Bild
Nästa artikel
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

Långtest

Efter nära 20  000 mil på knappt tolv månader med både vardagsbestyr och avslöjande testmoment är det dags att slutsummera. När långtestchaufförerna väger samman årets upplevelser står Volvo V60 som vinnare av titeln Årets Långtestbil 2019.

Den vita kvintetten har tjänstgjort på redaktionen i nära ett år. Under tiden har bilarna befunnit sig mellan Nordkap vid Norska ishavet i norr och Medelhavets sandstränder intill Montpellier i söder. Lejonparten av prövningarna har emellertid skett på svenska vägar.

Teståret inleddes traditionsenligt med att nykomlingarna sattes på utslagsgivande vinterutmaningar i nordisk kyla. Mer än en gång har förmodade favoriter återvänt från fjällvärlden med svansen mellan benen.

När den varma försommarsolen skiner från klarblå himmel kallar vi till semestertest. Då utsätts bilarna för bland annat undanmanöverprov och prestandatester med fullpackade bagageutrymmen och takbox. 

BEGYNNANDE ROST I KROCKBALKEN PÅ V60

Långtest är en utomhussport och kvintetten har rullat i fyra årstider. Cirka 4 000 mil och knappt tolv månader ska inte utgöra någon större utmaning för så nya bilar.

Ändå får vi se några första illavarslande ålderstecken när vår rostskyddsexpert Thomas Widström synar karosserna noga och undersöker chassi och hålrum med titthålskamera.  

– Titta, här ser vi redan lite rost på kanten av krockbalken bak, säger Thomas och pekar på datorskärmen som visar bilden från titthålskameran. Bilen i fråga är Volvo V60, en bil vars rostbetyg bara blivit en trea då rostskyddet i just balkar och hålrum inte imponerat vid rostbesiktningen när bilarna var nya. 

– Det är ingen fara just nu, men det är ett illavarslande tecken för framtiden, spår Thomas. I övrigt var just Volvokarossen i bäst skick med få spår av användning. Audi A6 båda bakdörrar hade dålig inpassning och bar redan tydliga spår av blästring i framkant. Även ena bakdörren på Dacia Duster hade fått flera större stenskott.

Ingen av anmärkningarna leder till att sänka det rostskyddsbetyg som sattes i början av långteståret. Audi har bäst rostskydd, medan Ford har tagit flest genvägar i konstruktionen.

Med sin titthålskamera går Thomas Widström på jakt efter dold rost i bilarnas konstruktion.
Med sin titthålskamera går Thomas Widström på jakt efter dold rost i bilarnas konstruktion.

Tiden har inte bara spenderats på vägarna. Totalt har årets deltagare samlat på sig 43 dagar på verkstadsgolvet. Elbilen Hyundai Kona Electric stod för 30 av dessa. Vinterkörningarna avslöjade en pikant brist i konstruktionen.

Den frontmonterade laddluckan hade otillräcklig tätning varvid snöröken trängde in i laddporten och frös till is. Detta skadade den låsanordning som nyper fast laddsladden i bilen, vilket till slut omöjliggjorde alla former av laddning.

Det dröjde nästan ett år innan den bristfälliga tätningen av laddluckan åtgärdades av importören. Först i november fick vår Kona en eftermonterad tätningslist. Den nonchalanta kundhanteringen är inte imponerade.

En bil som saluförs i Sverige för cirka 400 000 kronor måste tåla snö. En felande airbag adderade ytterligare en vecka på verkstad.

Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist
STORT KÖPSUG I BEG-HALLEN

Efterfrågan på begagnade bilar är starkare än på länge och det är flera faktorer som påverkar utvecklingen. 

– Den låga kronkursen gör att allt fler utländska aktörer köper begagnade svenska bilar, förklarar Johan Trus, professionell bilvärderare på Autovista och ansvarig för att bedömma andrahandsvärdet på Vi Bilägares långtestbilbar.

– De senaste årens skatteändringar, med först Bonus/Malus och nu en till höjning med byte till WLTP-förbrukning, har medfört att det känns säkrare att köpa en ung, begagnad bil som redan är i trafik.

Den bil som bedöms hålla kvar mest av sitt nybilspris är Audi A6. Den tappar ”bara” 25 procent av värdet.

– Även om suvar ökat kraftigt är kombibilar fortfarande gångbara på den svenska marknaden. För de stora kombibilarna är det rätt med diesel och fyrhjulsdrift då köparen troligtvis vill ha en pålitlig kombi för långresor. Er A6:a är inte överöst med tillval, men har det som begagnatköparna efterfrågar, säger Johan Trus. 

