Nästa artikel
Så lagar du Volvodörren – och sparar över 4 000 kr
Långtest

Så lagar du Volvodörren – och sparar över 4 000 kr

Publicerad 24 februari 2023 (uppdaterad 29 juni 2023)
Det är inte så svårt som det kanske ser ut. Följ bara stegen så är dörren fixad på en timme eller två.
Bakdörrar som inte går att öppna är ett välkänt problem hos Volvo. Att byta låskistan hos Volvo Car Retail kostar 4 400 kronor per dörr – men felet går att lösa med en burk låsolja för 69 kronor!
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Med en stor del av sin produktion i Sverige förutsätter många svenskar att Volvo vet hur man tillverkar bilar för nordisk vinter. Tyvärr vittnar landets Volvoägare om motsatsen.

Ett välkänt problem är fastfrusna bakdörrar. Även Vi Bilägares långtestade Volvo V90, inköpt i december 2016, har drabbats efter 17 420 mil. Redan för två år sedan trilskades bakdörrarna men här är det viktigt att vi skiljer problemen åt. Fastfrusna dörrlister och frusna låskistor vintertid går i många fall att undvika genom normalt underhåll: smörj in dörrlisterna med silikon och ge låskistorna en ordentlig skendränkning med låsolja. 

Ett mer svårhanterligt problem, som vi belyser här, innebär att bakdörrens låsblockeringsmekanism (även kallat ”deadlock”) hänger sig och gör dörren omöjlig att öppna när dörrhandtaget är mekaniskt frikopplat från låsmekanismen. Ett fel som i normala fall omöjliggör dörröppning från både in- och utsidan men som i vårt fall innebar att vänster bakdörr endast gick att öppna från insidan. 

”I tuffa tider är det värt att göra ett försök själv”

Felet med låsmekanismen kan bero på flera orsaker men i de flesta fall är det fjädermekanismen i låskistan som börjar kärva och till slut hänger sig. Genom åren har Volvo bytt en mängd låskistor på S40/V40, V70 II och nu även på senaste generationen av V90, XC90 och V60.

Ett byte kostar i normala fall cirka 6 000 kronor per dörr hos en Volvoverkstad som vill ha 2 900 kronor för låskistan och uppemot 3 000 kronor för det omfattande arbetet. Volvos nybilsgaranti täcker kostnaden om bilen är max två år men någon kampanj för att släta över konstruktionsmissen erbjuds inte längre av landets Volvoverkstäder. 

Tidigare har Volvo meddelat att man arbetar med en lösning men intygat att det är komplicerat att ändra låsens grundkoncept och placering. Lösningen blev till slut ett gummihölje som sitter på nya låskistor men även går att köpa separat. När vi ber Volvo Car Retail i Hammarby Sjöstad om en prisuppgift erbjuds vi en rabatt för bilar äldre än sex år. Därmed kostar en ny låskista plus arbete 4 391 kronor – men i tuffa tider är det värt att göra ett försök själv.

1. Sett till antalet verktyg och intjänade kronor är avkastningen maximal. Endast tre verktyg behövs: spärrskaft med 7 mm hylsa (mutter-dragare rekommenderas), torxmejsel (T25), en plattång och ett vanligt Konsumkort. Låsolja, gängtätning och tejp har du sedan tidigare.

2. En nytvättad bil och varmgarage är alltid att föredra innan arbetet kan sätta i gång. Börja med att tejpa upp sidorutan med valfri tejp. När inre dörrsidan avlägsnas i ett senare moment kommer rutan att hänga löst vilket får den att långsamt försvinna ner i dörren och blockera arbetet.  

3. Demonteringen börjar med att ta bort dörrpanelens dekorlist i plast. Här behövs inga verktyg men rejäla nypor, börja med att ta ett rejält tag om dekorlistens undersida och tryck utåt/uppåt. När listen lossnar dras den framåt innan den släpper i bakkant.

4. Nästa steg är att lossa kontakten till fönsterhissen som sitter känsligt till men utan skruvar. Alla former av metallföremål innebär att vinylklädseln skadas. Plastmejslar finns för ändamålet men för fritidsmekanikern går det lika bra med valfritt plastkort.

5. När kontakten till dörrens fönsterhiss kopplats ur utan våld är det dags att lossa de fyra skruvarna som håller dörrpanelen på plats. Två skruvar har torxskalle (T25) och sitter synligt på dörrpanelens undersida samt i hålet för fönsterhissen.

6. Resterande skruvar (7 mm) sitter väl synliga bakom plastlisten och tas enklast bort med muttermaskin. Samtliga skruvar sitter med gängtätning och med endast spärrskaft blir det mycket kämpande innan samtliga skruvar är demonterade. 

7. Med dörrpanelen lös är det dags att få den att släppa från dörren där den sitter ordentligt fast med ett antal plastfästen i nederkant av dörren. Ge undersidan av dörrpanelen några knytnävsslag längs undersidan så släpper den enkelt.

8. Innan vi kan lägga undan dörrpanelen behöver vajern mellan det inre dörrhandtaget och låskistan lossas tillsammans med ytterligare en elkontakt till fönsterhissen. Tryck in plastclipsen som håller dem på plats ordentligt så lossar de enkelt.

9. Elkontakten till fönsterhissen sitter lättåtkomlig bakom dörrpanelen som nu går att ställa åt sidan. Även om åtgärdens storlek är begränsad sparar du mycket tid vid återmonteringen om alla delar och skruvar läggs på en och samma plats.

10. Nu är finliret klart och det är dags att kavla upp ärmarna och påbörja felsökningen. Undersök vajern och kontrollera att den inte är skadad innan du går vidare och lossar samtliga skruvar (7 mm) runt den inre dörrsidan.

11. Dörrsidan sitter ordentligt fast i låskonsolen med två rejäla plastclips som är svåråtkomliga och lätt går sönder med för mycket kraft. När fästet väl är loss är det bara rutan som ska ur sitt spår i ovankant av dörrsidan.

12. Med dörrsidan hängandes i dörrens nederkant har vi tillräckligt med åtkomst för att kunna inspektera och smörja låsmekanismen längst in i dörrbladet. För att byta låskistan själv behöver även dörrhandtaget och låskistan demonteras vilket är betydligt mer omfattande.

13. Metallblecket på bilden och den underliggande fjädermekanismen är delarna som kärvar och gör att bakdörren inte kan öppnas utifrån. Ett tydligt ”fjädersnäpp” hördes i vårt fall när vi lyckades lokalisera blecket.  För fingerfärdiga går det att nå metallblecket med en skruvmejsel via vajergenomföringen utan att behöva lossa dörrsidan. 

14. Efter att ha duschat hela låsmekanismen ordentligt med låsolja är det dags att återmontera dörrsida, dörrpanel och dekorlist. För att inte någon av skruvarna ska vibrera loss och skramla i dörrsidan applicerar vi en skvätt gänglåsning. Färdigt! Nu går dörren att öppna som vanligt och vi sparade 4 322 kronor!

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.