Nästa artikel
Fortsatt väntan på rostlagning av vår långtest-Tesla
Långtest

Fortsatt väntan på rostlagning av vår långtest-Tesla

Publicerad 10 april 2023 (uppdaterad 29 juni 2023)
Den långa väntan på rostlagning av Vi Bilägares Model 3 sätter fingret på Teslas huvudproblem, skriver Niklas Carle.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Det gick bara några veckor till dess att rosten på bakluckan kom tillbaka på vår Model 3. Lagningen i sig, som hanterades av Tesla Segeltorp, var det inget fel på, men eftersom feljusteringen av bakluckan inte åtgärdades kom rosten tillbaka efter att lacken åter skavts bort.

Nytt ärende i appen. Denna gång föreslår man en mobilservice. Jag förklarar att det handlar om ett garantiärende med lackjobb och att bilen varit inne för samma problem tidigare, men personen i chattens andra ände står på sig. Skall de lacka bilen på gatan?

Ett par veckor senare dyker en glad kille i en Model S upp och börjar riva i vår bils kablage till bakluckan. Vissa Model 3 har haft problem med att kabelhöljet brister i genomföringen mot luckan (vår bil är en av dem) och när man ändå fixar det kan man kika på varför rosten kommit tillbaka så snabbt.

Händelsen sätter fingret på Teslas huvudproblem, vilket är den bristande kommunikationen med kunden. I fallet ovan har jag gått ett par veckor i tron om att Tesla inte har en aning om vad man håller på med, för att sedan få en positiv överraskning. Luckan visade sig vara redigt feljusterad och innan teknikern var klar hade han bokat upp en tid för lackering på Tesla Segeltorp.

I den bästa av världar skulle jag kunnat berätta om rostlagningen – den andra – i den här artikeln, men tyvärr var inte ärendet klart när denna artikel skulle publiceras.

Fortsättning följer.

Tesla Model 3
  • Modell Standard Range Plus
  • Årsmodell 2020
  • Inköpspris 564 530 kr
  • Aktuell körsträcka 6 716 mil
  • Förbruk. (dek.) 15,4 kWh/100 km
  • Förbruk. (ViB:s) 16,3 kWh/100 km
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 10 april 2023 Nåja, det handlar ju inte om…
  • 10 april 2023 Det är onekligen uselt att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.