Vår framhjulsdrivna och törstigare bensin-Volvo tappar mer, allra mest i kronor räknat.

– Volvo står högt i kurs och en ny modell som V60 är inte annorlunda. Den höga förbrukningen och framhjulsdrift gör att den tappar mer än Audin.

Minst värdefall i kronor har Dacia Duster, som håller nybilsvärdet bra. 

–Dacia har en enkel och klar prisstrategi för nya bilar och det smittar av sig på de begagnade bilarna. Diesel och 4x4 är rätt på en typisk bruksbil, säger Johan Trus.

Ford Focus Active tappar värdet snabbast i gänget i förhållande till nypriset, trots trendriktig ”terrängplast” på karossen.

– Ford har haft det lite kämpigt på nybilssidan de senaste åren och det brukar återspegla sig på begagnatsidan i låga restvärden. För en volymbil som Focus är pengarna för den långa utrustningslistan svåra att få igen.

Vår elbil Hyundai Kona har det mest svårbedömda restvärdet.

 – Just nu går elbilar starkt i och med suget från Norge, men frågan är hur värdet står sig när elbilarna börjar stanna kvar i Sverige. Inom något år kommer allt fler laddhybrider och rena elbilar ut som begagnade.
 
Bonus/Malus har en stor inverkan på nybilsmarknaden. Tjänstebilisterna, som förut fått välja fritt bland stora och törstiga bilar, går över till laddbilar. För begköparen blir det inte lika stor skillnad då skatten går tillbaka till mer hanterbara nivåer när bilen är tre år gammal. 

– Men ett förändrat köpbeteende av leasingparken påverkar sedan begagnatutbudet, avslutar Johan Trus. 

Annars blev den helt eldrivna Hyundai Kona Electric snabbt en favorit på redaktionen. Elbilens körupplevelser är överlägsen bilar med förbränningsmotor, med omedelbar kraftleverans direkt från start. Frånvaron av växelbyten och motorljud bidrar också till en beroendeframkallande körsmidighet.

Nyfikenheten på hur det skulle vara att leva med en elbil och enbart förlita sig på laddning var stor. Farhågorna om kort räckvidd kom snabbt på skam. 

– Kona har betydligt lägre tuggmotstånd än jag hade trott. Att förvalta kärran under sommarsemestern var ingen nitlott, tvärtom, det var kul och någon oro för räckvidden kände jag aldrig, löd en rapport.

Gynnsamma sommardagar var räckvidden cirka 50 mil. Värre var det på vintern då energin även används till att producera värme. Då var 30 – ibland bara 25 mil – att vänta.

– Att alltid ha max 30 mil till godo med 20 mils pendling varje dag var som att köra på reservtanken konstant. En laddbox hemma hade nog satt allt i ett annat ljus, löd rapporten från vinterchauffören.

Nästan bara vitt LED-sken så vitt vi kan se. Men vilken vit testbil lyser starkast?
Nästan bara vitt LED-sken så vitt vi kan se. Men vilken vit testbil lyser starkast?
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

De flesta rapporterna innehöll knappt några kommentarer om dålig räckvidd. Däremot var laddångest desto vanligare. En gnagande oro att den stundande laddstolpen skulle vara upptagen vid framkomst, eller ännu värre, ur funktion. Det är nog förklaringen till vårt frekventa laddande.

I snitt rullade Kona 10,6 mil innan vi toppade upp den. Det är inte optimalt ur effektivitetssynpunkt då fulladdningar ger högre energiförluster. De ”tankade” elektronerna ger en uppmätt energiförbrukning på hela 17,2 kWh/100 km, trots att färddatorn ofta visade under 13,0 sommartid (men över 21,0 vintertid).

Eldriften har varit Konas starkaste sida. Kvick och lättkörd som en radiobil på tivoli samt låga driftkostnader är starka förtjänster. Stram fjädring, däckbuller och framför allt skrala utrymmen är kännbara minus. Kona placerar sig på bronsplats i årets långteststall. Det beror mer på själva bilen, än eldriften. 

Precis utanför prispallen hittar vi Ford Focus Active kombi. Långtestjuryn älskar vad den är men ogillar vad den gör. Kombikarossen är slösande stor. Baksätet huserar enkelt bakåtvända bilbarnstolar och när vi fyller bagaget med drickabackar sväljer Ford Focus mest av alla – faktiskt mer än både Volvo V60 och Audi A6 Avant!

”Active” betyder svarta, trendriktiga galoscher runt karossen och mankhöjden är höjd tre centimeter. Vårt exemplar är en Launch Edition med extra lullull, bland annat LED-strålkastare, ett riktigt bra ljudsystem från B&O och adaptiv farthållare.

Långfärdskomforten håller hög nivå med fast men ändå välavstämd fjädring och beskedligt kupébuller.

Däremot räcker den trecylindriga enlitersmotorn inte till i den stora kombibilen. Med passagerare och packning kräver omkörningarna tålamod och förbrukningen stiger snabbt när belastningen ökar.

Men den största irritationen orsakar växellådan. Samtliga chaufförer rapporterar sitt stora missnöje hur den åttastegade växellådan arbetar.

1. Moderna LED-lampor har låg värmeutveckling vilket gör de svåra att upptäcka i snö. Bara några har dimbakljus av rätt kaliber. || 2. Kona har kort tak. Med takbox på är det svårt att nå bagageutrymmet.  || 3. Ibland är en bil mer än en bil. Med fullbokade hotell tjänstgjorde rymliga Focus som gäststuga. || 4-5. Vi inleder alltid med ett vintertest som ofta avslöjar slarviga konstruktionsmissar. Så som dåligt tätad laddlucka i fronten på Hyundai Kona. Vi fick tina med hårtork för att kunna ladda på fjällresan. || 6. Trots Audis lastdjup bör baksätet fällas för att ta hem skyltdockan som fyndats på loppis.
1. Moderna LED-lampor har låg värmeutveckling vilket gör de svåra att upptäcka i snö. Bara några har dimbakljus av rätt kaliber. || 2. Kona har kort tak. Med takbox på är det svårt att nå bagageutrymmet. || 3. Ibland är en bil mer än en bil. Med fullbokade hotell tjänstgjorde rymliga Focus som gäststuga. || 4-5. Vi inleder alltid med ett vintertest som ofta avslöjar slarviga konstruktionsmissar. Så som dåligt tätad laddlucka i fronten på Hyundai Kona. Vi fick tina med hårtork för att kunna ladda på fjällresan. || 6. Trots Audis lastdjup bör baksätet fällas för att ta hem skyltdockan som fyndats på loppis.

– Maken till ryckig gång har jag inte upplevt på länge, lyder en kommentar.

– Efter flera veckor tillsammans kunde jag fortfarande inte förutse hur bilen skulle bete sig. Ibland kom all kraft på en gång, eller så händer ingenting, säger en annan. 

Bilen har undersökts av verkstad och fått ny mjukvara, men inget har rått bot på det lynniga beteendet. Vårt råd: välj Focus med manuell låda och bespara dig gråa hår och 17 000 kr. 

På slutet av perioden fick bilen för sig att ta ett litet skutt framåt trots en fot på bromsen när föraren lade i Drive-läget, något som verkstaden botade med ännu en uppdatering. 

Tomtar i växellådan, spöken i bromsservon och två återkallelser för konstruktionsfel – skruv till bromspedalen och elhissar som skaver på bakdörrens låsanordning – imponerar inte. Vår Ford känns inte helt färdigutvecklad. Det drar ned slutbetyget för en i övrigt praktisk och snygg familjekombi. 

Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

Bilen med mest divergerande intryck är lågprissuven Dacia Duster. Å enda sidan en charmig och karaktärsrik vagn. Å andra sidan en påfrestande högljudd reskamrat.

För att vara blott 4,3 meter kort är Duster rymlig. Bagagegolvet är kort, men utrymmet är lastvänligt på höjden under den rakryggade karossen. Sitthöjden är föredömligt hög.

Den sexväxlade manuella lådan är speciell. Ettan är en kvasi-lågväxel och i vardagssituationer gör man bäst i att starta på tvåan. Det tar ett tag att välja sig vid. Låg etta, fyrhjulsdrift, och start-i-backe-assistans gör dock Duster till en optimal båtupptagare. 

Tekniknivån blandar high tech-kameror, med separat vy över varje framhjul för att underlätta vid stenig terrängkörning, med en tillbakablick till  förra decenniet.

– Duster är verkligen motsatsen till autonom körning. Här får man vara med aktivt och krampaktigt hålla i ratten för att parera varje vindstöt på motorväg, står det i ett protokoll. 

1. Av totalt 210 laddningar av Hyundai Kona EV var 43 betalladdningar för totalt 4 750 kr. || 2. De fyra fossildrivna bilarna tankades med totalt 10 792 liter för 170 230 kr. Eller drygt 40 000 kr/var.
1. Av totalt 210 laddningar av Hyundai Kona EV var 43 betalladdningar för totalt 4 750 kr. || 2. De fyra fossildrivna bilarna tankades med totalt 10 792 liter för 170 230 kr. Eller drygt 40 000 kr/var.

Många av de säkerhetsfunktioner vi i  dag tar för givna på nya bilar lyser med sin frånvaro i Duster. Den saknar inte bara automatisk nödbroms, inte ens bältet går att justera i höjdled.

Duster gör sig bäst vid lugn landsvägskörning. I högre farter stiger både förbrukning och framför allt kupébuller oroväckande snabbt. Ljudupplevelsen är en kakafoni av tröttande ljudkällor: väg-, motor- och irriterande transmissionsljud. 

Under året har brytaren till passagerarkrockkudden bytts ut. Vår bil läckte också olja varvid packboxen mellan motor och växellåda fick bytas strax efter 2 000 mil. 

Trots att den är betydligt mer tillrättalagd än sin föregångare påminner Duster mer om ett arbetsfordon än en bekväm vardagsbil. Det gör att den hamnar sist i det här gänget, trots att många förare ser med förbarmande på den rustika framtoningen.

Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

De mest problemfria bilarna är också de två dyraste. Den enda hickan hos Volvo V60 var felmeddelande från den elektriska p-bromsen, medan vår Audi A6 inte hade ett enda verkstadsbesök utöver service. De var inte heller dyrast att serva – det var Ford Focus, som dock har två års intervall.  

Förväntningarna på de dyra premiumkombibilarna var höga, vilket de också levde upp till. Audi A6 blev vinterfavorit och fanns vara bäst på barnsäkerhet. Volvo V60 utsågs till sommarvinnare.

När hela årets vedermödor summeras står slutkampen mellan dessa två. Tre av fem långtestchaufförer har dock Volvon högst upp på sin personliga topplista.

Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

Den stora Audin har slösande stora utrymmen, tystast kupé och bekvämast fjädring. Dieselfyran på 204 hk är en mildhybrid som har visat sig riktigt snål med dropparna oavsett vägtyp. Men hybridsystemet har en märklig ”tvekan” som irriterar.

Det tar några tiondelar innan bilen sätter fart, något som lägger sordin på körupplevelsen. Långfärdskomforten får sig en törn av den simpla standardstolen. Bilen förtjänar bättre sittkomfort. 

I vintermörkret gav LED-strålkastarna (standardvarianten) ett blygsamt sken som inte blev bättre av att lamporna och stora delar av framrutan var ovanligt svåra att hålla isfria.

Allra bäst trivs vi i Volvos standardstol. Den passar samtliga förare, mil efter mil, när man väl kommit på plats. V60 är ovanligt låg. 

1. Testlagets juniorsektion består av sex medlemmar mellan två och 13 år. Här testar Elsa och Vera (båda fem år) åkkomforten i Audi A6. || 2. Det är inte bara långtestförarna på redaktionen som betygsätter bilarna – alla i familjen hjälper till att sätta dem på prov i vått och torrt, vardagslunk och semesteraktiviteter.
1. Testlagets juniorsektion består av sex medlemmar mellan två och 13 år. Här testar Elsa och Vera (båda fem år) åkkomforten i Audi A6. || 2. Det är inte bara långtestförarna på redaktionen som betygsätter bilarna – alla i familjen hjälper till att sätta dem på prov i vått och torrt, vardagslunk och semesteraktiviteter.

Efter flera Volvobilar med dieselmotor var vi nyfikna på vad förbrukningen skulle bli med en bensinare. Vid inköpet var kraftfulla T5 det billigaste alternativet. Visst blev den starka Volvon törstigast i gänget, men 7,6 l/100 km för en automatväxlad bensinare på 250 hk är inte mycket att bråka om. Inte när Ford med halva motorvolymen och halva effekten drog 7,0.

I protokollen finns mest lovord. Storleken är typiskt svenskt lagom. Inte rymligast, men räckte alltid till. Smidig och kul att köra, ändå med en rejäl skopa storbilskomfort. Detaljer som appstyrt klimat (snabbast värme!), bäst strålkastare, rejält lastgaller uppskattas och den halvt självkörande farthållaren Pilot Assist är nog marknadens mest talangfulla.

På minussidan finns det adaptiva Four C-chassit som är oväntat stötigt och slamrigt, även i komfortläge. Dessutom kräver det 18-tumshjul (större bromsar) vilket betyder breda, dyra vinterdäck (235/45 R 18) som flyter ovanpå snö och slask. Behåll standardchassit – det är både billigare och bättre. 

Det är en av få fläckar på en bil med imponerande helhet. Volvo V60 koras därför till Årets Långtestbil 2019 av Vi Bilägares testlag.

Familjelycka – totalt 36 poäng.
Familjelycka – totalt 36 poäng.

1. ÅRETS FAVORIT - 36 poäng

Nya V60 är en lyckträff. Storleken har ökat vilket gör V60 riktigt bra som familjebil. Även utan familj attraherar kombinationen av köregenskaper, sittkomfort och utrustning. Den har varit ovanligt problemfri för att vara en ny Volvomodell. Årets Långtestbil är svensk.

Plus: Köregenskaper, sittkomfort, fartresurser, genomtänkt bagageutrymme, säkerhetsutrustning, bra strålkastare, bäst värme, smidig app, den självkörande farthållaren (Pilot Assist) styr numera tryggt och säkert.

Minus: Velig automat kan uppträda osmidigt ibland, stötig fjädring (Four-C), låg kaross, pekskärmen kräver tillvänjning.

Dyr snåljåp – totalt 32 poäng.
Dyr snåljåp – totalt 32 poäng.

2. ÅRETS LÅNGRESENÄR - 32 poäng

Stora A6 Avant behöver sträcka ut på långa motorvägsetapper för att komma till sin rätt. Detta är en milätare av rang, men nog borde Audi kunna ge bättre stolskomfort? Imponerande snål för sin kraft och storlek. Mer bil än man egentligen behöver. Ändå saknas något.

Plus: Slösande stora utrymmen, tyst kupé, bekväm fjädring, låg förbrukning, stabila och trygga köregenskaper på vinterväg, dragvikt.

Minus: Trög i starten med slö gasrespons (ännu värre med släp), kort stolsdyna fram, sluttande bakparti stjäl stuvutrymme, klena strålkastare, undanmanöver med full last, krångliga pekskärmar för klimat.

Sommarbilen – totalt 26 poäng.
Sommarbilen – totalt 26 poäng.

3. ÅRETS MILJÖPROFIL - 26 poäng

Kvick som en vessla. Att köra elbil är kul. Kona Electric är en elbil som är skapligt nåbar i inköp och ger bra totalekonomi. Men Kona är för trång om man är fler än två, vägljudet högt och den fina räckvidden blir nästan halverad i minusgrader.

Plus: Körglädje, bra kylning i klimatanläggningen, säkra köregenskaper sommartid, miljönytta, låga driftkostnader, möjligheten att kunna tanka fullt hemma över natten.

Minus: Litet och svårlastat bagage, ej dragkrok, lynniga köregenskaper på snö, kort räckvidd i kyla, vägljud, fjädring, kräver en del reseplanering på långfärd, saknar app för att övervaka laddningen på distans.

Sista rycket – totalt 14 poäng.
Sista rycket – totalt 14 poäng.

4. ÅRETS STRULPELLE - 14 poäng

Den oväntat rymliga kombikarossen (tar mer bagage än V60 och A6) klär i sina trendriktiga friluftskläder. Men oharmonisk drivlina, nervöst beteende på vinterväg, höga driftkostnader och många småfel drar ned helhetsintrycket.

Plus: Utrymmen för både åkande och bagage, mediaanlägging, åkkomfort, smidigt insynsskydd, bra värme, dörruppslagskydd, ljudanläggning (tillval). 

Minus: Ryckig automatlåda, svag motor som blir törstig under press, många irriterande småfel, köregenskaper på snö, opålitlig ljusautomatik.

Snacksalig – totalt 12 poäng.
Snacksalig – totalt 12 poäng.

5. ÅRETS BULLERBURK - 12 poäng

Med fyrhjulsdrift, dieselmotor och fullutrustat utförande stannar ändå prislappen under 200 000 kr – lockande. Det man kompromissar bort är långfärdskomfort och säkerhet. Det passar inte alla. I alla fall inte oss. Trots rustik charm blir lågprissuven Dacia Duster sist.

Plus: Hög markfrigång och låg etta är optimalt för framkomligheten, lågt pris, avancerad parkeringskamera, smidiga yttermått, stort bagage för storleken.

