Bild
Nästa artikel
OK-förlagets poolbil klarar sig igenom rostkontrollen utan anmärkning.
OK-förlagets poolbil klarar sig igenom rostkontrollen utan anmärkning.

7 000 mil i Ford Focus – klarar sig betydligt bättre än Mondeo

Långtest

Vår två år gamla Ford Focus visar upp ett betydligt bättre rostskydd jämfört med den större modellen Mondeo. Tråkigt nog bommade vi servicen med 500 mil.

Med dragkrok och generös lastförmåga har vår Ford Focus Kombi fått tjänstgöra som förlagets poolbil. En roll som även innebär transport av veteranbilar hos våra kollegor på tidningen Klassiker.

Vi märkte tidigt att den trecylindriga motorn precis räckte till i den tilltagna kombibilen. Med passagerare och full packning stiger förbrukningen när belastningen ökar. Snittförbrukningen har under året fortsatt att stiga, ett resultat av motorvägskörning med högre snittfart och ett fåtal biltransporter. 

Inför årets rostkontroll fanns en oro att Forden skulle visa upp samma rostiga underrede som vår färdigtestade Ford Mondeo. En bil som drabbades av kraftiga rostangrepp och till slut blev åtgärdad av Ford Sverige under rostskyddsgarantin. 

Till vår stora glädje klarar nykomlingen Focus rostkontrollen utan problem efter 7 050 körda mil. Enda noteringen från rostskyddsexpert Thomas Widström är lite blästringstendens precis ovanför rutan. Ett resultat av att rutan är för djupt monterad och medför stenskott längs takets framkant.    

– Jag noterar större mängd rostskyddsmedel invändigt i Fordens balkar och bättre precision på skarvar och limfogar utvändigt. Bilen har bara rullat två år men det går definitivt åt rätt håll, säger han. 

Forden har även tjänstgjort i vår testverksamhet av vinterdäck, en uppgift som bilen tyvärr inte klarade av med sitt nyckfulla antispinnsystem. Modellen uppfattas annars som mjuk och tyst av sina testförare och att dra släp är trots allt inga problem i konstant fart. 

”Snittförbrukningen har under året fortsatt att stiga”
7 000 mil i Ford Focus – klarar sig betydligt bättre än Mondeo
Så funkar rostskyddsbetyget

Vi Bilägare granskar rostskyddet vid varje nybilstest. Prognoserna samlar vi därefter i vårt rostregister med en motivering och betyg från 1 till 5, och du kan även se en samlad lista över rostbetygen här.

Nivån på rostskydd och utformning av bilens kaross och chassi avslöjar tidigt risken för kommande rostangrepp. Men problem med rost är även starkt kopplat till hur bilen används och sköts av ägaren. 

En stor service skulle ha gjorts innan 6 000 mil vilket var lättare sagt än gjort. Sommarmilen flög fram och när Stockholms Bil i Skarpnäck tog emot bilen efter semestern stod mätaren redan på 6 503 mil.

Ford tar inte ställning till övermilen förrän något händer men har satt en månad och 150 mil som maxgräns. Sannolikt får vi hädanefter nedslag om vi skulle åberopa Fords femåriga nybilsgarantin för motorrelaterade fel. Oroväckande nog behövdes en extra påfyllning av motorolja mitt i sommaren på 0,8 liter – motorns totala oljevolym är på 4,52 liter. 

Redan innan sommaren skickades bilens tredje återkallelse ut av Ford Sverige som ville uppdatera mjukvaran för bilens elektriska bromsförstärkare. Orsaken är att automatväxlade bilar kan börja rulla trots att bromspedalen är nedtrampad vilket även har hänt oss.

Enligt Ford bör åtgärden kontrolleras snarast vilket rimligen borde ha skett i samband med service på Stockholms Bil i Skarpnäck som är auktoriserad Fordverkstad. Åtgärden utfördes aldrig med motiveringen att datasystemet låg nere vid tiden för service och att åtgärden är aktiv i fem år. 

– Du har till 2024 på dig, så det är hur lugnt som helst, blir svaret från servicerådgivaren på Stockholms Bil. 

Istället får Upplands Motor ansvara för uppdateringen av styrenheten till ABS-systemet. Vår tekniker passar även på att uppdatera mediaenhetens mjukvara. Tidigare kunde volymen hänga upp sig (prompt volume) när Apple CarPlay användes.

Fordens värdeminskning blev rejäl redan första året (41 procent) men har nu stannat upp och landar på 48 procent. Samtidigt är inköpspriset (298 000 kronor) lågt vilket gör att milkostnaden hamnar under 40 kronor per mil redan efter två år. Ford erbjuder dessutom fem års nybilsgaranti vilket är en lättköpt säkerhet för den som håller sig inom bilens serviceintervall.

Ford Focus Kombi Active 1,0T

Registreringsdatum: 13 december 2018

Mätarställning, mil: 7 050

ViB:s förbr. l/100 km: 7,0

Officiell förbr. l/100 km: 7,1

Garantier, år: 5/3/12

Serviceintervall, mil/år: 3 000/2

Inköpspris, kr: 298 050

Inbytespris, kr: 156 100

Marknadsvärde, kr: 179 400

Värdeminskning, kr: 141 950

Bränsle, kr: 75 181

Service/reparation, kr: 14 570

Däck, kr: 16 932

Skatt/besiktning, kr: 6 460

Försäkring, kr: 9 144

Underhåll, kr: 7 746

Totalt, kr: 271 983

Totalt/mil, kr: 38,58

Siffrorna i långtestet

Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss genom åren sedan de köptes som nya, vissa med omfattande extrautrustning. 

Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2020. 

Inbytespriset är det pris som icke-märkessäljare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är sålunda högre, en näringsidkare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnat.

Under posten service/reparation redovisas de kostnader vi haft för respektive bil, med undantag för skador som testförarna själva orsakat eller rena försäkringsärenden.

Bränslekostnaden bygger på ett snittpris under 2020, 14,43 kr/liter för blyfri 95, 14,41 för diesel och 1,53 kr/kilowattimme för batteridrift.

Försäkringskostnaden är uppgifter från Folksam, där bilägaren är 50+ och bor i en mellanstor stad. Vissa av bilarna är miljöklassade och skatte-befriade de första fem åren.

Garantiåren är i tur och ordning nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti.

Med dragkrok och generös lastförmåga har vår Ford Focus Kombi fått tjänstgöra som förlagets poolbil. En roll som även innebär transport av veteranbilar hos våra kollegor på tidningen Klassiker.

Vi märkte tidigt att den trecylindriga motorn precis räckte till i den tilltagna kombibilen. Med passagerare och full packning stiger förbrukningen när belastningen ökar. Snittförbrukningen har under året fortsatt att stiga, ett resultat av motorvägskörning med högre snittfart och ett fåtal biltransporter. 

Inför årets rostkontroll fanns en oro att Forden skulle visa upp samma rostiga underrede som vår

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-20 16:44

Otroligt, en Ford som inte rostar.

#2
2021-01-20 18:25

Carl, det har funnits många gånger förr, du vet tydligen inte mycket om Ford!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.