. Olyckligt då rutspolningen dels är usel och inte kan efterjusteras, dels för att behållaren rymmer futtiga 2,5 liter.

Kåpan till bogseröglan har lossnat från fästet men hänger kvar tack vare sin säkerhetslina.
Kåpan till bogseröglan har lossnat från fästet men hänger kvar tack vare sin säkerhetslina.
Jazz bygger på sig med snö baktill.
Jazz bygger på sig med snö baktill.

Några mekaniska fel har inte förekommit – det är en Honda – men plastkåpan som täcker gängorna till bogseröglans fäste tenderar att vibrera loss. Vid ett par tillfällen har farthållaren arbetsvägrat, men handhavandefel kan inte uteslutas så vi får återkomma i frågan.

Farthållaren är avståndskännande och arbetar utan större självförtroende. Inbromsningarna är inkonsekventa och stundtals ryckiga. När bilen levererades lyckades inte återförsäljaren registrera appen. Hittills har inte heller vi lyckats på grund av samma typ av förmodade serverfel. 

Tungjobbade vintervägsmil verkar ha satt sig på bränsleförbrukningen. En verklig förbrukning på 5,8 l/100 km är litern mer än den officiella siffran. Frågan är hur mycket snålare Jazz blir när föret blir bättre.

Honda Jazz Crosstar

Årsmodell: 2021

Inköpspris: 273 000 kr 

Aktuell körsträcka: 920 mil 

Förbrukning (dek.): 4,8 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,8 l/100 km

Min första långtestbil för 2021 är ett unikum bland årets långtestare. HondaJazz är den enda bil som gått segrande ur ett test inte bara en gång utan två.

Jag har gjort mig ordentligt hemmastadd i bilen och helt nyligen passerades 900 mil. En försvarlig del av dem kommer från en resa till Jokkmokk och Stora Sjöfallet. Vinterföre verkar vara Jazz favoritunderlag. Resan bjöd på 30 minusgrader, infernaliska mängder snö och ordentligt spåriga isvägar men Jazz möter elementen som en välartad större bil i Golfklassen.

Värmepaket håller kupén på behagliga 21 grader utan att fläkten behöver frusta på max. Sätesvärmen är rasande eff

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.