Minus: Brist på körglädje, bullrig, störande motorvibrationer, säkerhetsfunktioner, högre förbrukning än utlovat, luftkonditioneringen har svårt att hålla temperaturen och hålla rutor imfria. 

Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

Den vita kvintetten har tjänstgjort på redaktionen i nära ett år. Under tiden har bilarna befunnit sig mellan Nordkap vid Norska ishavet i norr och Medelhavets sandstränder intill Montpellier i söder. Lejonparten av prövningarna har emellertid skett på svenska vägar.

Teståret inleddes traditionsenligt med att nykomlingarna sattes på utslagsgivande vinterutmaningar i nordisk kyla. Mer än en gång har förmodade favoriter återvänt från fjällvärlden med svansen mellan benen.

När den varma försommarsolen skiner från klarblå himmel kallar vi till semestertest. Då utsätts bilarna för bland annat undanmanöverprov och prestandatester

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM AUDI A6 AVANT

40 TDI quattro S tronic Proline | körd 4 531 mil

Inköpspris, kr: 476 400

Längd/bredd/höjd, cm: 494/189/147

Bränsle: diesel

Motor: 12 V-mildhybrid, 4-cyl, 1 968 cm3 

Effekt, hk/Nm: 204/400

Växellåda: aut, dubbelkoppling 7-vxl

Drivning: fyrhjulsdrivning

Milkostnad, kr: 48,40

OM DACIA DUSTER

1,5 Blue-dCi 115 4x4 Prestige | körd 3 671 mil

Inköpspris, kr: 197 400

Längd/bredd/höjd, cm: 434/180/168

Bränsle: diesel

Motor: 4-cyl, 1 461 cm3 

Effekt, hk/Nm: 115/260

Växellåda: man, 6-vxl

Drivning: fyrhjulsdrift

Milkostnad, kr: 32,54

OM FORD FOCUS KOMBI

Active 1,0T 125 aut Launch Edition  | körd 3 904 mil

Inköpspris, kr: 298 050

Längd/bredd/höjd, cm: 469/184/155

Bränsle: bensin

Motor: 3-cyl, 999 cm3 

Effekt, hk/Nm: 125/200

Växellåda: aut, 8-vxl

Drivning: fram

Milkostnad, kr: 49:55

OM HYUNDAI KONA ELECTRIC

64 kWh Premium | körd 2 885 mil

Inköpspris, kr: 393 900 (efter miljöbonus)

Längd/bredd/höjd, cm: 418/180/157

Bränsle: el

Motor/batteri: elektrisk/64 kWh 

Effekt, hk/Nm: 204/395

Växellåda: enväxlad automat (reduktionsväxel)

Drivning: fram

Milkostnad, kr: 35,65

OM VOLVO V60

T5 aut Momentum Advanced Edition | körd 4 080 mil

Inköpspris, kr: 413 700

Längd/bredd/höjd, cm: 476/185/143

Bränsle: bensin

Motor: 4-cyl, 1 969 cm3

Effekt, hk/Nm: 250/350

Växellåda: aut, 8-vxl

Drivning: fram

Milkostnad, kr: 52,20

Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist
Bästa långtestbilarna efter 20 000 mil: Volvo i topp – Dacia sist

Kommentarer

#1
2020-03-09 18:43

Konstig rubrik! "Bästa långtestbilen!"
Den bästa kostade 52.20/mil och den sämsta 32,50/mil!
Vem som helst kan väl räkna ut att man kan begära mer bil om man är villig att betala nästan 20:- mer per mil, jag tycker det är som att jämföra äpplen och päron.
Sedan kan jag tycka att det är lite konstigt med rubriken när det handlar om bilar som gått ca 4000 mil.
Det skulle vara intressant att veta hur det varit efter just 20000 mil med varje bil, då kan man snacka om kostnader, tillförlitlighet och allmän trivsel med bilen!

#2
2020-03-10 15:05

Saabnisse.

Helt korrekt! Jag gillar bilar som håller även i längden, det är ett krav. Då trivs jag som ägare extra bra och vet att jag gjort rätt val. 4000mil är ju löjligt lite, kunde Lennart Öjesten och Expressen testa bilar i 10000mil och 20000mil på 1980 och 90talet så borde Vibilägare klara det också 2020. Då skiljs agnarna från vetet på riktigt.....

#3
2020-03-11 12:07

En vinnare som kostar 52,20:- milen, ska man skratta eller gråta.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.