
Jag tog med vår laddbara Seat Leon som ingår i Vi Bilägares långteststall på en höstresa till Vålådalen. På färden upp var jag på väg att omvärdera min syn. Tidigare har jag brottats med buggar och obegripligt menysystem och lynnigt vinteruppträdande.
På sommardäck är den trevlig att köra och hybridsystemet är smart i hur den portionerar ut elen om man sätter ett mål i navigationen. Med fullt batteri i starten drog den omkring 4,4 l/100 km för Jämtlandsturen. Inte illa!
Strax innan Östersund hände det som brukar ske när jag kör Seaten på långresa. Klimatanläggningen hängde sig. Denna gång kom bara kalluft sista biten. På vägen tillbaka till Stockholm började den bara blåsa ut varmluft redan i höjd med Bollnäs. Genom att hålla in av-knappen på mediaskärmen i drygt 20 sekunder startas systemet om och det gav även bot på klimatsvallningarna.
Någon vecka senare åkte bilen ned till västkusten utan att hinna få laddning först. Utan el och med mycket motorväg på E4:an drog den istället 6,1 l/100 km.
På västkustresan kom felmeddelande om låg spänning i högvoltsbatteriet. Något som försvann efter ett tag. Vid en efterföljande service strax efter 4 000 mil (à 3 078 kr) hittades en uppsjö av felkoder, utan tydlig orsak. Dock funkar bilen bra igen. Så bra den kan bli …
Modell | Seat Leon 1,4 e-Hybrid FR |
Årsmodell | 2021 |
Inköpspris | 353 957 kr |
Aktuell körsträcka | 4 110 mil |
Förbrukning (dek.) | 1,2 l/100 km |
Förbrukning (ViB:s) | 4,9 l/100 km |
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskutera